هوش مصنوعی می‌تواند مانند انسان بوها را تشخیص دهد

هوش مصنوعی می‌تواند ترکیبات مختلف را از طریق تجزیه و تحلیل ساختار مولکولی آن‌ها بهتر از انسان تشخیص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بوها تنها نوع از اطلاعات حسی هستند که به صورت مستقیم از اندام حسی مورد نظر به حافظه و قسمتی از مغز که مسئول پاسخ‌های عاطفی است می‌روند، به همین دلیل رایحه‌ها می‌توانند یادآور خاطرات خاص باشند و باعث برانگیختن احساسات افراد شود. گروهی از محققان آمریکایی با بررسی رابطه بین ساختار یک ماده شیمیایی و بوی آن، یک سیستم هوش مصنوعی طراحی کردند که قادر است عطر تقریباً ۵ هزار ماده معطر را با استفاده از ۵۵ واژه توصیف کند.

این سیستم هوش مصنوعی ساختار هر کدام از بوها را برای تعیین رابطه بین ساختار و عطر تجزیه و تحلیل کرده است. پیش‌بینی بوی عطرها بر اساس ساختار شیمیایی کار دشواری است، زیرا مولکول‌هایی با ساختار شیمیایی مشابه امکان دارد که بوی کاملاً متفاوتی داشته باشند. در حالی که بوی دو مولکول با ساختار شیمیایی متفاوت می‌تواند مشابه باشد.

سیستم هوش مصنوعی یادشده تقریباً ۲۵۰ ارتباط بین ساختار یک ماده شیمیایی با بوی خاص را شناسایی کرد. محققان به منظور مقایسه این سیستم در برابر بینی انسان، ۱۵ داوطلب را آموزش دادند تا بوهای خاص را با همان کلمات توصیفی مورد استفاده توسط هوش مصنوعی مرتبط کنند. سپس محققان صدها ماده معطر که در طبیعت یافت نمی‌شود، اما افراد قادر به توصیف آن‌ها هستند را جمع‌آوری کردند و از داوطلبان درخواست کردند ۳۲۳ مورد از آن‌ها را توصیف کنند. از هوش مصنوعی نیز درخواست کردند عطر هر مولکول جدید را با توجه به ساختار شیمیایی آن پیش‌بینی کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عملکرد هوش مصنوعی در زمینه تشخیص رایحه‌ها بسیار نزدیک و حتی گاهی بهتر از پاسخ انسان‌ها بود. فناوری هوش مصنوعی موفق شده است بوی ترکیبات مختلف را از طریق تجزیه و تحلیل ساختار مولکولی آن‌ها به‌خوبی تشخیص دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

کد خبر 685298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.