افسار رشد نقدینگی‌های بی‌سابقه در کشور کشیده شده است

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه افسار رشد نقدینگی‌های بی‌سابقه در کشور کشیده شده است، گفت: دولت اقتصاد را معطل خارج نگه نداشت و با وجود همه فشارها، موفق شد در ماه‌های اخیر با وجود مشکلات تورمی در موضوعاتی از جمله مسکن و کالاهای خوراکی بر این موانع غلبه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احسان خاندوزی امروز_ جمعه سوم شهریورماه_ پس از خطبه‌های عبادی سیاسی جمعه اراک و در بین اقامه دو نماز، با بیان اینکه دولت سیزدهم از جنس مردم است و آمده تا طبقه متوسط، مستضعف و حامیان اصلی تحول و پیشرفت انقلاب، سربلند شوند، اظهار کرد: نقدینگی‌های بالای ۴۰ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و امید می‌رود با تداوم برنامه‌ها در ماه‌های آینده، فشاری که هنوز بر طبقه ضعیف وجود دارد، کاهش یابد.

وی با بیان اینکه افسار رشد نقدینگی‌های بی‌سابقه در کشور کشیده شده است افزود: در دهه ۱۳۹۰ به تعبیر مقام معظم رهبری، بسیاری از فرصت‌ها از دست رفت و اقتصاد به نحوی در شرایط تعطیلی به سر می‌برد و به ویژه از سال ۹۷ به بعد افزایش رشد منفی اقتصاد، کم شدن درآمد و افزایش تورم و قیمت‌ها، فشار سنگینی را بر سفره مردم وارد کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دولت در شرایطی شروع به کار کرد که کسری بودجه قابل توجهی داشت، تاکید کرد: هر آنچه برای استفاده از منابع ارزی و واردات کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده بود، در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ مصرف شد و از ابتدای حضور بنده در این وزارتخانه، ۵۰۰ هزار میلیارد ریال بدهی خزانه کشور و استقراض دولت از بانک مرکزی ایران بود.

وی با بیان اینکه برخی افراد در دولت قبل تا چند هفته پیش از استقرار کابینه، می‌گفتند به زودی کشور وارد تورم‌های سه رقمی می‌شود گفت: به رئیس جمهوری می‌گفتند بعید است از پس این مشکلات برآید، از سویی شرایط خارجی تحریمی نیز ادامه داشت و تا امروز هم وجود دارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: مسائل تحریمی، داخلی و ناآرامی‌های داخلی سال گذشته و جنگ ارزی نیز وجود داشت، به نحوی که با وجود تلاش‌های بانک مرکزی برای اینکه ارزهای کشور از سایر همسایگان برگردد به کشور، سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گرفت تا مانع تحقق تعاملات با دولت‌های دیگر شوند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم آمد تا نشان دهد مسئله دیپلماسی را برای رفع تحریم‌ها پیگیری می‌کند، اظهار کرد: دولت اقتصاد را معطل خارج نگه نداشت و با وجود همه این فشارها، با همت، صبر مردم و تلاش مسئولان، موفق شد در ماه‌های اخیر با وجود مشکلات تورمی در موضوعاتی از جمله مسکن و کالاهای خوراکی بر این موانع غلبه کند.

خاندوزی با بیان اینکه در طول سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی افزایش قیمت خوراکی‌ها فراگیر شد، اما موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی کشور روشن شد، گفت: بعد از چندین سال، نرخ رشد اقتصادی صفر و منفی در سال ۱۴۰۰ به بیش از چهار درصد و سال ۱۴۰۱ بالغ بر چهار درصد رشد کرد، اشتغال بیشتری ایجاد شد و تولید بیشتری انجام گرفت و چهار فصل پیاپی است که نرخ بیکاری کشور به تدریج رو به کاهش است و به ۸.۲ دهم درصد رسیده است.

وی ادامه داد: سال قبل بعد از صفر بودن سرمایه‌گذاری، این مهم در کشور ۶.۷ دهم درصد رشد کرد و سرمایه‌گذاری خارجی نیز که مبتنی بر همسایگان و سیاست دیپلماسی همسایگی است، افزایش داشت و صادرات غیرنفتی کشور سال گذشته رکورد زد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از استان مرکزی به عنوان سرزمین رشد فرهنگی، فکری و سیاسی یاد کرده‌اند، گفت: این استان مهد مفاخر تاریخی کشور است و امید می‌رود با رمز همدلی بین مقامات استانی شاهد مسیر توسعه و پیشرفت استان مرکزی پرشتاب و بهتر از گذشته در این استان باشیم.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در بسیاری از زمینه‌ها الگوی سایر استان‌ها است و عملکرد قابل دفاعی دارد اظهار کرد: باید تلاش شود در حوزه فشارهای مردم قدرت خرید خانوارها، با تداوم اتفاقات میمون داخلی و خارجی، ماه‌های آینده با تورم کمتر و رونق بالاتری رقم خورد.

خاندوزی با اشاره به اینکه پیام عضویت ایران در مهمترین مجامع بین‌المللی اعلام شده است، تاکید کرد: امروز این ملت زمین‌گیر نیست و دست بر زانوی خود ایستاده و نرخ رشد اقتصادی خود را از منفی و صفر به مثبت و بالاتر رسانده و این مهم را کشورهای مختلف تأیید می‌کنند.

کد خبر 682647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.