روز جهانی مهندس ۲۰۲۳ + کشورهایی با بهترین مهندسان جهان

مهندسان، طراحان دنیای فناوری‌محور امروز و عوامل کلیدی در توسعه و پیشرفت جهان هستند، بر همین مبنا پانزدهمین روز از ماه سپتامبر هر سال به احترام آن‌ها روز جهانی مهندس نام‌گذاری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی مهندس هر سال در پانزدهم سپتامبر برگزار می‌شود تا بهانه‌ای باشد برای قدردانی از مهندسان و کمک‌های آن‌ها به توسعه جوامع. این روز بهترین بهانه برای تجلیل از مهندسانی است که بدون حضور آن‌ها زندگی در این دنیا ممکن نبود.

مهندسان متخصصانی هستند که ضمن توجه به عواملی هم‌چون عملی بودن، رعایت مقررات، سنجیدن ایمنی و محاسبه هزینه‌ها، سیستم‌ها، سازه‌ها و مواد پیچیده را اختراع، طراحی و ایجاد کرده‌اند تا اهداف عملکردی و قابل ارائه جهان همواره در حال رشد را برآورده کنند.

مادر علم مهندسی، مهندسی عمران به‌عنوان پرکاربردترین شاخه مهندسی است و پدر مهندسی عمران جان اسمیتون به‌عنوان نخستین کسی است که در قرن هجدهم خود را مهندس عمران معرفی کرد.

روز جهانی مهندس ۲۰۲۳ + کشورهایی با بهترین مهندسان جهان

نمونه‌هایی از تأثیرگذاری مهندسان در طول تاریخ

به‌عنوان نمونه‌هایی از تأثیرگذاری این اقشار جامعه می‌توان به مهندسی برق و مهندسی شیمی اشاره کرد که نقش بسزایی در توسعه جهان امروز ایفا کردند.

مهندسی مکانیک

اختراعات توماس ساوری و جیمز وات پایه و اساس مهندسی مکانیک مدرن را بنا گذاشت و توسعه ماشین‌های تخصصی و نگهداری از این ابزارها در طول انقلاب صنعتی باعث گسترش سریع مهندسی مکانیک در زادگاه این مهندسان، بریتانیا و کشورهای فراتر از آن شد.

مهندسی برق

رشته مهندسی برق نیز به‌دنبال آزمایشات الساندرو ولتا در قرن نوزدهم شکل گرفت. دیگر کمک‌های عمده به توسعه این رشته، آزمایش‌های مایکل فارادی، گئورگ اوم و دیگران ضمن اختراع پیشگامانه موتور الکتریکی در سال ۱۸۷۲ بود. این رشته مهندسی سرانجام در اواخر قرن نوزدهم به یک حرفه تبدیل شد. در این زمان مهندسان برق یک شبکه تلگراف برق جهانی ساخته بودند و نخستین مؤسسات مهندسی برق پشتیبان این رشته در ایالات متحده و بریتانیا تأسیس شدند. هرچند نام بردن از یک فرد به‌عنوان نخستین مهندس برق با قطعیت دشوار است، اما فرانسیس رونالدز در این زمینه فردی برجسته برجسته است که نخستین سیستم تلگراف الکتریکی فعال را در سال ۱۸۱۶ ایجاد کرد و دیدگاه شخصی خود مبنی بر دگرگونی جهان توسط برق را مستند کرد.

روز جهانی مهندس ۲۰۲۳ + کشورهایی با بهترین مهندسان جهان

مهندسی الکترونیک

رشته الکترونیک در اواخر قرن نوزدهم با فعالیت‌های جیمز ماکسول و هاینریش هرتز پایه‌گذاری شد. اختراعات نهایی لوله خلاء و ترانزیستور توسعه الکترونیک را بیشتر تقویت کرد تا جایی که تعداد متخصصان مهندسی برق و الکترونیک در حال حاضر از هر تخصص مهندسی دیگر بیشتر است.

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی نیز در قرن نوزدهم و در طول انقلاب صنعتی شکل گرفت و با افزایش نیاز و تقاضای روزافزون برای تولید مواد شیمیایی در مقیاس بزرگ توسعه یافت.

اختراعات مهندسان

از سوی دیگر سال ۱۶۹۸ جهان شاهد اختراع موتور بخار توسط مهندس بریتانیایی توماس ساوری به‌عنوان یک موتور حرارتی بود که با استفاده از بخار به‌عنوان سیال فعالیت مکانیکی انجام می‌دهد. موتور الکتریکی نیز در سال ۱۸۷۳ به‌عنوان نخستین موتور الکتریکی مناسب تجاری توسط یک مهندس بلژیکی به‌نام زنوبی گرام ساخته شد.

مهندس و مخترع آلمانی کارل بنز نیز اختراع خودروی سه چرخ را به نام موتورواگن در سال ۱۸۸۶ ثبت کرد. نخستین افتتاحیه پخش اینترنتی در سال ۱۹۹۷ با تلاش مهندسان صورت گرفت که شامل پخش مراسم تحلیف بیل کلینتون، رئیس‌جمهور ایالات متحده بود.

در دنیای امروز مهندسان درگیر صنعت فیلم‌سازی هستند و از صدا و جلوه‌های ویدئویی گرفته تا طراحی صحنه و تمام موارد با استفاده از علم مهندسی در پشت صحنه انجام می‌شود. علاوه بر این تولید و پرتاب شاتل‌های فضایی به واسطه پیشرفت‌های مهندسی امکان‌پذیر شده است. از سوی دیگر بشر امروز به لطف علم مهندسی ابزارهایی هم‌چون گوشی‌ها، هدست‌ها، لپ‌تاپ‌ها و در کل ابزارهایی دارد که زندگی را برای وی آسان‌تر کرده است.

کشورهایی با بهترین مهندسان جهان

شاید بتوان در عصر مدرن مهندسی را یکی از مهم‌ترین تلاش‌های بشری در کنار دانش معرفی کرد، این دو زمینه مکمل یکدیگر هستند. دانشمندان در مورد طبیعت نظریه‌پردازی می‌کنند و مهندسان آن نظریه‌ها را در کاربردهای عملی به کار می‌گیرند و دنیای تکنولوژیکی را ممکن می‌سازند.

بعضی کشورها، از بهترین نقاط به‌لحاظ بسیاری از رشته‌های مهندسی به‌شمار می‌روند و به دلیل سیستم آموزشی خصوصی در سطح جهانی، فرصت‌های شغلی در کنار پیشرفت‌های چشمگیر فناوری و زیرساخت‌های مناسب، بهترین مهندسان جهان را تربیت می‌کنند. این کشورها بر اساس رتبه‌بندی سایمگو (تعداد مقالات علمی منتشر شده در نشریات معتبر) و رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری به شرح زیر هستند.

ایالات‌متحده‌آمریکا، رهبر جهانی مهندسین

ایالات‌متحده با رتبه‌بندی سایمگو «یک» و رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری مقام «سه» رهبر جهانی در مهندسی است. این کشور در میان کشورهایی که بهترین مهندسان جهان را تربیت می‌کنند، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است که آن را مدیون مؤسسات درجه یک جهانی مانند MIT، دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و مؤسسه فناوری کالیفرنیا است.

علاوه بر کیفیت بالای آموزش، نوآوری در کشور بسیار مورد توجه قرار دارد و ارزشمند است. این عوامل در کنار دسترسی آسان به سرمایه‌های خطرپذیر و زیرساخت‌های فنی قوی، باعث شده است که ایالات‌متحده از نظر مهندسین بهترین باشد.

روز جهانی مهندس ۲۰۲۳ + کشورهایی با بهترین مهندسان جهان

انگلستان، کشوری با مهندسان بااستعداد

انگلستان با رتبه سایمگو سه و رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری چهار، یکی از بهترین کشورها از نظر مهندسان با استعداد است. شهر لندن به‌عنوان دهمین شهر برتر جهان از نظر استعداد در دسترس بودن برای تحقیق و توسعه در صنعت الکترونیک شمرده می‌شود. کالج امپریال لندن و دانشگاه کمبریج دو مؤسسه برتر انگلستان برای دریافت آموزش‌هایی با کیفیت در رشته‌های مهندسی هستند.

سوئیس، نوآورترین کشور جهان

بر اساس شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۲۱، سوئیس نوآورترین کشور جهان است. این کشور تعدادی از بهترین مهندسان ژنتیک و عمران را تربیت می‌کند. یکی از شاهکارهایی که نشان. دهنده برتری مهندسان عمران سوئیسی است، تونل ۳۵ مایلی به نام تونل پایه گوتارد به‌شمار می‌رود که در زیر کوه‌های آلپ در عمق ۱.۵ مایلی ساخته شده است. در رابطه با بهترین دانشگاه‌های مهندسی در این کشور نیز مؤسسه فناوری فدرال سوئیس و دانشگاه زوریخ در میان مؤسسات برتر سوئیس قرار دارند. رتبه‌بندی سایمگو سوئیس عدد ۱۲ را نشان می‌دهد.

آلمان، بهترین کشور برای جذب مهندسان

آلمان یکی از برترین کشورهای اروپایی است که به دلیل جذب بهترین مهندسان در جهان مورد توجه قرار گرفته است. این کشور تعهد بالایی به تحقیق و توسعه دارد که سهمی ۳.۱۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۲۰ داشت. این امر آلمان را رتبه ششم تولید صنایع جهانی مبتنی بر دانش و فناوری (KTI) رساند.

رتبه سایمگو در آلمان چهار و رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری آن ۱۰ است که آلمان را با میانگین رتبه هفت به چهارمین جایگاه در لیست حاضر می‌رساند. مؤسسات برتر آلمان از نظر مهندسی نیز انجمن هلمهولتز، انجمن فراونهوفر و دانشگاه فنی مونیخ هستند.

چین، کشوری با رشد سریع مهندسی

چین خیلی سریع به‌عنوان یکی از کشورهای تربیت‌کننده بهترین مهندسان در جهان ظاهر شد. این جایگاه به لطف اقدامات دولتی به‌دست آمد که بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی کل کشور را به تحقیق و توسعه در تلاش برای رقابت با ایالات. متحده اختصاص داده است. این کشور دارای چهار شهر در بین ۱۰ شهر برتر از نظر در دسترس بودن استعدادها در مهندسی الکترونیک است که شامل شنژن، پکن، شانگهای و گوانگژو می‌شوند.

از نظر دانشگاه‌های پیشرو برای آموزش مهندسی با کیفیت، دانشگاه چینهوا و آکادمی علوم چین در بین دانشگاه‌های برتر کشور قرار دارند و این کشور در سال ۲۰۱۹ سهمی ۲۵ درصدی در تولید صنایع جهانی مبتنی بر دانش و فناوری (KTI) داشت. رتبه سایمگو چین دو و رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری آن ۱۲ است.

روز جهانی مهندس ۲۰۲۳ + کشورهایی با بهترین مهندسان جهان

کد خبر 687573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.