بیماران مبتلا به پوکی استخوان شناسایی می‌شوند؟

برنامه شناسایی بیماران دارای پوکی استخوان در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و افتتاح درمانگاه پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه (استئوپاد) در یک بیمارستان با هدف کنترل پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عواملی مانند افزایش سن، پیروی از رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و استرس خطر بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؛ پوکی استخوان به معنای کمبود ویتامین D یا کلسیم نیست، بلکه به ضعیف شدن استخوان مربوط می‌شود. همانطور که از نام پوکی استخوان مشخص است، بیشتر یک اختلال سبک زندگی است که زنان بیشتر از مردان دچار آن می‎‌شوند، زیرا بعضی تغییرات هورمونی در بدن زنان پس از سن یائسگی رخ می‌دهد که خطر ابتلاء به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. این بیماری خطر شکستگی را افزایش می‌دهد و ستون فقرات را بیشتر از دیگر مفاصل بدن تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بازسازی استخوان یک فرآیند مادام‌العمر است که بعد از ۴۰ تا ۴۵ سالگی کند می‌شود، سپس تجزیه استخوان بر تشکیل استخوان جدید غالب می‌شود. بنابراین هرچه افراد بین ۲۵ تا ۴۵ سالگی سبک زندگی فعال‌تری داشته باشند، خطر بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر کاهش پیدا می‌کند.

افزایش پوکی استخوان با پیری جمعیت

کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرای برنامه شناسایی بیماران دارای پوکی استخوان در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و افتتاح درمانگاه پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه (استئوپاد) در یک بیمارستان با هدف کنترل پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن خبر داد و اظهار کرد: طبق آمارهای جهانی بیش از ۵۰ درصد از زنان یائسه و ۳۰ درصد از مردان بالای ۶۰ سال حداقل یک بار شکستگی ناشی از تروما یا پوکی استخوان را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با توجه به پیر شدن جمعیت، پوکی استخوان افزایش یابد، افزود: بعد از رخداد اولین شکستگی، خطر شکستگی‌های بعدی به اندازه دو تا چهار برابر افزایش پیدا می‌کند، بنابراین از آنجا که به صورت تقریبی نیمی از شکستگی‌های استئوپروتیک در افرادی رخ می‌دهد که پیش‌تر دچار یک شکستگی بوده‌اند، تنها با ارزیابی درصد کوچکی از جمعیت، می‌توان از بروز تعداد زیادی از شکستگی‌های ثانویه جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در پاسخ به این نیاز، راه‌اندازی درمانگاه‌های پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه (استئوپاد) برای جمعیت ۵۰ سال و بالاتر که به دلیل شکستگی بدون تروما به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، ضروری است.

وی اضافه کرد: هدف از ایجاد درمانگاه استئوپاد، شناسایی بیماران استئوپروتیک، ثبت مشخصات آن‌ها در سامانه الکترونیک، تشخیص قطعی، ارائه خدمات درمانی و مراقبت‌های مورد نیاز آنها به صورت فعال است.

اعتماد خاطرنشان کرد: از این رو دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر با همکاری مرکز تحقیقات استئوپروز، پایلوت این برنامه را در چهار دانشگاه به انجام رسانده است و در نظر دارد تا پایان سال ۱۴۰۲ برنامه را در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور دیگر گسترش دهد.

دو سوم زنان بالای ۶۰ سال پوکی استخوان دارند

پیش‌تر نیز عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال بیش از ۴۲ درصد است، دو سوم زنان بالای ۶۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند، شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور بیش از ۴۲ درصد است و دو سوم بانوان بالای ۶۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده در هر سه ثانیه یک شکستگی در جهان، در هر روز حدود ۲۵ هزار شکستگی و سالانه حدود ۹ میلیون شکستگی به علت پوکی استخوان رخ می‌دهد، ادامه داد: با توجه به افزایش سن جمعیت و نیز تغییر سبک زندگی، روند ابتلاء به پوکی استخوان در دنیا و کشور به طور چشمگیری در حال افزایش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سنین بالای ۷۵ سال، شیوع پوکی استخوان به بالای ۸۰ درصد می‌رسد، خاطرنشان کرد: از هر پنج زن بالای ۷۵ سال، چهار نفر پوکی استخوان دارند.

کد خبر 682138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.