کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد! / شوک امنیتی به اپوزیسیون

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه هجدهم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید

گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «متحد کردن جهان علیه گرد و غبار» نوشت: ایران امروز و فردا میزبان نمایندگانی از ۵۰ کشور در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار است. علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برگزاری این اجلاس در تهران را دستاورد دیپلماسی دولت سیزدهم در متحد کردن جهان علیه گرد و غبار می‌داند و می‌گوید: «بر اساس پیشنهاد ایران و موافقت سازمان ملل متحد، تاریخ ۲۱ تیرماه به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار ثبت شد.» به گفته سلاجقه تاکنون ۴۰ کشور و ۲۰ نهاد بین‌المللی برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند و این اجلاس افق‌های روشنی خواهد داشت. او می‌گوید: «با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه که ما را از ظرفیت‌های جهانی محروم کرده بود با سیاست اصولی دولت مردمی و انقلابی مسأله گرد و غبار را با یک دیپلماسی قوی محیط زیست شروع کردیم که در نتیجه آن، ۲۱ تیرماه سال گذشته نشست منطقه‌ای با حضور ۱۱ کشور همسایه و ۶ دستگاه بین‌المللی برگزار شد.»

ورود مجامع بین‌المللی

ایران سالانه میزبان ۱۴۸ میلیون تن ریزگرد از کشورهای عربستان، اردن، سوریه، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، ترکیه، امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است. علی‌محمد بیرگانی طهماسبی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سال ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با «ایران» تنها راه‌حل معضل ریزگردهای منطقه‌ای را ورود مجامع بین‌المللی و تشکیل یک صندوق مالی مشترک بین کشورهای درگیر با ریزگردها دانسته بود. ایران و سازمان ملل سال گذشته نخستین گام تشکیل یک صندوق مالی محیط زیست را برداشتند.

سیدحسین موسوی‌فر، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با میزبانی ایران از اجلاس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های ماسه‌ای گرد و غبار می‌گوید: ۲۱ تیر ماه سال گذشته اجلاس گرد و غبار در سطح منطقه‌ای به میزبانی کشور ما برگزار شد و آژانس‌های سازمان ملل نیز در حد کمک به بهبود شرایط منطقه همکاری داشتند. به این دلیل که نشست منطقه‌ای نتایج مثبتی داشت، سازمان ملل متحد ضمن استقبال از این اقدام جمهوری اسلامی ایران، از کشور ما خواست که اجلاس را در سطح بین‌المللی برگزار کند.

به گفته موسوی‌فر پیرو قطعنامه سازمان ملل متحد که با رأیی نزدیک به اجماع به تصویب رسید، بنا شد که ایران از تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد با پشتیبانی این سازمان برای شرکت در اجلاس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های ماسه‌ای گرد و غبار دعوت کند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پس از بررسی‌ها، ۵۵ کشور در اولویت قرار گرفتند که از آنها دعوت به عمل آمد، گفت: تاکنون از بین کشورهای مدعو، حدود ۳۰ هیأت از نقاط مختلف جهان در سطوح مختلف برای حضور در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند و سفرا و یا وزرای این کشورها در سطوح مختلف در اجلاس حضور پیدا خواهند کرد. همچنین ۱۴ آژانس ذیل سازمان ملل متحد نیز که در بخش‌های مختلف کار می‌کنند و به نوعی با موضوع گرد و غبار و یا آثار آن مرتبط هستند در این اجلاس شرکت می‌کنند.

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!» نوشت: شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی با افشای این مسئله گزارش داد: ۱۰ روز پیش از سفر نتانیاهو به نیویورک، خلبانان شرکت خطوط هوایی اسرائیل (العال) از هدایت هواپیماهایی که حامل بی‌بی خواهد بود، خودداری کرده‌اند. در گزارش این رسانه آمده است: «ما از خلبان‌هایی صحبت می‌کنیم که جزو بهترین خلبانان العال و باتجربه‌ترین نیروهای این شرکت هستند که بیشترشان در نیروی هوایی اسرائیل خدمت کرده‌اند.»

این اتفاق که نشان‌دهنده تنگنای شدید نتانیاهو در مشکلات داخلی است برای سومین بار در چند ماه گذشته رخ می‌دهد. در ماه فوریه نیز خلبان‌های این شرکت حاضر نشدند نخست‌وزیر و همسرش را به پاریس ببرند. یک ماه بعد نیز هنگام سفر نتانیاهو به ایتالیا، همین اتفاق تکرار شد. در دو مورد قبلی که خلبان‌های شرکت «العال» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی رژیم صهیونیستی از هدایت هواپیمای حامل نتانیاهو امتناع کرده بودند، این شرکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود در قانع کردن خلبانان، میهمانداران و دیگر کادر پروازی برای حضور در این سفر با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. در نهایت اعضای اداری شرکت مجبور شدند خودشان هواپیما را هدایت کنند. اما به گفته شبکه ۱۳ اسرائیل، مسئله این بار فرق دارد؛ چرا که برای پرواز به فرانسه و ایتالیا از هواپیماهای کوچک استفاده شد و امکان فرود در فواصل زمانی کوتاه وجود داشت؛ اما این بار پرواز به نیویورک نیاز به هواپیماهای غول‌پیکر دارد که هدایت آن‌ها فقط از عهده خلبان‌های ماهر و با تجربه برمی‌آید.

امتناع خلبانان شرکت العال از تصمیمات، در حالی است که تاکنون صدها خلبان ذخیره نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده‌اند در اعتراض به لایحه موسوم به «اصلاحات قضائی» از حضور در محل خدمتشان امتناع می‌کنند. در این لایحه که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به کودتای قانون اساسی تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضائی این رژیم کاسته و در مقابل، قدرت و جایگاه دستگاه اجرایی و قانون‌گذاری در این رژیم تقویت خواهد شد. نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضائی قرار دارد، بنا دارد با همین لایحه «اصلاح نظام قضائی» از محاکمه فرار کند.

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روزهای پرکار رئیس‌جمهور در تعطیلات» نوشت: رئیس‌جمهور جهادی و انقلابی در تعطیلات هفته گذشته، خدمت به مردم و پیشبرد امور کشور را به استراحت ترجیح داد. آیت‌الله رئیسی صبح روز چهارشنبه، مصادف با اربعین حسینی (ع)، به منظور شرکت در آئین پیاده‌روی جاماندگان اربعین در بیرجند و نیز دیدار با مردم شهرستان‌های درمیان و فردوس، با استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، استاندار و جمعی از مقامات محلی، وارد مرکز خراسان جنوبی شد.

افتتاح عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی

رئیس‌جمهور در این سفر دستور آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن نهبندان-بیرجند-قاین‌-یونسی را صادر کرد.

دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه در آغاز برنامه‌های سفر به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، صادر کرد.

راه‌آهن زاهدان، زابل، بیرجند تا مشهد در مجموع ۹۱۰ کیلومتر طول دارد که ۴۳۰ کیلومتر آن در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

این پروژه در ۲۳ قطعه با اعتباری بالغ بر ۱.۷ میلیارد یورو اجرا خواهد شد و در مجموع دارای ۳۹ ایستگاه بوده و در مسیر آن ۱۱۲ پل بزرگ به طول ۱۱ هزار ۶۵۵ متر، و ۲۵ تونل به طول ۱۱ هزار و ۷۱۰ متر احداث خواهد شد.

خط‌آهن زاهدان به مشهد، در استان خراسان جنوبی از شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین، گناباد و یونسی عبور خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این پروژه در سخنانی اتصال به شبکه ریلی کشور را از آرزوهای دیرین مردم خراسان جنوبی و مسئولان کشور دانست که امروز مقدمات تحقق این مطالبه تمهید و اجرای آن با نام مبارک امام حسین (ع) آغاز شد.

دشمن به دنبال توقف تولید در کشور بود اما رشد تولید و تجهیزات تولید را رقم زدیم

سیدابراهیم رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع مردم شهر فردوس ضمن تسلیت اربعین حسینی به تمام عزاداران امام حسین (ع) راجع به فعالیت‌های دشمن برای سنگ‌اندازی در کشور گفت: دشمن اراده کرد رشد اقتصادی ما را متوقف کند، اما ما رشد اقتصادی ۴ درصدی را محقق کردیم، دشمن به دنبال توقف تولید در کشور بود، اما ما رشد تولید و تجهیزات تولید را رقم زدیم، دشمن به دنبال توقف تجارت ما بود، اما تجارت ما در منطقه رکوردشکنی کرد و با تلاش و حضور به‌موقع ملت در صحنه بار دیگر دشمنان ناامید شدند.

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «شوک امنیتی به اپوزیسیون» نوشت: با پایان پروژه براندازی دیگر باید منتظر کم‌فروغ شدن تدریجی بلندگوهای اپوزیسیون نیز بود. بلندگوهایی که یک به یک توسط سربازان رسانه‌های تروریست پایین گذاشته می‌شود. دولت‌های پشت‌پرده براندازی حال به‌ناچار باید از پشت‌پرده کنار آمده و به‌طور علنی باتری‌های این بلندگوهای خسته را شارژ کنند. در ادامه سناریوی ترک تریبون توسط خبرنگار رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین، سیما ثابت، مجری شبکه ایران‌اینترنشنال و سامان رسول‌پور، سردبیر ارشد برنامه‌های گفت‌وگومحور این شبکه از قطار ایران‌اینترنشنال پیدا شدند.

سیما ثابت در توییتی علت استعفای خود را این‌گونه اعلام کرد: «از تلویزیون ایران‌اینترنشنال استعفا دادم و تعطیلی و پایان کار برنامه چشم‌انداز با سیما ثابت را اعلام می‌کنم. ناگزیر شدم بین کار در شرایطی خاص و کرامت انسانی‌، دومی را انتخاب کنم.» پیش از این نیز اتفاقی مشابه را رعنا رحیم‌پور در بی‌بی‌سی رقم زده بود. استعفای خبرنگار اینترنشنال که برخی نیز آن را اخراج عنوان کرده‌اند واجد این پیام مهم است که صدای شکست اپوزیسیون حتی به استودیوهای تندروترین رسانه‌های ضد ایرانی نیز رسیده است.

به همین دلیل نیز دولت‌های غربی و عبری طراحی‌های پیچیده برای حمایت از اپوزیسیون را کنار گذاشته و به‌طور شفاف از طریق برگزاری جلسه با خبرنگاران رسانه‌های معاند وارد میدان شده‌اند تا بتوانند فرآیند تنفس مصنوعی برای تداوم حیات نباتی آنها را آغاز کرده و ظرفیت مخاطبان این شبکه‌ها برای خیابان‌کشی مجدد را احیا کنند. در ادامه ضمن مرور سابقه عملکردی سیما ثابت، پیام فرامتنی استعفای او را بررسی کرده و همچنین به تشریح علت برگزاری جلسه وزیر اطلاعات اسرائیل با چهره‌های رسانه‌ای اپوزیسیون پرداخته‌ایم.

از آموزش آشپزی تا ناامیدی از پروژه براندازی

سیما ثابت که حالا چند روزی است همکاری‌اش با ایران اینترنشنال پایان یافته است، سال‌ها قبل از اینکه جلوی دوربین این شبکه برود در رادیو مشغول به کار بود. گرچه سیما ثابت در سال ۱۳۸۵ همکاری خود با رادیو بی‌بی‌سی فارسی را آغاز کرد اما در روزهای ابتدایی حضورش در انگلستان از طریق تأسیس یک سایت آشپزی و آموزش پخت‌وفروش غذاهای ایرانی، بخش عمده‌ای از درآمد خود را تأمین می‌کرد. خبرنگار مستعفی اینترنشنال در سال ۹۶ گویندگی در رادیو را هم شروع کرد تا آغازی بر تجربه گویندگی خبر و اجرای زنده در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور برای او باشد.

ثابت یک سال بعد و در ماه‌های ابتدایی فعالیت شبکه ایران‌اینترنشنال که با حمایت‌های دولت سعودی کار خود را آغاز کرده بود، به‌عنوان مجری به این شبکه پیوست. او با اجرای برنامه‌های مختلف در این شبکه کم‌کم نام خود را به‌عنوان یکی از خبرنگاران مطرح در میان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مطرح کرد. اما شروع وقایع پاییز سال گذشته نقطه‌عطفی در کارنامه فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای‌اش بود. او در برنامه «چشم‌انداز» که اجرای آن را به‌عهده داشت میزبان شخصیت‌های مختلف اپوزیسیون بود. سیما ثابت البته همیشه سعی داشت در برنامه خود با دعوت از اشخاصی که تندترین مواضع را علیه جمهوری اسلامی داشتند به مخاطبانش نقطه‌نظرات این افراد را منتقل کند. او در توئیتر نیز که در بحبوحه اتفاقات سال گذشته به رسانه اصلی پوشش اغتشاشات تبدیل شده بود، از شخصیت‌های بسیار فعال بود.

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز عصر مهاجرت‌های آب و هوایی» نوشت: بر اساس گزارش مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی مستقر در ژنو، بیش از ۵/۷ میلیون جابه‌جایی و مهاجرت ناشی از بلایای طبیعی داخلی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) در این قاره ثبت شده است. طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۱، بدون برنامه برای مقابله با تغییرات اقلیمی، بیم آن می‌رود که تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳) تنها در آفریقا بیش از ۱۰۵ میلیون نفر به عنوان مهاجر داخلی شناخته شوند.«ایمی پوپ» در ماه مه به عنوان مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت انتخاب شد و در اول اکتبر نیز مسئولیت این سازمان را برعهده خواهد گرفت. وی به مدت پنج سال این سازمان را رهبری خواهد کرد. پوپ در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان مشاور ارشد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده در امور مهاجرت مسئولیت داشته است.

ابعاد هولناک تغییرات اقلیمی

دانشمندان مدت‌ها است هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند. دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱/۱ درجه گرم‌تر شده و اگر کشورها میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهد، روند گرمایش ادامه خواهد یافت. انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی و استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی در حال افزایش است.

در همین حال، داده‌های کارشناسان اروپایی نشان می‌دهد که میانگین سالانه جهانی غلظت دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است. به گفته یکی از مقامات ارشد برنامه تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا، تابستان امسال به احتمال زیاد گرم‌ترین تابستانی است که جهان تا به حال به خود دیده است. این وضعیت، هشداری جدی برای کره زمین است که در حدود دو ماه گذشته در بسیاری از مناطق، دماهای بالا و بی‌سابقه‌ای داشته است‌.

مقامات هواشناسی اتحادیه اروپا خاطرنشان می‌کنند: پس از ثبت دماهای بالا در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به احتمال زیاد این تابستان، گرم‌ترین تابستان در تاریخ هواشناسیِ جهان خواهد بود.

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سانسور ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ نفر» نوشت: رسانه‌های معاند و خارجی از کنار خبر اجتماع میلیونی مراسم اربعین در کربلا به‌سادگی گذشتند و با وجود ارزش‌های خبری این رویداد بزرگ ترجیح دادند کمتر به آن بپردازند.

انتشار محدود تصاویر، ویدئوهای کوتاه و تهیه گزارش در متن‌های حداقلی، حکایت از ناهمخوانی سیاست‌های رسانه‌های خارجی در مواجهه با این مراسم آئینی شیعیان داشت. این در حالی است که ۱۱.۲ میلیون زائر در سال ۹۵ به ۲۲ میلیون نفر در اربعین امسال رسید.

جریان‌سازی منفی

برخی از رویدادهای خبری با ابعاد بسیار محدودتر، انعکاس بسیار گسترده‌تر، دامنه‌دارتر و همراه با محتواهای متنوع‌تر تصویری و ویدئویی در رسانه‌های خارجی داشته‌اند. انتشار برخی از گزارش‌ها در این رسانه‌ها نیز محدود به انتشار اخبار منفی همچون بعضی از حوادث تصادفات در جریان برگزاری این مراسم بود. بهره‌گیری از تحلیل و بررسی کارشناسان مختلف، اقدام معمول شبکه‌های خبری تلویزیونی و اینترنتی در ارتباط با رویدادهای خبری است؛ با این حال نه پوشش خبری زنده‌ای از مراسم میلیونی اربعین در رسانه‌های ضدانقلاب و معاند انعکاس داده شد و نه وقعی به ابعاد اجتماعی این حرکت گسترده شیعیان در کربلای عراق گذارده شد. از نظر این رسانه‌ها، اجتماع بزرگ اربعین نمی‌توانست حائز اهمیت جریان‌سازی خبری به نفع سیاست‌ها، جریان فکری و اهداف سیاسی مدیران آنها باشد.

روایتگری مغرضانه

بی‌توجهی رسانه‌های خارجی به مراسم اربعین در حالی صورت گرفت که علی علوی، دبیر کمیته اطلاع‌رسانی اربعین رسانه ملی با اشاره به حضور ۳۰۰ رسانه بین‌المللی برای پوشش مراسم اربعین گفته بود: «از رسانه‌های منطقه و کل شبکه‌های جریان جبهه مقاومت گرفته تا فرانس ۲۴ فرانسه، بی‌بی‌سی، ورلد نیوز، سی‌ان‌ان، سی‌سی‌تی‌وی چین و الجزیره قطر در مراسم اربعین حضور داشتند. البته گزارش آنها متناسب با سیاست خبری خودشان است. این‌طور برداشت نشود که همه آنها برای ترویج راهپیمایی اربعین حضور دارند؛ خیر، آنها براساس اهداف خودشان گزارش تهیه می‌کنند.» با این حال شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های خبری مرتبط با این رسانه‌ها ترجیح دادند از کنار این اجتماع بزرگ عبور کنند و آن را نادیده بگیرند.

دوقطبی‌های کاذب

بر همین اساس هم وقتی دوربین و میکروفن این رسانه‌ها به سمت جمعیت بیش از ۲۲ میلیونی مراسم اربعین چرخید، ترجیح دادند به سرعت از آن عبور کنند و صرفاً به اخبار حاشیه‌ای با نیت‌های خاص بپردازند. در چنین فضایی انتظارات از نحوه اطلاع‌رسانی و پوشش خبری رسانه‌های فارسی زبان خارجی نیز نمی‌توانست چیزی غیر از تحلیل‌های غرض‌ورزانه سیاسی و تقلیل آن به دوقطبی‌های کاذب باشد.

پرداختن به هزینه‌کردهای این مراسم و قیاس‌های نسنجیده و مع‌الفارق در کنار نحوه تجهیز و تدارک خدمات‌رسانی به زائران اربعین برای این رسانه‌ها ارزش‌های خبری حاشیه‌ای بیشتری داشت تا اصل این رویداد میلیونی و بزرگ. موضع سکوت رسانه‌های خارجی در حالی اتفاق افتاد که بنا بر اطلاع‌رسانی برخی از منابع ۳۷۰۰ خبرنگار، گزارشگر و تصویربردار از عراق و سایر کشورها برای پوشش اربعین حضور داشتند؛ این تناقض در مقایسه خروجی این رسانه‌ها و لجستیک آنها در صحنه اربعین، بیشتر راوی سیاست بایکوت خبری مدیران رسانه‌های ضدانقلاب در انتشار گزارش خبرنگاران این رسانه‌ها بود.

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انحلال کانون صرافان به جرم باج‌خواهی» نوشت: «کانون صرافان» سال‌ها قبل با مجوز بانک مرکزی و اساسنامه مورد تأکید ایجاد شده بود تا در مدیریت بازار ارز به عنوان بازوی نظارتی و کمکی این بانک عمل کند، اما با گذشت زمان و افزایش غیرمنطقی نرخ ارز طی سال‌های گذشته که برای برخی، منافع بادآورده داشت و همین انتفاع، بستر مقاومتی برای ایجاد ثبات در بازار ارز بود، این کانون نیز از کار ویژه خود منحرف شد و کار تا جایی پیش رفت که مقابل اساسنامه مورد تأکید بانک مرکزی ایستادند.

جالب آن که برخی سران این کانون، به واسطه رانت و سوءاستفاده از موقعیت، علاوه بر ایفای نقش‌های پنهانی در افزایش تقاضاهای مصنوعی در بازارهای غیررسمی، به اهداف پیش‌بینی‌شده و اساسنامه اصلی کانون پشت کردند. نهایتاً بانک مرکزی پس از چند نوبت تذکر و درخواست عمل به وظایف و مفاد اساسنامه، اقدام به لغو مجوز کانون صرافان کرد و از آنجا که صرافان کشور را یکی از بازوهای مهم در مدیریت بازار ارز، مخصوصاً در دوران اعمال محدودیت‌های بین‌الملل می‌دانست، اقدام به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده «صرافان» کشور کرد که بر اساس آن، اساسنامه جدید این جامعه به تصویب اکثریت صرافان رسید و به این صورت، جامعه صرافان متولد شد.

مجمع عمومی فوق‌العاده جامعه صرافان چند روز قبل با دستور جلسه «تصویب اساسنامه جدید» و سایر موارد در اختیار مجمع با محوریت «افزایش نقش جامعه صرافان» با حضور جمع کثیری از صرافان برگزار شد. این جلسه در راستای آگهی دعوت انتشاریافته در روزنامه کثیرالانتشار در یکم شهریورماه سال‌جاری با موضوع «تصویب اساسنامه جدید» و سایر مواردی که در حیطه اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است، برگزار شد. همچنین در این جلسه با انتخاب هیئت رئیسه مجمع از سوی اعضا، اساسنامه جدید مورد تأیید بانک مرکزی با رأی قاطع به تصویب اعضای جامعه صرافان رسید.

در اساسنامه جدید ضمن تغییر اصلاحات لازم، عنوان کانون صرافان ایرانیان به «جامعه صرافان» تغییر یافت، همچنین دامنه فعالیت ده‌گانه صرافان در اساسنامه قبلی به منظور افزایش نقش و همکاری جامعه صرافان با بانک مرکزی به ١۵ مورد در اساسنامه جدید تغییر یافت. آنطور که روابط عمومی بانک مرکزی گفته است «با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصویب اساسنامه جدید که با رویکرد حمایت بانک مرکزی از صرافی‌های قانونمند برگزار شد، ضمن افزایش تعاملات سازنده جامعه صرافان با بانک مرکزی، فرایند برگزاری سایر مجامع جامعه صرافان ایران تسهیل و نقش سازنده این صنف در بازار ارز کشور تقویت شد.»

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «ایران و عراق سربلند در موسم اربعین» نوشت: کربلا به ما فرصت تازه شدن می‌دهد. حس می‌کنیم تازه از مادر متولد شده‌ایم. این احساس در زندگی انسان تجربه‌ای است کاملاً کمیاب. شاید آدم‌ها به طرق مختلف تصمیم‌های جدید ببرند و زندگی تازه‌ای آغاز کنند. اما یک نوعی از تازگی روح است که اصلاً با اینگونه تجربیات ایجاد نمی‌شود. کاملاً تکوینی است و نه اکتسابی. آدم‌ها خیلی دوست دارند به دوران کودکی برگردند، در جستجوی معصومیت از دست رفته‌شان.

کربلا ما را به دوران کودکی باز می‌گرداند و همزمان به دوران پختگی پیش می‌فرستد. کربلا سفری است در زمان که هم‌زمان رو به سوی گذشته و آینده دارد. زیارت امام حسین (ع) روح را تازه‌زاد و سبک می‌کند و جسم با چشیدن سختی‌های سفر و دوری از دنیا بزرگ می‌شود. کربلا شروعی دوباره است که با پوست‌انداختن روح ما همراه است.

این حس نو شدن که ارمغان زیارت اباعبدالله و خصوصاً زیارت الاربعین است، دلیل رشد و صعود هرساله راهیان این سفر است. روند رو به رشدی که آن را حتی با چشم غیرمسلح نیز می‌توان احساس کرد.

آمار رسمی، تعداد زوار امسال را حدود ۲۲ میلیون نفر عنوان کرده است و احتمالاً بسته به شرایط این مراسم، آمار غیر رسمی فراتر از این رقم است. در این سال‌ها به مدد نظر ولایی و تکوینی اهل بیت همکاری دولت‌ها برای برگزاری بهتر مراسم اربعین مدام بیشتر و بهتر شد. با اینکه دولت‌های الوان و گوناگونی آمدند و رفتند که نه در ایران و نه در عراق با دولت‌های پیشین خود همسو نبودند، اما بر سر مسئله اربعین، سیاست‌ها همواره در راستای تسهیل برگزاری مراسم بود. فردی نوعی، مثل نگارنده این متن، در سال ۹۵ مثلاً، باید هفت‌خوان رستم را طی می‌کرد تا راهی می‌شد.

وثیقه خروج از کشور، اجازه خروج از کشور، اخذ ویزا، هفت‌خوان اخذ یا تمدید گذرنامه، مراحلی بود با بوروکراسی جانکاه که امروز پس از چند سال هیچ نشانی از آن‌ها نیست. این همکاری کارآمد دولت‌ها با نهضت مردم‌بنیاد و مردم‌مبنای پیاده‌روی و زیارت اربعین غیرقابل انکار است و با وجود شرایط ایران و عراق به معجزه می‌ماند.

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

روزنامه سیاست روز در صفحه اول امروز خود با تیتر «خانه ظلم چگونه زیر و زبر شد؟» نوشت: «رئیس سرویس اطلاعاتی فرانسه در ازای دریافت حقوق ماهانه ۵۰ هزار دلار از رژیم شاه و سفرای انگلیس و آمریکا و البته دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به واسطه منافع خود، همه و همه سعی داشتند تحرکات انقلابی در ایران را متوقف سازند. با این حال، نوعِ کنشگری آنها در خوانشِ تحولاتی نظیر قیام ۱۷ شهریورماه به قدری ضعیف بود که عملاً روند پیروزی انقلاب اسلامی و قیام مردمی در کشورمان را تسریع کرد.»

همزمان با فرارسیدنِ ۱۷ شهریورماه و سالروز قیام مردم کشورمان در این روز علیه رژیم شاه در سال ۱۳۵۷ و کشتار این رژیم در میدان ژاله تهران علیه مردمِ بی‌دفاع، بحث و مناظرات مختلفی در مورد ابعاد این تحول و رویداد تاریخی، و نقش آن در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی انجام می‌شود. در این چهارچوب، مسائل و مؤلفه‌های مختلفی که در نهایت به وقوع حادثه ۱۷ شهریور (جمعه سیاه) ختم شدند، چه از حیث داخلی و چه مؤلفه‌های خارجی، مورد توجه و ارزیابی قرار می‌گیرند. موضوعاتی که هنوز هم در قالب آنها و پس از گذشتِ سال‌ها، مسائلی جدید از قابلیتِ طرح شدن برخوردارند و به ویژه با توجه به خاطرات و اسناد تازه منتشر شده با محوریت این رویداد تاریخی می‌توان زوایای جدید و البته پنهانی از این فاجعه را هدفِ واکاوی قرار داد و به افکار عمومی عرضه کرد.

قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر کشورمان، در گفت‌وگو با الف به بازخوانی واقعه تاریخی ۱۷ شهریور پرداخته است. وی در توضیح مؤلفه‌های اساسی و اصلی که رژیم شاه و تصمیم‌سازانِ اصلی آن را به سمت رقم زدنِ فاجعه کشتارِ ۱۷ شهریورماه سوق داد، گفت: «روند پیروزی انقلاب اسلامی از ابتدای سال ۱۳۵۶ آغاز و به طور خاص با شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در اول آبان این سال تشدید شد. در ابتدا رژیم شاه احساس می‌کرد که می‌تواند روند وقوع انقلاب در ایران را کنترل کند با این حال تحولات بعدی و چهلم‌هایی که پدید آمد، به ویژه در سال ۱۳۵۷ و در قالب قیام‌های قم و تبریز، عملاً نمودهایی از یک حرکتِ عظیم بودند که این احساس را در رژیم شاه ایجاد کردند که روندِ تحولات انقلابی در حال گسترش است.»

کسی نتانیاهو را گردن نمی‌گیرد!/ شوک امنیتی به اپوزیسیون

کد خبر 683861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.