حمل‌ونقل صورتی، راهکاری برای تردد امن زنان/ترویج ورزش در دوبلین با کمدهای همگانی رایگان

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «تشدید گنبد حرارتی در شهرهای اروپا»، «افزایش تعداد و کاهش هزینه دوچرخه‌های اشتراکی در شهر انگلیسی»، «ترویج جنبش شهرک‌های خودکفا در اروپا برای مبارزه با آلودگی هوا»، «آغاز طرح تردد سبز در پارک‌های میشیگان»، «حمل‌ونقل صورتی؛ راهکاری برای تردد امن زنان»، «سوئد سردمدار مفهوم شهرهای یک دقیقه‌ای جهان»، «توسعه نسخه بین‌المللی متاورس در سئول»، «ترویج ورزش در دوبلین با کمدهای همگانی رایگان»، «میزان امید به زندگی در کشورهای مختلف» و «بهینه‌سازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهر برزیلی با هوش مصنوعی» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

تشدید گنبد حرارتی در شهرهای اروپا

پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش دمای هوا در سراسر اروپا طی هفته آینده و ایجاد گنبد حرارتی در شهرهای آن است، چراکه اروپا شاهد ورود شدیدترین موج گرمای تابستانی خواهد بود. گنبد حرارتی از صحرای بزرگ آفریقا، الجزایر و مراکش عبور خواهد کرد و با فراگیر شدن در شهرهای سراسر اروپا دمای آن‌ها را به‌شدت بالا خواهد برد. این شرایط تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی شدت می‌گیرد.

گنبد حرارتی یک پدیده آب‌وهوایی شامل توده‌ای از هوای گرم و خشک است که به‌صورت برآمدی با فشار بالا در جو گیر می‌افتد و برای مدتی طولانی بدون حرکت در یک منطقه باقی می‌ماند.

اسپانیا، پرتغال و ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی هستند که گرمای شدید ناشی از گنبد حرارتی را تجربه خواهند کرد. آژانس‌های هواشناسی اروپا همچنین برای شهرهایی از جمله فلورانس، رم، بولونیا، فرارا، بولزانو، الساندریا و ترنی هشدار گرما اعلام کرده‌اند و جنوب شرقی فرانسه و پایتخت آلمان در حالت آماده‌باش قرار دارند. مرکز و شمال فرانسه نیز شاهد افزایش دما خواهند بود و انتظار می‌رود دمای پاریس به ۳۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند.

افزایش تعداد و کاهش هزینه دوچرخه‌های اشتراکی در شهر انگلیسی

مدیران برایتون اند هوو در انگلستان در نظر دارند برای اولین بار ترکیبی از دوچرخه‌های پدالی و الکتریکی را با هدف کاهش هزینه‌های سفر شهروندان و ترویج تردد سبز به اشتراک بگذارند. برنامه‌ریزان برایتون به‌زودی تعداد ۱۰۰ دوچرخه الکتریکی و ۵۰ دوچرخه پدالی را به سامانه اشتراک دوچرخه شهر وارد خواهند کرد، ضمن این‌که در نظر دارند هزینه عبور و مرور از طریق این وسایل نقلیه سبز را برای مردم کاهش دهند به این امید که افراد بیشتری به اتخاذ تردد سبز روی بیاورند.

گزارش‌ها حاکی از آن است در حال حاضر شهروندان برایتون اند هوو از ۱۲۵ دوچرخه الکتریکی اشتراکی برای انجام امور روزمره خود یا با هدف سرگرمی بهره می‌گیرند و این در حالی است که نبود مراکز کافی برای اشتراک این دوچرخه‌ها نیاز تمام آن‌ها را برآورده نمی‌کند.

در همین راستا، برنامه‌ریزان شهر ادعا کرده‌اند که ایستگاه‌های بیشتری را نیز برای اشتراک دوچرخه‌ها احداث خواهند کرد تا شهروندان در فاصله‌های نزدیک به منازل خود بتوانند از این وسایل نقلیه سبز بهره ببرند.

آغاز طرح تردد سبز در پارک‌های میشیگان/ترویج ورزش در دوبلین با کمدهای همگانی رایگان

ترویج جنبش شهرک‌های خودکفا در اروپا برای مبارزه با آلودگی هوا

مدیران در شهرهای اروپایی عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق توسعه شهرک‌های خودکفا تردد خودروها را در معابر شهری کاهش دهند و از این طریق به مبارزه با آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بپردازند. اروپا طی دو سال گذشته گرم‌ترین روزهای تابستانی تاریخ خود را تجربه کرده به‌طوری که این رویداد حتی مرگ بسیاری از شهروندان را رقم زده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۳۸ هزار نفر از مردم اروپا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که البته نرخ مرگ‌های ناشی از این بحران در سال ۲۰۲۱ بسیار بیشتر بود و از ۴۵۶ هزار مورد نیز تجاوز کرد. محققان علت این امر را به تولید باورنکردنی دی اکسید نیتروژن نسبت داده‌اند که به‌ویژه خطرات بی‌شماری را پیش روی شهروندان مبتلا به بیماری‌های تنفسی یا آسم قرار داده است.

توسعه مناطق خودکفا که در آن‌ها خودروهای خصوصی جایی برای تردد ندارد و شهروندان از طریق دوچرخه‌ها، پیاده‌روی و وسایل نقلیه عمومی امور روزمره خود را انجام می‌دهند، یکی از مهم‌ترین تدابیر برای کاهش آلودگی هوا بوده است که برای اولین بار در بارسلونا، پایتخت ایالت خودمختار کاتالونیا در اسپانیا، اجرا شد و امروزه به محبوبیت بالایی میان شهرهای اروپایی برای مبارزه با آلودگی هوا دست یافته است.

آغاز طرح تردد سبز در پارک‌های میشیگان

مدیران میشیگان در آمریکا با همکاری سازمان پارک‌های ملی از آغاز چالش تردد در فضاهای سبز مهم سراسر ایالت خبر داده و کمپانی‌های مختلف را به آزمایش رویکردهای خود برای شارژ خودروهای الکتریکی در این مکان‌ها دعوت کرده‌اند.

برنامه‌ریزان میشیگان با در نظر گرفتن این اصل که رویکردهای حمل‌ونقل پایدار نباید تنها محدود به فضاهای شهری باشد، بلکه باید در پارک‌ها نیز اجرا شود، در نظر دارند مراکزی را برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در فضاهای سبز و پارک‌های ملی مهم شهر فراهم کنند. این اقدام از طریق برگزاری یک چالش میان تولیدکنندگان ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی و دادن مجوز به آن‌ها برای آزمایش تدابیر خود در پنج پارک بزرگ میشیگان اعمال خواهد شد و به دنبال آن، امکان شارژ تمام انواع وسایل نقلیه شامل میکروموبیلیتی‌های مدرن نیز فراهم خواهد آمد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیران میشیگان در سال گذشته بارها به برگزاری جلسات مختلف پیرامون تردد در پارک‌های ملی سراسر ایالت پرداخته و در نهایت به این نتیجه رسیده بودند که باید عبور و مرور سبز را در این فضاهای مهم ترویج دهند و مزایای آن را برای شهرها و ساکنان آن‌ها به ارمغان بیاورند.

حمل‌ونقل صورتی؛ راهکاری برای تردد امن زنان

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد زنان به‌ویژه در کشورهایی با سطوح بالایی از نابرابری جنسیتی، اغلب در طول رفت‌وآمدهای روزانه خود با وسایل حمل‌ونقل عمومی مورد آزار و اذیت و خشونت قرار می‌گیرند. ابعاد این مسئله در حدی شناخته شده است که همواره سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان شهری را به ارائه خدمات ویژه برای زنان سوق می‌دهد تا به‌منظور تضمین امنیت آن‌ها و تحقق حقوق برابر میان زن و مرد در جابه‌جایی‌های شهری، به ارائه جایگزین‌های حمل‌ونقل بپردازند.

واکنش بسیاری از کشورهای جهان در برابر مشکل خشونت و آزار و اذیت زنان، حین تردد با وسایل نقلیه عمومی، توسعه نوعی حمل‌ونقل مختص زنان با عنوان «حمل‌ونقل صورتی» بوده است.

حمل‌ونقل صورتی شامل حمل‌ونقل جداگانه همراه با اعمال تغییرات گسترده در قوانین، ارائه حمایت از قربانیان خشونت در وسایل‌نقلیه عمومی و برجسته‌سازی تصاویر مثبت از زنانی است که به زنان دیگر کمک می‌کنند تا به‌طور جمعی علیه خشونت ایستادگی کنند و باعث ایجاد گفت‌وگوهای گسترده‌تر در مورد تبعیض جنسیتی، حقوق زنان و برابری جنسیتی در رسانه‌ها و سطح جامعه شده است.

سوئد سردمدار مفهوم شهرهای یک دقیقه‌ای جهان

ساکنان شهرهای یک دقیقه‌ای اجازه دارند از خیابان‌ها و معابر اطراف خود آن‌گونه که مایل هستند، بهره بگیرند. سوئد سردمدار کشورهای جهان در توسعه شهرهای یک دقیقه‌ای به‌شمار می‌رود.

خیابان‌ها مهم‌ترین فضاهای عمومی در شهرها محسوب می‌شود، زیرا بیشترین تبادل فرهنگی، برقراری ارتباطات اجتماعی، انجام امور روزمره و عبور و مرور شهروندان از طریق آن‌ها انجام می‌شود.

علاوه بر این، خیابان‌ها میزبان جشن‌ها و رویدادهای مختلف است و به همین دلیل طراحی آن‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. خیابان‌ها نشان می‌دهد که هر شهر از چه هویتی فرهنگی، ارتباطی و تجاری برخوردار است، بنابراین طراحی آن‌ها باید مالکیت مفهوم ترافیک را بر آن‌ها به حداقل برساند. بدیهی است آن‌چه که طی چند دهه اخیر در ذهن بسیاری از ساکنان شهرهای جهان از چشم‌انداز کلی خیابان‌ها نقش بسته، واژه «ترافیک» بوده که به کاهش محبوبیت این معابر بسیار مهم میان مردم نیز منجر شده است.

آغاز طرح تردد سبز در پارک‌های میشیگان/ترویج ورزش در دوبلین با کمدهای همگانی رایگان

توسعه نسخه بین‌المللی متاورس در سئول

مدیران سئول، پایتخت کره جنوبی، از ایجاد نسخه چند زبانه متاورس خبر داده و مدعی شده‌اند نرم‌افزارهای قابل نصب روی تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها را توسعه خواهند داد تا آموزش فناوری اطلاعات را به شهروندان تسهیل کنند.

متاورس در سئول از زمان پیدایش خود تاکنون تغییرات مختلفی را متحمل شده و با قابلیت‌های بیشتری در اختیار شهروندان قرار گرفته است. البته از آن‌جا که سئول میزبان مهاجران و گردشگران بسیاری است، امکان استفاده از متاورس در آن برای همه امکان‌پذیر نبوده که البته به‌تازگی نسخه چندزبانه آن نیز در شهر توسعه پیدا کردهاست. در واقع نسخه جدید متاورس سئول به‌تازگی به زبان‌های مختلف شامل انگلیسی، چینی و ژاپنی ارائه شده است که به دنبال آن، افرادی که قادر به درک زبان کره‌ای نیستند نیز خواهند توانست از خدمات این فناوری در زندگی روزمره خود بهره بگیرند.

مدیران سئول ادعا کرده‌اند که در آینده نزدیک نسخه قابل نصب متاورس روی انواع رایانه‌ها را نیز توسعه خواهند داد که این قابلیت امکان آموزش فناوری اطلاعات را برای شهروندان فراهم می‌آورد. تا پیش از این، یعنی از زمان توسعه متاورس در سئول تاکنون، شهروندان قادر بوده‌اند این بستر را تنها روی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت‌ها نصب کنند، ضمن این‌که محدودیت‌های مختلفی در نمایش درست دنیای مجازی واقعی در بعضی از این تجهیزات وجود داشته است که مدیران از رفع تمام آن‌ها و تکامل هرچه بیشتر متاورس در آینده نزدیک خبر داده‌اند.

ترویج ورزش در دوبلین با کمدهای همگانی رایگان

دوبلین ایرلند طی یک پروژه مشارکتی با نهادهای محلی از این پس تجهیزات ورزشی همچون راکت‌های بسکتبال، تنیس و اسکواش، همچنین وزنه‌ها و سایر لوازم ورزشی را به‌صورت رایگان در کمدهای ویژه‌ای با درهای شفاف در بعضی از پارک‌های سراسر شهر قرار می‌دهد تا ورزش کردن را تسهیل کند.

پروژه کمدهای ورزشی مشترک در دوبلین برای الهام بخشیدن به شهروندان شکل گرفت تا از بی‌تحرکی فاصله بگیرند و بیشتر ورزش کنند؛ به این ترتیب دیگر از نابرابری ورزشی در این شهر خبری نیست.

کمدهای شهر دوبلین حاوی تجهیزاتی هستند که با امکانات ورزشی محیط اطرافشان مطابقت دارد و برای باز کردن آن‌ها تنها کافی است ساکنان برنامه مخصوص طراحی‌شده برای این منظور را دانلود کنند. این برنامه علاوه بر باز کردن قفل کمدها، زمان بازگرداندن وسایل را نیز ثبت می‌کند.

میزان امید به زندگی در کشورهای مختلف

مردم بعضی از کشورهای جهان به دلیل عوامل مختلفی نظیر مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت و دسترسی به غذای سالم، بیشتر از سایرین عمر می‌کنند و امید به زندگی در آنها بالا است؛ موناکو با میانگین عمر ۸۹.۴ بالاترین میزان امید به زندگی را دارد.

امید به زندگی، معیاری است برای تعیین مدت زمانی که یک فرد به طور متوسط در یک کشور زندگی می‌کند. میانگین امید به زندگی در هر کشور می‌تواند بسیار متفاوت باشد، اما بعضی از عوامل مانند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب، در میزان عمر افراد مؤثر است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، میانگین امید به زندگی در کشورهای دنیا حدود ۷۳.۳ سال است. بیشترین امید به زندگی در کشور موناکو با میانگین زندگی ۸۹.۴ سال دیده می‌شود و کشوری که کمترین امید به زندگی (۵۴.۳۶ سال) را دارد، آفریقای مرکزی است. در کشور ژاپن، میانگین عمر افراد ۸۵.۰۳ است که این میزان برای زنان ۸۸.۰۹ و برای مردان ۸۱.۹ است. سوئیس در رتبه سوم طول عمر کشورهای جهان قرار دارد. در این کشور میانگین طول عمر ۸۴.۲۵ است که متوسط طول عمر زنان این کشور ۸۶.۰۲ و این میزان برای مردان ۸۲.۴۲ است. همچنین میانگین طول عمر در کشور سنگاپور نیز بالا و ۸۴.۰۷ است که برای زنان ۸۶.۱۵ و برای مردان، ۸۲.۰۶ سال است.

بهینه‌سازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهر برزیلی با هوش مصنوعی

تمام اپراتورهای حمل‌ونقل پورتو آلگره در برزیل به‌زودی از نرم‌افزار جدیدی، مجهز به هوش مصنوعی، برای طراحی سفرها برخوردار خواهد شد. نرم‌افزارهای طراحی سفر در اختیار ۱۱ اپراتور شهر قرار خواهد گرفت.

مدیران شهر ادعا کرده‌اند که به دنبال این اقدام عملکرد صددرصدی ناوگان اتوبوس‌رانی شهر مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود که به دنبال آن، کارآمدی و ایمنی بیش از دو میلیون و هشتصد هزار سفر از طریق اتوبوس‌های عمومی شهر در هر سال، بهبود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

انجام تمام مراحل سفر از طریق اتوبوس‌های عمومی نظیر طراحی و زمان‌بندی عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی، ارائه خدمات شهر را با سرعت بالاتری ممکن می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند شهروندان بیشتری را به استفاده از این خودروها برای انجام امور روزمره خود سوق دهد.

مدیران شهر برزیلی تشویق مردم به اتخاذ تردد سبز را یکی از مهم‌ترین اهداف خود برای توسعه طرح جدید معرفی کرده و مدعی شده‌اند که هرچه شرایط سفر از طریق اتوبوس‌های عمومی تسهیل شود، افراد بیشتری به عبور و مرور از طریق آن‌ها روی خواهند آورد که این امر به سهم خود می‌تواند مزایای پایداری بی‌شماری را برای پورتو آلگره به دنبال داشته باشد.

کد خبر 682658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.