شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

سبزسازی شهرها از طریق اعمال اقداماتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امکان‌پذیر است و می‌تواند رفاه را نه‌تنها برای انسان‌ها، بلکه برای سایر موجودات زنده زمین به ارمغان بیاورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تجربه زندگی در شهرهایی با هوای پاک و مملو از فضاهای سبز بسیار متفاوت با کیفیت زندگی حاکم بر جهان امروز است و می‌تواند مزایای بی‌شماری را برای زمین و ساکنان آن به ارمغان بیاورد. در طراحی شهرهای سبز بر مولفه‌هایی شامل رفاه اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی تمرکز می‌شود و تحقق آن به واسطه کاهش انتشار گازهای آلاینده از سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری امکان‌پذیر است. علاوه بر این، مدیران در طراحی شهرهای سبز می‌کوشند تردد پاک را میان شهروندان ترویج دهند و قوانین و جریمه‌هایی را برای نوع جمع‌آوری پسماندها اعمال کنند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مولفه‌هایی می‌پردازیم که می‌تواند در ایجاد شهرهای پایدار نقش مهمی ایفا کند و کیفیت زندگی بهتری را برای ساکنان امروز و آینده رقم بزند.

حمل‌ونقل عمومی

شهرهایی که هدف پایداری را در پیش گرفته‌اند باید سبزسازی حمل‌ونقل را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند زیرا خودروهای موتوری مسئول بیش از ۷۵ درصد از مونوکسید کربن تولید شده در بسیاری از شهرهای جهان هستند. یکی از بهترین تدابیر برای سبزسازی حمل‌ونقل، توسعه سیستم‌های عمومی مقرون‌به‌صرفه در شهرها است که می‌تواند گرایش مردم را به عبور و مرور از طریق خودروهای خصوصی به حداقل برساند و از این طریق به کاهش انتشار گازهای آلاینده در شهرها کمک کند. به‌کارگیری وسایل حمل‌ونقل الکتریکی در سامانه‌های تردد عمومی و قطارهای شهری مقرون‌به‌صرفه بهترین رویکردها برای تشویق مردم به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه عمومی به‌حساب می‌آید که می‌تواند از طریق کاهش تردد از طریق خودروهای خصوصی نقش مهمی در به حداقل رساندن انتشار کربن در شهرها ایفا کند.

مدیران ولز-مالاگا در اسپانیا یک کیف دیجیتالی توسعه داده‌اند که بهره‌گیری از آن توسط شهروندان، امکان تردد رایگان را از طریق وسایل نقلیه عمومی فراهم می‌آورد. این اقدام با هدف تشویق مردم و حتی گردشگران شهر به اتخاذ تردد سبز اعمال شده و تاکنون اثرات زیست‌محیطی بسیاری را به دنبال داشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تا سپتامبر سال ۲۰۲۳، تعداد سفرهای رایگان از طریق کیف دیجیتالی ولز-مالاگا از ۵۱۰ هزار مورد تجاوز خواهد کرد.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یکی از بهترین رویکردها برای کاهش انتشار کربن در شهرها به‌شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود سلامت جسمی شهروندان از طریق تشویق آن‌ها به انجام فعالیت‌های جسمی اثربخش باشد. در این راستا، توسعه زیرساخت‌های باکیفیت و ایمن برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌تواند گرایش مردم را به عبور و مرور از طریق آن‌ها افزایش دهد و نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای آلاینده ایفا کند.

کپنهاگ، پایتخت دانمارک یکی از بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری به‌شمار می‌رود که بیش از ۴۲ درصد از سفرهای روزانه شهروندان آن به وسیله دوچرخه‌ها انجام می‌شود. محققان گرایش شهروندان پایتخت دانمارک را به اتخاذ تردد سبز، به مدیریت زیرساخت‌های مربوطه دانسته و مدعی شده‌اند وجود مسیرهای بی‌شمار و باکیفیت دوچرخه‌سواری در سراسر این شهر، نقش مهمی در گرایش مردم به اتخاذ تردد سبز ایفا کرده است.

بدیهی است که توسعه پل‌های پیاده‌روی، شبکه‌های به هم‌پیوسته دوچرخه‌سواری، مسیرهای شهری یکپارچه و اشتراک میکروموبیلیتی‌ها می‌تواند در تشویق مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سهیم باشد.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی

انتشار کربن از خودروهای الکتریکی صفر است، در حالی که یک وسیله نقلیه معمولی مسافربری می‌تواند سالانه تا ۴.۶ تن متریک کربن تولید کند. به همین دلیل، جایگزینی خودروهای عمومی با وسایل نقلیه برقی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌ریزان بسیاری از شهرهای جهان برای تحقق هدف صفر کربن تبدیل شده است که رسیدن به این هدف، توسعه زیرساخت‌های شارژ مخصوص را می‌طلبد.

اگرچه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان در تلاش هستند زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی را در مناطق خود توسعه دهند، با این حال برخی از آن‌ها در اعمال چنین اقداماتی بسیار خلاقانه عمل کرده‌اند.

برنامه‌ریزان داندی در اسکاتلند نوعی ایستگاه شارژ فوق پیشرفته توسعه داده‌اند که علاوه بر تأمین نیروی لازم برای وسایل نقلیه برقی، آب باران را به آب آشامیدنی تصفیه شده تبدیل می‌کند و در اختیار کاربران و سایر عابران پیاده قرار می‌دهد.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

ایجاد مزارع خورشیدی

جایگزین کردن انرژی تجدیدپذیر با نیروی الکتریکی شهری از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرهای سبز به‌شمار می‌رود که می‌تواند کیفیت هوا را بهبود ببخشد، ضمن این‌که هزینه مصرف نیروی شهری را برای مردم به حداقل برساند و از این طریق، به معیشت آن‌ها نیز کمک کند. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱ هزار شغل سبز را از طریق توسعه مزارع خورشیدی ایجاد کرد که این تعداد حدود سه برابر بیش‌تر از تعداد کارکنان بخش سوخت‌های فسیلی بود. در این راستا، مزارع خورشیدی به‌حدی توسعه یافت که حتی شهروندانی که قابلیت نصب پنل‌های خورشیدی را بر بام خانه‌های خود نداشتند می‌توانستند از مزارع خورشیدی اطراف برای تأمین نیروی مورد نیاز خود بهره بگیرند.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

احداث سازه‌های سبز

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۳۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان از طریق سازه‌ها منتشر می‌شود که برای حل این مشکل می‌توان سازه‌های سبز با کمترین میزان انتشار کربن را توسعه داد و نرخ تولید دی‌اکسید کربن را تا ۳۲ درصد کاهش داد. توسعه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند، استفاده از مواد پایدار برای ساخت خانه‌ها، ارتقای سیستم‌های تهویه هوا و عایق‌بندی ساختمان‌ها، استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تأمین نیرو و در نهایت توسعه بام‌باغ‌ها می‌تواند در ایجاد سازه‌های سبز بسیار اثربخش باشد.

مدیران تورنتو، مرکز استان انتاریو و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا از طریق افزایش ۲۰ درصدی دیوارها و بام‌های سبز در سراسر شهر به کاهش قابل توجه انتشار دی‌اکسید نیتروژن، ازن، سولفور دی‌اکسید و سایر گازهای آلاینده کمک کردند و توانستند ذخیره ۱۹۰ هزار دلاری را در سال برای شهر به ارمغان آورند.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

تولید غذا

مؤسسه تحقیقات جهانی ارزیابی کرده است که جهان به تولید ۵۰ درصد غذای بیشتر تا سال ۲۰۵۰ نیاز دارد، ضمن این‌که لازم است تا همین زمان انتشار گازهای آلاینده در جهان نیز به میزان دوسوم مقدار امروزی کاهش بیابد. این چالش منحصربه‌فرد مستلزم تولید غذای بیشتر به روش‌های دوستدار محیط زیست است تا اطمینان از دسترسی تمام شهروندان به غذای سالم حاصل شود. توسعه مزارع شهری یکی از اثربخش‌ترین رویکردها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در شهرها محسوب می‌شود، زیرا علاوه بر کاهش نیاز به عبور و مرور خودروها که خود در تولید کربن نقش مهمی ایفا می‌کند، ترویج تغذیه سالم را میان مردم به دنبال دارد که این امر به سهم خود می‌تواند پایداری شهرها را افزایش دهد.

آتلانتا، سنگاپور، سینسینتی، لندن، میامی، پاریس و شیکاگو، شهرهایی از جهان با بیشترین نرخ کشاورزی شهری به حساب می‌آیند که به واسطه همین ویژگی به سطح بالایی از پایداری شهری دست یافته‌اند.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

دسترسی به منابع عمومی

شهرهای پایدار از طریق افزایش دسترسی شهروندان به منابع عمومی به آن‌ها در اتخاذ سبک زندگی پایدار کمک زیادی می‌کند. مراکز سلامت عمومی، مراکز رشد اقتصادی، سازه‌های تکنولوژیک و سایر زیرساخت‌های شهری نمونه‌هایی از سازه‌های شهری به‌شمار می‌رود که افزایش دسترسی به آن‌ها می‌تواند در بهبود سلامت عمومی و رشد اقتصادی نقش مهمی ایفا کند. در چنین سازه‌هایی امکان مشارکت شهروندان در امور شهری فراهم می‌آید و در هویت بخشیدن به شهر نقش مهمی ایفا می‌کند. بسیاری از کارشناسان تخصیص سرمایه‌های عمومی به توسعه امکانات فرهنگی را در ترویج تنوع و فراگیری شهری بسیار حائز اهمیت می‌دانند و بر این باور هستند که به دنبال آن پیوند اجتماعی میان مردم نیز مستحکم می‌شود.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

توسعه فضاهای سبز

فضاهای سبز شهری باید در اولویت تمام برنامه‌های پایدارسازی شهرها قرار گیرد زیرا به تنهایی می‌تواند بسیاری از چالش‌های مربوطه را حل کند. مدیران می‌توانند از طریق توسعه زیرساخت‌های سبز به کنترل آلودگی هوا، افزایش تنوع زیستی و حتی افزایش ارزش دارایی‌ها کمک کنند و از این طریق رونق اقتصادی را نیز برای شهروندان به ارمغان بیاورند. علاوه بر این، وجود فضاهای سبز می‌تواند نیاز شهروندان به غذا را در محل سکونت خود برطرف کند و لزوم تردد خودروها را برای حمل غذا از سایر شهرهای کشور و حتی جهان به حداقل برساند.

لیورپول در انگلستان، کوریتیبا در برزیل، سنگاپور و ازمیر در ترکیه بیشترین فضاهای سبز جهان را در خود جا داده و به واسطه همین ویژگی از سطح پایداری بسیار بالایی برخوردار است.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

مدیریت پسماندها

جمع‌آوری پسماندهای شهری، به جای انباشتگی مواد زائد در دفن‌گاه‌های زباله باید به صورت کاملاً مدور انجام شود تا به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آن، افزایش پایداری منجر شود. اگرچه مدیران در بسیاری از شهرهای دنیا مدیریت پایدار پسماندها را جدی نمی‌گیرند، با این حال طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته اعمال اقدامات مختلف برای جمع‌آوری، تفکیک، پردازش و بازیافت ضایعات میان بعضی از شهرهای آمریکایی دستاوردهای بسیاری را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

رویکردهای بازیافت و کمپوست پسماندها در سان‌فرانسیسکو به مدیریت موفق بیش از ۷۷ درصد از مواد زائد شهر منجر شده و از طریق بازیافت به روش درست، در رونق اقتصاد مدور شهر نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

شهر سبز چیست + اقدامات شهرهای جهان

حفاظت از آب

مدیریت آب شهری از دیگر ویژگی‌های شهرهای پایدار به‌حساب می‌آید به همین دلیل، برنامه‌ریزان باید از طریق اجرای تدابیری نظیر ذخیره آب باران و توسعه زیرساخت‌های سبز به حفاظت از این منبع طبیعی مهم کمک کنند. در توسعه زیرساخت‌های سبز از چرخه آب طبیعی برای ایجاد منابع آب پاک بهره گرفته می‌شود و جالب این‌که احیای تالاب‌ها و کاشت درختان بیشتر در کاهش نیاز به توسعه زیرساخت‌های مقاوم در مقابل سیل نقش مهمی ایفا می‌کند.

کد خبر 684172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.