پیشگیری از اختلالات شناختی سالمندان با شناسایی و درمان به موقع افسردگی

متخصص اعصاب و روان درباره بروز زوال عقل و اختلال عملکرد شناختی سالمندان در خصوص اهمیت شناسایی به موقع افسردگی در سالمندان گفت: با توجه به ارتباطی که بین افسردگی و اختلالات شناختی وجود دارد، شناسایی اختلال افسردگی و درمان مناسب و به موقع آن می‌تواند از بروز اختلالات شناختی پیشگیری کند.

شهرزاد مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه اختلال افسردگی سالمندان اختلال خلقی است، اظهار کرد: درصدی از افراد بالای ۶۵ سال به اختلال افسردگی دچار می‌شوند و علائمی از این اختلال را تجربه می‌کنند، اختلال افسردگی طیف گسترده‌ای از علامت‌هایی را شامل است و مهم‌ترین علامت در افسردگی تغییر در خلق و هیجان است.

وی افزود: با تغییر در خلق و هیجان سالمند افسرده به طور معمول او دچار یک احساس غمگینی مداوم است و از اتفاق‌ها و مواردی که در گذشته برای او خوشایند بوده است، لذتی نمی‌برد و احساسی از بی‌علاقگی را تجربه می‌کند.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: علاوه بر تغییرات خلقی سالمند افسرده دچار اختلال در خواب می‌شود به این صورت که دچار بی‌خوابی یا کم‌خوابی شده و تغییراتی در میزان اشتهای سالمندان افسرده اتفاق می‌افتد و بیشتر کاهش اشتها و کاهش وزن رخ می‌دهد.

سالمندان افسرده و بروز اختلال شناختی

وی با تاکید بر اینکه افراد سالمندی که دچار افسردگی می‌شوند، تغییراتی از تمرکز و توجه خود را تجربه می‌کنند، گفت: این گروه از سالمندان دچار حواس پرتی و اختلال حافظه هستند، در بسیاری از موارد با شکایت فراموشی یا نداشتن توانایی در یادگیری به مطب پزشکان روانپزشک مراجعه می‌کنند و به طور معمول ترس و وحشت زیادی از اختلال دمانس و زوال عقل دارند.

مرتضوی با بیان اینکه احتمال دارد؛ این گروه از افراد سالمند دچار اختلال در عملکرد اجرایی باشند، خاطرنشان کرد: به این صورت که این افراد توانایی تصمیم‌گیری، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای امور را از دست می‌دهند، از مهم‌ترین موارد اینکه اختلال در اداره امور مالی خود را پیدا می‌کنند، در حالی که در گذشته امور مالی و بانکی را اداره می‌کردند و با بروز اختلال افسردگی برای انجام این کار نیازمند کمک دیگران هستند.

وی در خصوص اختلال شناختی که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افراد سالمند افسرده را درگیر می‌کند، گفت: رابطه بین اختلال شناختی و علائم افسردگی به شکل پیچیده است، در بعضی از موارد افسردگی زمینه‌ساز اختلال شناختی می‌شود، گاهی اوقات اختلال شناختی مانند اختلال در حافظه و تمرکز فرد سالمند را در معرض افسردگی قرار می‌دهد.

اهمیت شناسایی به موقع افسردگی در سالمندان

متخصص روانپزشکی ادامه داد: در بسیاری از موارد نمی‌توان رابطه علت و معلولی مشخصی در زمینه این دو مورد مشخص کرد، اما مبرهن است این گروه از سالمندان افسردگی را برای اولین بار در سنین بالاتر تجربه می‌کنند که سابقه‌ای از افسردگی در سنین پایین‌تر را نداشتند.

وی درباره بروز زوال عقل و اختلال عملکرد شناختی سالمندان تاکید کرد: اگر افسردگی سالمندان طولانی و مزمن شده و بدون درمان رها شود، آنها بیشتر در معرض اختلال در عملکرد شناختی و زوال عقل قرار دارند.

مرتضوی با بیان اینکه در افرادی که دچار مشکلات شناختی در زمینه افسردگی می‌شوند، با درمان افسردگی علائم شناختی هم بهبود پیدا می‌کند، افزود: یعنی هم‌زمان با بهبود علائم خلقی، کاهش افسردگی، بهبود اختلال خواب و اشتها، تمرکز تفکر و حافظه آنها هم بهتر شده و این علائم شناختی رفع می‌شود.

وی در خصوص اهمیت شناسایی به موقع افسردگی در سالمندان اظهار کرد: با توجه به ارتباطی که بین افسردگی و اختلالات شناختی وجود دارد، شناسایی اختلال افسردگی در افراد و درمان مناسب و به موقع آن اختلال می‌تواند از بروز اختلالات شناختی در آینده پیشگیری کند.

کد خبر 686895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.