کریدور ریلی شمال-جنوب چه مزیت‌هایی دارد؟

کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از بزرگترین مسیرهای ریلی بین سه کشور ایران،هند و روسیه قرار دارد و پل ارتباطی مهمی برای ترانزیت بار و مسافر است. راه‌اندازی این کریدور برای ایران و سایر کشورهای همسایه دارای منافع زیادی است و اخیرا راه‌آهن رشت-آستارا به عنوان یکی از زنجیره‌های تکمیل آن درحال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کریدور شمال-جنوب پروژه حمل و نقل بزرگی است که در سال ۱۳۷۹ به توافق سه کشور ایران، هند و روسیه رسید تا پل ارتباطی بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا باشد.

در اثر ایجاد این کریدور تمام کشورهای در مسیر و همسایه آن از منافع آن بهره‌مند خواهند شد و سال‌ها است که برای تکمیل زنجیره کریدور شمال-جنوب برنامه‌ریزی شده و ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که در مسیر این کریدور دارد می‌تواند از ترانزیت آن درآمد بسیار خوبی کسب کند چرا که برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان در خشکی محصور هستند و برای اینکه به دریا برسند باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند.

همچنین در شهریور ۱۴۰۱ توافقی سه جانبه بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان شکل گرفت که طبق این بیانیه توسعه کریدور شمال-جنوب برای ترانزیت بار مد نظر قرار گرفت و تعیین شد که تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۵ میلیون تن بار از طریق این کریدور جابجا شود.

درآمد ۲۰ میلیارد دلاری برای ایران با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

ایران به درآمد نفتی وابسته است و برای کاهش این وابستگی می‌تواند روی درآمد پایداری که از ناحیه کریدور شمال-جنوب حاصل می‌شود حساب کند، چرا که پیش‌بینی شده با راه‌اندازی آن به طور سالانه ۲۰ میلیارد دلار درآمد نصیب ایران خواهد شد، برنامه هفتم توسعه و سایر سیاست‌ها از جمله سیاست‌های بودجه‌ای و اجرایی نیز بر راه‌اندازی آن تاکید ویژه دارند.

کریدور شمال-جنوب به طور متوسط در سال ۳۰ میلیون تن ترانزیت دارد و حدود ۲۵۰ میلیارد دلار محصولات چینی، هندی و آسیای شرقی به سوی اروپا ترانزیت می‌شود.

تاکید رهبر انقلاب و دولت سیزدهم بر اجرای کریدور / بخش‌های جنوبی و شمالی کشور توسعه می‌یابد

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی گفته است که دولت سیزدهم تکمیل زنجیره کریدور را از اولویت‌های اصلی توسعه شبکه حمل‌ونقلی دانسته و در این راستا تلاش جدی می‌کند، به گونه‌ای که امسال راه اصلی پاتاوه- دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد که استان اصفهان را به جنوب کشور متصل می‌کند و باعث آسان‌تر شدن دسترسی بنادر جنوبی به مرکز کشور می‌شود.

همچنین علاوه بر توسعه بخش‌های جنوبی کشور، به توسعه بخش‌های شمالی پرداخته و طی نشست کمیسیون‌های اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا برگزار شد، مسائلی از جمله توسعه بارانداز ریلی آستارای جمهوری اسلامی ایران و مسائل مختلف تجاری و اقتصادی، حمل و نقل و پروژه‌های در حال اجرا و راکد مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین وجوه آن تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا است.

رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای سال جاری «بهره‌گیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بین‌المللی به‌خصوص در مسیر شمال- جنوب» را یک اقدام مهم و تأثیرگذار و زمینه‌ساز جهش اقتصادی دانستند.

ترانزیت با این کریدور ۳۰ درصد کمتر از کانال سوئز هزینه‌بر است

کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا است و از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه می‌گذرد که حدود ۱۲ درصد از تجارت دنیا را تشکیل می‌دهد.

حال طبق مطالعات سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل با راه‌اندازی مسیر ریلی راهگذار شمال-جنوب، زمان جابجایی کاهش می‌یابد و هزینه ترانزیت حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از کانال سوئز است و همین موضوع انگیزه را برای انتخاب این مسیر برای تجار بالا می‌برد.

احداث راه آهن رشت-آستارا چه مزیتی دارد؟

راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب است که می‌تواند ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را امکان‌پذیر کند.

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در رابطه با اهمیت راه‌آهن رشت-آستارا می‌گوید: احداث این راه‌آهن نه تنها دارای منافع اقتصادی برای ایران بلکه دارای منافع ملی و بین المللی است و باعث تسهیل روابط بین ایران و سایر کشورها و توسعه مناطق مرزی خواهد شد، ضمن اینکه امنیت ملی و علم و فناوری را نیز ارتقا خواهد داد.

به گفته وی با توجه به اینکه هدف از احداث راه‌آهن رشت-آستارا جابجایی بار و مسافر است پیش‌بینی می‌شود که ۲.۶ میلیون تن بار در سال اول و ۶.۸ میلیون تن در سال بیستم بهره‌برداری این کریدور اتفاق بیفتد، همچنین ۵۳۰ هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم بهره‌برداری در نظر گرفته شده است.

کریدور ریلی شمال-جنوب به سه قسمت شرقی، میانی و غربی تقسیم می‌شود و راه‌آهن رشت-آستارا در شاخه غربی خود مزیت‌هایی دارد از جمله اینکه با کشورهای منطقه قفقاز در ارتباط است و با کریدور جنوب-غرب که از خلیج فارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل می‌شود اشتراک دارد. بنابراین در غرب روسیه تقاضای بالایی برای ترانزیت از این مسیر وجود دارد و مسیر منتهی به اروپا را کوتاه می‌کند.

از آنجا که راه آهن رشت- آستارا در منطقه گیلان قرار می‌گیرد یکی از موضوعات قابل توجه مسائل زیست محیطی است که در این راستا خطیبی اظهار می‌کند: محیط زیست گیلان و تراکم جمعیتی و کشاورزی آن حائز اهمیت است و در این زمینه مطالعات زیادی انجام گرفته تا کمترین آسیب به مزارع و مشاغل وارد شود، همچنین در تعاملی که با سازمان محیط زیست صورت گرفته است این مسیر بهترین مسیر با احتساب مزایا و معایب شناخته شده است و پلی به طول ۴۰ کیلومتر در آن احداث شده تا حجم مصالح خاکریزی کاهش یابد و عبور و مرور کامیون‌ها از معادن به محل پروژه حذف شود

رونق کشتیرانی در دریای خزر در تعامل با روسیه

الکساندر سیورتسف، مدیر بخش حمل‌ونقل کانتینری شرکت راه‌آهن لجستیک روسیه در سفر خود به ایران تاکید کرد که استراتژی آنها در خصوص حمل‌ونقل کالا در کریدور شمال-جنوب، به وجود آمدن تجارتی مرتب و منظم از روسیه به بندرعباس در جنوب ایران است و برای شرکت‌های تولیدی بزرگ در روسیه ارسال بار در کمترین زمان ممکن و با بالاترین سرعت حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد که دولت روسیه در نظر دارد با استفاده از ظرفیت حمل کانتینری و بررسی سایر گزینه‌های حمل‌ونقل نه تنها زمان جابجایی کالا را کوتاه کند بلکه هزینه حمل هم کاهش یابد و فعالیت کشتیرانی در دریای خزر رونق بگیرد.

مدیر بخش حمل‌ونقل کانتینری شرکت راه‌آهن لجستیک روسیه افزود: روسیه با اطلاع از تمام شرایط حمل بار از جمله میزان و نوع کالا و زمان ورود به بندر قصد دارد حمل‌ونقل بار را در هر سه مسیر غربی، شرقی و میانی خزر به بندرعباس، خلیج فارس و دریای عمان توسعه دهد.

کد خبر 689324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.