نقش هوش مصنوعی در تعیین خطر مرگ بیماران

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند تا خطر مرگ بیماران را پیش‌بینی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان یک مدل هوش مصنوعی طراحی کردند که خطر مرگ بیماران را در عرض پنج تا ۹۰ روز پس از پذیرش در بیمارستان پیش‌بینی می‌کند. این مدل هوش مصنوعی بر مجموعه داده‌های بیش از ۷۵ هزار بیمار با نژاد، قومیت، جنسیت و شرایط اجتماعی-اقتصادی مختلف آزمایش شده است.

براساس پژوهش انجام شده، میزان مرگ‌ومیر بین همه بیماران از هر ۱۲ نفر یک نفر ارزیابی شده است، اما این میزان برای افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند و مدل هوش مصنوعی احتمال مرگ آن‌ها را مشخص کرده بود، به یک چهارم افزایش یافت.

این مدل هوش مصنوعی هم قبل و هم در طول همه‌گیری کووید -۱۹ مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج تقریباً یکسانی ارائه کرد، به گفته محققان، پیش‌بینی‌کننده میزان مرگ‌ومیر بیماران بر ۱۳ نوع مختلف بیماری آموزش داده است.

مدل مبتنی بر هوش مصنوعی با توجه به روند بهبود شرایط بیمار، نحوه عملکرد اندام‌های بیماران، تعداد دفعات مراجعه این افراد، شدت بیماری و دیگر اطلاعات مانند سن آن‌ها احتمال مرگ‌ومیر بیمار را بین پنج تا ۹۰ روز پیش‌بینی می‌کند.

این مدل احتمال یا سطح اطمینان و همچنین توضیحی در مورد اینکه چرا بیمار در معرض خطر مرگ بالاتر از حد معمول را به پزشک ارائه می‌کند، در پایان روز نیز هوش مصنوعی مجموعه‌ای از اطلاعات را در اختیار پزشک قرار می‌دهد تا بتواند با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها بهترین تصمیم را بگیرد.

به گفته محققان، مدل پیش‌بینی‌کننده مرگ هوش مصنوعی کامل نیست و فقط چون افزایش خطر مرگ‌ومیر را شناسایی می‌کند به این معنا نیست که مرگ‌ومیر رخ می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Medical Systems منتشر شده است.

کد خبر 689910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.