سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

با وجود این که بین سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا شباهت‌هایی وجود دارد، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با یکدیگر دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کیسه صفرا و کلیه دو عضو حیانی در بدن هستند که وظایف متمایز خود را انجام می‌دهند. کیسه صفرا بخشی از دستگاه گوارش است که صفرای تولید شده توسط کبد را برای تجزیه چربی‌ها و هضم غذا ذخیره می‌کند، در حالی که کلیه بخشی از سیستم ادراری است که به دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن کمک می‌کند. اگرچه عملکرد هر دو اندام کاملاً متفاوت است، اما درگیر مشکل مشابهی به نام سنگ می‌شوند که علائم تقریباً یکسانی دارند. هر دو سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه می‌تواند به اندازه یک دانه نمک تا قطعات بزرگ‌تر باشد که ممکن است مشکلات بزرگی ایجاد کند. آن‌ها همچنین می‌توانند جریان مایعات در بدن را متوقف کنند و باعث بروز درد شوند.

تفاوت سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه

با وجود اینکه بین سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا شباهت‌هایی وجود دارد، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با یکدیگر دارند. سنگ کلیه را می‌توان با مصرف دارو و نوشیدن آب زیاد درمان کرد، زیرا حل می‌شوند و از طریق ادرار دفع می‌شوند. در حالی که سنگ‌های کیسه صفرا با اندازه کوچک یا بزرگ با هیچ دارویی قابل درمان نیستند و تنها روش درمان جراحی کیسه صفرا است.

سنگ کیسه صفرا چیست و چه علائمی دارد؟

سنگ کیسه صفرا ذرات جامدی هستند که در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند. این سنگ‌ها از کلسترول موجود در صفرا تشکیل شده‌اند، اندازه آن‌ها متفاوت است، می‌تواند در مجاری صفراوی قرار بگیرد و باعث بروز درد و التهاب شدید در کیسه صفرا شود. معمولاً سنگ‌های صفراوی تا زمانی که در مجاری صفراوی قرار نگیرد و مشکلی ایجاد نکند، قابل تشخیص نیستند. بعضی از علائم سنگ کیسه صفرا که ممکن است افراد آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه بگیرند، شامل درد در سمت راست بالای شکم، درد بین شانه‌ها، استفراغ، حالت تهوع، درد شدید در قسمت مرکز معده، درد قفسه سینه، زردی، درد و لرز می‌شود.

سنگ کلیه چیست و چه علائمی دارد؟

سنگ‌های کلیه تشکیلات جامدی هستند که در به دلیل رسوب زیاد نمک، کلسیم و مواد معدنی در کلیه شکل می‌گیرند. این سنگ‌ها از طریق مجاری ادراری به حالب می‌روند، در آنجا قرار می‌گیرند و باعث بروز درد شدید می‌‎شوند. رژیم غذایی سرشار از سدیم، اگزالات و پروتئین حیوانی می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه در بدن شود. علائم سنگ کلیه شامل درد پهلو و کمر، درد همراه با حالت تهوع و استفراغ، ادرار کدر و بد بو، مشکل در ادرار کردن، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و ادرار دردناک می‌شود.

اهمیت درک تفاوت سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا

سنگ کلیه صفرا و سنگ کلیه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند که ممکن است باعث ایجاد سردرگمی شود. شناخت ویژگی‌های متمایز هر بیماری برای تشخیص و درمان دقیق از اهمیت زیادی برخوردار است. درک این تفاوت‌ها به افراد کمک می‌کند اقدامات پیشگیرانه برای سلامتی بهتر و تشخیص و درمان موثر را انجام دهند. لازم است به منظور پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، آب زیادی بنوشید و سیگار نکشید.

کد خبر 681814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.