حمله غذایی غرب به آفریقا و آسیا با صادرات غذاهای ناسالم فوق‌فرآوری شده

گزارش گاردین نشان می‌دهد که وفور تبلیغات و صادرات میان‌وعده‌های غذایی ناسالم حاوی مواد فوق‌فرآوری شده، سبک غذای مردم آفریقا و جنوب آسیا را تغییر داده و با تغییر ذائقه آنها از غذاهای سنتی سالم به انواع میان‌وعده‌های فوری، باعث بروز مشکلات بسیاری بر سلامت آن‌ها نظیر بیماری‌های غیرواگیر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رول‌های نان شیرین و پُرکره موسوم به بون‌روتی اکنون تبدیل به اسنکی محبوب در داکا، پایتخت بنگلادش، شده است و به علت ارزان و در دسترس بودن، کارگران و کودکان بیشترین مصرف‌کننده آن هستند. بنگلادش تنها کشور در حال توسعه‌ای نیست که در آن مصرف تنقلاتی مانند بون‌روتی بیشتر از وعده‌های غذایی اصلی سنتی بیشتر به چشم می‌خورد. برای کارشناسان، افزایش میان وعده‌های ناسالم در جنوب آسیا و آفریقا نگران‌کننده است، زیرا تأثیرات بالقوه‌ای بر سلامت و به‌ویژه بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی دارد.

حمله غذایی غرب به آفریقا و آسیا با صادرات غذاهای ناسالم فوق‌فرآوری شده

شوری آب در بعضی مناطق بنگلادش باعث شده که بومیان دست از ماهیگیری و کشاورزی بردارند و راهی شهر شوند. همین مهاجرت ساده باعث تغییر رژیم غذایی بسیاری از روستاییان شده به طوری که افرادی که پیش از این ماهی و سبزیجات ساده مصرف می‌کردند اکنون به علت گرانی و بحران هزینه زندگی به خوراکی‌های آماده و بی کیفیت ارزان روی آورده‌اند که فقط کربوهیدرات دارند.

گزارش یکی از تولیدکننده‌های بزرگ میان‌وعده‌های غذایی در آمریکا به نام Mondelez ، نشان داده است که در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۵ درصد از مردم جهان حداقل یک‌بار در هفته یک وعده غذایی متشکل از میان‌وعده خوردند و مصرف این میان‌وعده‌ها تقریباً به دوسوم در آسیا افزایش یافته است.

محققان رواج این پدیده را که به زمانی نسبت دادند که کارخانه‌های صنعتی ابتدا در دهه ۷۰ در ایالات متحده شروع به تولید غذاهای آماده و تبلیغات وسیع آن کردند و سپس این غذاها در بریتانیا و سپس در اروپا گسترش یافت. اکنون این عادت که نوجوانان و جوانان به طور عجله و ایستاده غذا بخورند به طرز چشمگیری در سطح جهان رایج شده است.

فروش غذاهای فوق‌فرآوری‌شده (UPFs) بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۹ در کشورهای در حال توسعه دو برابر شده است. شرکت‌های مواد غذایی پس از اشباع کردن بازار در کشورهای ثروتمند مانند ایالات متحده، که ۵۷ درصد از رژیم غذایی دریافتی از UPF است، رو به کشورهای در حال توسعه آوردند و توانستند رژیم غذایی آن‌ها را تغییر دهند. همین امر منجر به افزایش بیماری‌های غیرواگیر در سطح جهان شده است و متأسفانه مصرف‌کننده اولیه این غذاها کودکان هستند.

حمله غذایی غرب به آفریقا و آسیا با صادرات غذاهای ناسالم فوق‌فرآوری شده

تحقیقات جدیدt افزایش جهانی سرطان‌ها را در افراد زیر ۵۰ سال نشان می‌دهد که کارشناسان می‌گویند ممکن است تا حدودی به دلیل رژیم‌های غذایی سرشار از مواد فوق‌فرآوری‌شده باشد.

در دسامبر ۲۰۱۹، سازمان جهانی بهداشت مجموعه‌ای از مقالات را در مجله پزشکی Lancet منتشر کرد که بر بار مضاعف سوءتغذیه تمرکز داشت (مشکلات همپوشانی با سوءتغذیه و مسائلی مانند چاقی) و آن را "واقعیت تغذیه‌ای جدید" برای کشورهای کم یا متوسط‌درآمد نامید.

فرانچسکو برانکا، مدیر تغذیه سازمان بهداشت جهانی در این رابطه به گاردین می‌گوید: «اشکال مختلف سوءتغذیه از نظر بیولوژیکی به هم مرتبط هستند. فردی که در اولین دوره زندگی یا شاید در دوران بارداری دچار سوءتغذیه بوده است، احتمال بیشتری دارد که در مراحل بعدی زندگی خود دچار اضافه وزن و بیماری‌های غیرواگیر شود.»

برانکا می‌گوید غذاهای میان‌وعده در دهه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در دسترس قرار گرفته‌اند و در کشورهایی که با بازاریابی تهاجمی همراه است، به‌ویژه برای کودکان، شدت گرفته است. این رویداد یک سیستم غذایی ایجاد می‌کند که منجر به تغذیه بد و افزایش بیماری‌های غیر واگیر می‌شود؛ چنین سیستم غذایی «در دسترس بودن غذای سالم» را پشتیبانی نمی‌کند، بلکه فقط به غذاهایی اجازه فعالیت می‌دهد که پرانرژی هستند اما مقدار کافی از ویتامین‌ها را تأمین نمی‌کنند.

حمله غذایی غرب به آفریقا و آسیا با صادرات غذاهای ناسالم فوق‌فرآوری شده

طبق تحقیقات WHO، بار مضاعف سو تغذیه در فقیرترین کشورها سریع‌ترین افزایش را داشته است و در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیا شایع‌تر است، در حالی که در دهه ۱۹۹۰ این مشکل تنها در کشورهای در حال توسعه با درآمد بالاتر متمرکز بود.

محققان علت این امر را از بین رفتن تمایز بین میان‌وعده و وعده غذایی اصلی می‌دانند چراکه غذاهای کوچک، ارزان و قابل‌حمل به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند.

تحقیقات توماس ریردون، کارشناس سیستم غذایی دانشگاه ایالتی میشیگان در مورد افزایش مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده در آفریقا نشان می‌دهد که مصرف بیشتر شیر این قاره از طریق شیرهای بسته‌بندی شده است که تا یک‌سوم آن حاوی مواد فوق فرآوری شده UPF است.

بر اساس این تحقیق، کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا مناطقی هستند که بار مضاعف سو تغذیه در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود و تلاش‌ها برای کاهش رشد کوتاه‌قدی کودکان ناشی از سوءتغذیه مؤثر نبوده است.

حمله غذایی غرب به آفریقا و آسیا با صادرات غذاهای ناسالم فوق‌فرآوری شده

کد خبر 687506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.