دست‌ پُر دولت‌ سیزدهم در اصفهان / طرح‌هایی که به کام‌ مردم نشست

هفته دولت هر سال فرصت مناسبی است که دولتمردان و مسئولان اجرایی گزارش کار خود را به رسانه ها و مردم اعلام کنند. اصفهان از جمله استان‌هایی است که در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته است شاهد تحرک اجرایی بیشتر و راهبردی‌تر بوده و سفرهای شهرستانی استاندار نقش مهمی در این بین داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوم تا هشتم شهریورماه هر سال، با عنوان هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی نام‌گذاری شده است.

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیری که تنها دو ماه بر مسند امور اجرایی ملت مسلمان و تازه انقلاب کرده ایران نشستند، اما سال‌های سال است که از همان دو نفر و همان دو ماه کوتاه خدمت به نیکی و به حسن اخلاق و انجام کار یاد می‌شود.

محمدعلی رجایی، مرد دست‌فروش و معلم ریاضی اهل قزوین بود که می‌گفت هر از گاهی همین دست‌فروشی را به من یادآوری کنید و محمدرضا باهنر طلبه‌ای بود که به درجه اجتهاد رسید و منش اخلاقی او زبانزد عام و خاص شد.

هفته دولت فرصت ارزشمند آشنایی مردم با عملکرد، تلاش‌ها و خدمات صادقانه دولت، همچنین نمادی از وحدت مردم و دولت اسلامی است.

دولت مردمی آیت‌الله رئیسی از شهریورماه سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد و در این مدت فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف عملیاتی و اجرا کرد.

در استان اصفهان نیز بر اساس همان رویه دولت، کارهای بزرگی انجام شده که تا پیش از آن سابقه چندانی نداشت یا دست‌کم به چالش برای استان تبدیل شده است و تدبیری برای حل و فصلشان نشده بود.

پوشش رایگان بیمه سلامت برای ۱۳۰۰ نفر

بیمه درمانی از جمله ضرورت‌های زندگی روزمره افراد و خانوارها در یک جامعه است. موضوعی که از همان ابتدا و به شکل ویژه در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت. طبق آمار، از حدود ۴۰ میلیون فرد زیر پوشش بیمه سلامت همگانی در کشور، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساکن استان اصفهان هستند.

بر این اساس، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت رایگان در همین دولت، بیمه شده‌اند.

این خبر را محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت اصفهان اعلام کرده است.

وی همچنین گفته است که سه دهک پایین درآمدی بدون بیمه و بیماران خاص در استان، می‌توانند به صورت رایگان و فقط با نام‌نویسی در سامانه بیمه سلامت، از خدمات درمانی این بیمه برخوردار شوند.

دست‌پر دولت‌سیزدهم در اصفهان/ طرح‌هایی که به کام‌مردم نشست

اجرای طرح تفصیلی شهرضا و خمینی‌شهر پس از ۱۰ سال

باز در همین دولت و در سال جاری بود که طرح تفصیلی دو شهر خمینی‌شهر و درچه از توابع همین شهرستان همجوار اصفهان، که سال‌ها تصمیم‌گیری نشده بود؛ بررسی و مشکلات آن برای ساخت مسکن برطرف شد.

طرح تفصیلی شهرستان شهرضا در ۷۰ کیلومتری جنوب اصفهان نیز که در دی ماه ۹۵ ابلاغ شده بود به‌عنوان یک سند بالادستی در این دولت نهایی و طرح آن تهیه شد.

حبیب قاسمی، شهردار شهرضا در همین رابطه گفته بود: یک دهه است که شهر فاقد طرح تفصیلی است و نبود این طرح مشکلات زیادی را در این مدت برای شهرداری به وجود آورده است.

وی از ابلاغ طرح جامع در سال ۹۷ خبر داد و اضافه کرد: این طرح به‌طور کلی و با دیدگاهی جامع درباره مسائل شهری تهیه شده است و مشکلات عوارض ساختمان‌ها را به صورت جزئی لحاظ نمی‌کند.

حالا و با اجرای طرح تفصیلی بخش زیادی از مشکلات این شهرها کاسته خواهد شد و مشکلات و چالش‌های مرتبط با عمران و ساخت و ساز و مدیریت شهری کاهش پیدا خواهد کرد.

احداث شبکه پایدار آب برای ۹۷ روستا

جهاد آبرسانی طرحی است که دولت به‌طور خاص و به منظور آبرسانی دائمی و پایدار برای روستاها اجرا می‌کند. این طرح که بالای ۴۰ درصد پیشرفت کار دارد، در ۹۷ روستا در شهرستان‌های سمیرم، نائین و فریدون‌شهر در حال اجرا است که ۳۱ هزار نفر را از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند خواهد کرد.

حسین اکبریان، مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان در همین رابطه گفته است: ۳۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری، احداث ۴۵ باب مخزن، ۹ ایستگاه پمپاژ و پنج حلقه چاه جدید، این مرحله از جهاد آبرسانی را شامل شده است.

دست‌پر دولت‌سیزدهم در اصفهان/ طرح‌هایی که به کام‌مردم نشست

انتقال آب دریای عمان به اصفهان

بیست‌ونهم تیرماه بود که استاندار اصفهان در یکی از سفرهای استانی آخر هفته خود، از اجرای دو سوم عملیات لوله‌گذاری برای انتقال و آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: ترانشه‌گذاری‌های این خط نیز انجام شده است.

انجام مطالعات و آغاز عملیات پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به اصفهان از شهریورماه سال گذشته آغاز شده و تاکنون یک‌سوم مسیر آن طی شده است.

استاندار اصفهان همچنین می‌گوید: این خط انتقال دو تا سه سال آینده، با هدف مهار فرونشست دشت اصفهان نهایی خواهد شد.

اعطای ۲۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات سفر رئیسی به اصفهان

در ابتدای شروع کار دولت سیزدهم ۹۴۱ واحد و بنگاه اقصادی راکد در استان وجود داشته که تا دی‌ماه ۳۷۶ مورد آن به تولید بازگشت و ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها تزریق شد.

این را استاندار اصفهان در نشست با تشکل‌های دانشجویی اعلام کرده است. اقدامی که علاوه بر خروج از رکود و سکون این واحدها، به فعالیت و رونق تولید موجب شده و راندمان کار این واحدها بالا برده است.

دست‌پر دولت‌سیزدهم در اصفهان/ طرح‌هایی که به کام‌مردم نشست

تبدیل ۶۵ دهیاری به دستگاه اجرایی

بر اساس اعلام یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه در استان اصفهان، از ابتدای شروع دولت تا است امروز پیگیری شده که ۶۵ دهیاری در استان اصفهان به دستگاه اجرایی ارتقا پیدا کند.

دهیاری‌ها به‌طور معمول فعالیت‌های عمرانی را با هزینه کمتری در روستاها انجام می‌دهند از همین رو تبدیل آن‌ها به دستگاه اجرایی در روند پیشرفت بهتر کارها و تخصیص اعتبارات دولتی مؤثر خواهد بود. اقدامی که در سال ۱۴۰۳ نهایی شده است و ۶۵ روستای اصفهان به عنوان دستگاه دولتی فعالیت خواهند کرد و سازوکار اجرایی دولتی خواهند داشت.

دست‌پر دولت‌سیزدهم در اصفهان/ طرح‌هایی که به کام‌مردم نشست

تجاری سازی دانش بنیان‌ها

۵۵۰ محصول فناورانه شرکت دانش‌بنیان از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا به امروز تجاری‌سازی شده‌اند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده، دارای یک مرکز رشد مقدماتی، ۱۰ مرکز رشد فناوری و دو پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی و ابوریحان با ۵۱۹ واحد فناور، با اشتغال‌زایی ۷ هزار و ۱۰۰ نفر است.

اقدام به تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان‌ها در امتداد فرامین رهبر معظم انقلاب در حمایت از علم و محصولات دانش‌بنیان در این دولت نشان دهند رویکرد متناسب با حرکت جهشی نظام اسلامی در مسیر دانش‌افزایی و رشد علمی کشور است.

دست‌پر دولت‌سیزدهم در اصفهان/ طرح‌هایی که به کام‌مردم نشست

خروج آجرپزی‌ها از محدوده شهر

طبق آمار رسمی اعلامی، حدود ۳۵۰ واحد تولید آجر در اصفهان فعال است که بر اساس مطالعات صورت گرفته، حدود ۱۵ درصد از آلودگی‌های اصفهان مربوط به واحدهای تولید آجر، به‌ویژه در حومه و حاشیه کلان‌شهر شهر اصفهان است.

مدیران استانی دولت در اصفهان، در این رابطه با توجه به اهمیت کاهش آلودگی هوا در اصفهان و نقش کارگاه‌های آجرپزی در ایجاد آلودگی، تدوین سند بهسازی و نوسازی این صنعت را در دستور کار قرار دادند که در همین رابطه، پهنه‌بندی استقرار واحدهای تولید آجر در پنج شهرستان این استان و در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان انجام و نهایی شد.

این مهم به منظور حفظ سلامت مردم به‌ویژه در شهرستان‌های دهاقان، آران و بیدگل، اردستان، بخشی از جاده هرند به ورزنه و تیران و کرون جانمایی و پهنه‌بندی شده است.

همچنین در این سند تاکید شده که ماده اولیه تولید آجر در اصفهان به‌تدریج باید به سمت استفاده از «شیل» برود که آلایندگی کمتر و استحکام و کیفیت بیشتری دارد؛ این ماده اولیه در معادن اصفهان و استان‌های همجوار وجود دارد و بارگیری می‌شود.

دست‌پر دولت‌سیزدهم در اصفهان/ طرح‌هایی که به کام‌مردم نشست

اصفهان؛ رتبه اول احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال

«احراز رتبه اول استان اصفهان در زمینه احیای واحدهای تولیدی راکد با ۴۲۳ واحد تولیدی حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی»؛ این خبر را هم استاندار اصفهان اواخر خردادماه اعلام کرده و این را هم گفته که بر اساس این گزارش رتبه نخست‌کشور در مجموع افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی با ۱۴۷۲ واحد تولیدی به استان اصفهان اختصاص پیدا کرده است.

دست‌پر دولت‌سیزدهم در اصفهان/ طرح‌هایی که به کام‌مردم نشست

اینها تنها بخشی از فعالیت‌های مستمر و به نتیجه رسیده دولت مردمی، از زمان استقرار در پاستور است. دولتی که با همه توان و تلاش کرونا را مهار کرد و افسار این اسب سرکش را کشید، دیپلماسی عزتمندانه را به جریان انداخت و جریان غرب‌گرایی التماسی را به حاشیه برد، برای همگرایی و همراهی دو قوه دیگر با دولت پیش‌دستی کرد، تا موتور محرکه کشور به راه خود ادامه دهد و به حاشیه نرود، همچنین در همین دو سه ماه اخیر به افسارگسیختگی تورم که سال‌ها بود تداوم داشت، خاتمه داد.

این دولت با سفرهای استانی رئیس دولت، همچنین سفرهای استانی استاندار، طعم خدمت را بهتر و بیشتر از دیگر دولت‌ها به ذائقه مردم چشاند و حتی جمعه و تعطیلات خود را برای این سفرها گذاشت تا دست کم بتواند بخشی از عقب‌افتادگی‌ها و سکون پیش را جبران کند.

افزایش جمعیت، فرزندآوری و تسهیل ازدواج از دیگر فعالیت‌های این دولت و مجلس بوده که در این بخش نیز موفق ظاهر شده و در مسیر کاهش معضلات و مشکلات این بخش گام‌های مناسب و حتی بی‌سابقه‌ای برداشته است که ستودنی و قابل تقدیر است.

کد خبر 682808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.