۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
دلیل بروز سردرد صبحگاهی چیست؟

دلایل بروز سردرد صبحگاهی شامل بی‌خوابی، پرخوابی، استرس، آپنه خواب، دندان‌قروچه، کشیدگی عضلات گردن، کم‌آبی بدن و بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب سردرد دارند، این سردرد که ممکن است به صورت میگرن، سردردهای خوشه‌ای، سردرهای هیپنیکی یا سردرهای تنشی پدیدار شود، به دلایل مختلف رخ می‌دهد. در ادامه به بررسی دلایل بروز سردرد پس از بیدار شدن از خواب شبانه می‌پردازیم:

بی‌خوابی

اگر در طول شب به اندازه کافی نخوابید، احتمالاً با سردرد از خواب بیدار خواهید شد. افرادی که برای مدت طولانی کم‌خواب هستند و گفته می‌شود که درگیر بی‌خوابی شده‌اند، ممکن است دچار سردردهای مکرر در ساعات اولیه صبح شوند.

پرخوابی

پرخوابی یا بیش از حد خوابیدن می‌تواند باعث بروز سردرد شود. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، زیرا تصور عموم مردم این است که پرخوابی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. اما واقعیت این است که پرخوابی ریتم طبیعی شبانه‌روزی را مختل می‌کند و باعث می‌‎شود چرخه خواب ثابت دچار اختلال شود.

استرس

استرس و اضطراب خطر بروز میگرن را افزایش می‌دهد، افسردگی باعث می‌شود فرد نتواند به میزان کافی بخوابد. میگرن و سردردهای شدید نیز ارتباط مستقیمی با خلق‌وخو دارند. در صورتی که مشکلات روانی خاصی دارید، با پزشک صحبت کنید و دارو مصرف کنید، مطمئن شوید که به میزان کافی می‌خوابید. در این صورت، احتمال بروز سردرد پس از بیدار شدن از خواب شبانه کاهش پیدا می‌کند.

آپنه خواب

افراد مبتلا به آپنه خواب معمولاً توقف در تنفس هنگام خوابیدن را تجربه می‌کنند، این اتفاق باعث بروز اختلال در خواب می‌شود و کیفیت و کمیت خواب را کاهش می‌دهد. در این شرایط، خطر بروز سردرد افزایش پیدا می‌کند.

دندان قروچه

دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها به یکدیگر یکی از دلایل بروز سردرد صبحگاهی است. فشار دادن دندان‌ها روی یکدیگر باعث بروز درد در مفصل گیجگاهی فکی می‌شود و احتمال بروز سردرد را افزایش می‌دهد.

کشیدگی عضلات گردن

وضعیت خواب نامناسب فشار زیادی به عضلات گردن وارد می‌کند. این کشیدگی عضلانی باعث ایجاد سردرد می‌شود که افراد پس از بیدار شدن متوجه آن می‌‎شوند.

کم‌آبی بدن

کم آبی بدن باعث بروز سردردهای غیرقابل تحملی می‌شود. در صورتی که افراد آب کافی ننوشند، احتمالاً پس از بیدار شدن از خواب دچار سردرد می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که در طول روز و قبل از خواب به اندازه کافی آب بنوشید.

بیماری‌های زمینه‌ای

گاهی بیماری‌های تشخیص داده نشده نیز می‌تواند چرخه خواب را مختل کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سردردهای معمول صبحگاهی می‌تواند دلیل بروز تومور مغزی باشد، البته ممکن است به دلایل دیگر نیز رخ دهد.

کد خبر 683952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.