روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۳+ ناشنوایان معروف و تأثیرگذار در سراسر جهان

روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۳ در روز ۲۴ سپتامبر و با شعار «مراقبت از گوش و شنوایی برای همه» برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی ناشنوایان هر یکشنبه آخر ماه سپتامبر برگزار می‌شود تا حقوق ناشنوایان را در سراسر جهان به رسمیت بشناسد و از سازمان‌های مختلف بخواهد به حمایت از این حقوق کمک کنند.

این روز به دلیل توجه به دستاوردهای جامعه ناشنوایان و ارتقای حقوق آن‌ها در زمینه زبان، آموزش، اشتغال و مشارکت کامل در جامعه مهم است و سال جاری در بیست‌وچهارم سپتامبر برگزار می‌شود.

شعار روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۳، «مراقبت از گوش و شنوایی برای همه» است.

ناشنوایان معروف و تأثیرگذار در سراسر جهان

تبعیض و چالش‌های دسترسی از مهم‌ترین تجربیاتی است که بسیاری از افراد ناشنوا و کم‌شنوا در طول زندگی خود با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، زندگی با این نابرابری‌ها در سراسر جهان سخت، اما بسیاری از افراد ناشنوا و کم‌شنوا را به مبارزه برای تغییر سوق داده است. خلاقیت و انعطاف‌پذیری این دسته از افراد بی حد و حصر است و این تغییر شرایط را به شیوه‌های مختلف امکان‌پذیر کرده است؛ در ادامه با تعدادی از ناشنوایان معروف و تأثیرگذار در سراسر جهان آشنا می‌شویم.

هلن کلر، مشهورترین ناشنوای تاریخ

هلن کلر، نویسنده و معلم برجسته آمریکایی فعال در زمینه معلولیت، مشهورترین ناشنوای تاریخ است، وی در سال ۱۸۸۲ زمانی که ۱۸ ماهه بود، با ابتلاء به یک بیماری حاد ناشنوا، نابینا و لال شود.

کلر در زمانی زندگی می‌کرد که تقریباً هیچ حمایتی از ناشنوایان وجود نداشت، با این حال در کودکی راه خود را برای برقراری ارتباط از طریق علائم اولیه و احساس ارتعاشات توسعه داد و از معلم خود آن سالیوان روش‌های برقراری ارتباط با دیگران را یاد گرفت.

کلر به تحصیل در دانشگاه ادامه داد و نویسنده و مؤسس سازمان بین‌المللی هلن کلر (HKI) شد که از افراد نابینا حمایت می‌کرد، کی به‌عنوان سخنران عمومی و فعال، به‌طور مرتب از حقوق ناشنوایان نیز دفاع می‌کرد و برای حق رأی زنان، حقوق کار، صلح‌طلبی و کنترل موالید کمپین‌های بسیاری برگزار کرد.

شعار روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۳+ ناشنوایان معروف و تأثیرگذار در سراسر جهان

کیتی اونیل، سریع‌ترین زن جهان

کیتی اونیل که به‌عنوان سریع‌ترین زن جهان شناخته می‌شود، یک بدلکار آمریکایی و دونده سرعت مشهور در دهه ۱۹۷۰ است و در طول دوران حرفه‌ای خود محدودیت‌ها را پشت سر گذاشت، شنوایی وی در پنج ماهگی در اثر چندین بیماری تحلیل رفت و مادرش در دو سالگی لب‌خوانی و گفتار را به او آموخت.

اونیل پس از مدتی به مننژیت نخاعی مبتلا شد، اما ناامید نشد و به خلق شاهکارهایی هم‌چون اسکی روی آب، غواصی، چتربازی و پرواز با هواپیما برآمد. وی در ۲۰ سالگی سرطان را شکست داد و ۲۲ رکورد سرعت در خشکی و آب ثبت کرد.

هابن گیرما، وکیل حرفه‌ای حقوق معلولیت

هابن گیرما یک مدافع پرشور و وکیل حرفه‌ای حقوق معلولیت و نخستین فرد ناشنوا-نابینا است که از دانشکده حقوق هاروارد فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۲۰۱۸ جایزه دستاورد هلن کلر را دریافت کرد.

گیرما که معلولیت خود را فرصتی برای نوآوری می‌داند، شنوایی و بینایی خود را بر اثر بیماری ناشناخته‌ای در کودکی از دست داد و برای برقراری ارتباط با دیگران از یک دستیار بهره می‌گیرد که از طریق صفحه کلید بریل کار می‌کند.

وینتون سرف، یکی از پدران اینترنت

ریاضیدان و مخترع آمریکایی، وینتون سرف که به‌عنوان یکی از پدران اینترنت شناخته می‌شود، ۶ هفته زودتر از موعد متولد و در یک دستگاه اکسیژن قرار گرفت تا زنده بماند، اما این امر باعث از دست دادن پیشرونده اعصاب و کاهش شنوایی او شد.

وی در همکاری با رابرت ای کان در سال ۱۹۷۴ اختراعی داشت که راه را برای اختراع اینترنت امروزی هموار کرد و اکنون یک مدافع دسترسی است، سرف همچنین با ناسا و به‌عنوان مبشر اینترنتی ارشد با گوگل همکاری و در سال ۲۰۱۶ بشریت را یک گام به «اینترنت بین سیاره‌ای» نزدیک‌تر کرده است.

شعار روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۳+ ناشنوایان معروف و تأثیرگذار در سراسر جهان

تامیکا کچینگز، فوق ستاره بسکتبال

تامیکا کچینگز، فوق ستاره بسکتبال از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶، برنده جوایز متعددی از جمله چهار مدال طلای المپیک است، کچینگز که یک بازیکن همه جانبه در زمین بود، با مشکل شنوایی به‌دنیا آمد و در جوانی از سمعک استفاده کرد. او از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به عنوان رئیس انجمن بازیکنان WNBA خدمت کرد و در سال ۲۰۲۰ به تالار مشاهیر بسکتبال زنان راه یافت.

لوران کلرک، توسعه زبان اشاره و آموزش ناشنوایان

لوئیس لورن ماری کلرک یک شخصیت کلیدی در توسعه زبان اشاره آمریکایی و آموزش ناشنوایان و نخستین معلم ناشنوای ناشنوایان در ایالات‌متحده بود، او با توماس هاپکینز گالودت اولین مدرسه ناشنوایان را در آمریکای شمالی تأسیس کرد؛ وی از توانایی بویایی نیز محروم بود.

توماس ادیسون، بزرگ‌ترین مخترع آمریکا

توماس ادیسون که بسیاری او را به‌عنوان بزرگترین مخترع آمریکا می‌شناسند، بیشتر عمر خود را ناشنوا بود. وی به‌واسطه مهندسی دستگاه‌هایی هم‌چون لامپ، گرامافون (اولین دستگاه ضبط و پخش صدا) و میکروفون مورد استفاده در تلفن‌ها مشهور است که دنیا را تغییر دهد.

ادیسون که به دلیل کم‌شنوایی‌اش بهتر می‌توانست روی کارش تمرکز کند، پیشنهاد کرد که افراد ناشنوا باید به خواندن روی بیاورند زیرا حرف‌های معمولی را شکست می‌دهد.

شعار روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۳+ ناشنوایان معروف و تأثیرگذار در سراسر جهان

فرانسیسکو گویا، یک هنرمند تأثیرگذار

فرانسیسکو گویا یک هنرمند رمانتیک اسپانیایی در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ بود. حرفه هنری پرباری وی سبک‌ها و مضامین متعددی را در بر می‌گرفت و هنوز هم یکی از تأثیرگذارترین نقاشان این دوره به شمار می‌رود، گویا در آثار خود مفاهیم قدرت، جنگ و فساد را به‌تصویر کشید و آثار او نقش چشمگیری در توسعه هنر مدرن دنیای امروز داشته است.

کلایتون والی، معرف ژانر ادبی زبان اشاره

کلایتون والی، زبان‌شناس ناشنوا و شاعر زبان اشاره آمریکایی، نخستین کسی بود که این ژانر ادبی را معرفی و اشعاری بی‌نظیر و زیبا به زبان اشاره خلق کرد، در شعر والی از شکل و حرکت دست، حالت چهره، فضا و تکرار برای انتقال معانی استفاده می‌شود، بسیاری از اشعار وی از مضمون طبیعت برای برقراری ارتباط در مورد تجربیات ناشنوایان بهره گرفته است.

کد خبر 689912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.