افزایش تحرکات نظامی آمریکا در عراق هم‌زمان با حماسه اربعین

کارشناس مسائل عراق گفت: احتمال اینکه آمریکایی‌ها بخواهند با همراهی و همکاری عناصر داعشی باقی‌مانده در سوریه و عراق دست به اقداماتی بزنند، وجود دارد، زیرا این موضوع در گذشته نیز اتفاق داده است، هرچند تاثیرگذاری چندانی بر موضوع پیاده‌روی بزرگ و میلیونی اربعین نخواهد داشت.

فرزان شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تحرکات نظامی اخیر آمریکا در عراق اظهار کرد: موضع‌گیری‌های رسمی و واکنش‌هایی که نسبت به تحرکات آمریکایی‌ها، طی چند روز گذشته مطرح شده، است را بیشتر از سوی رسانه‌های محور مقاومت و منطقه شاهد هستیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد تحرکات آمریکایی‌ها در چارچوب نقل و انتقالات معمول نیرویی و تجهیزاتی است که با دولت عراق هماهنگ شده، البته این چیزی است که آمریکایی‌ها می‌گویند و آن را اعلام کرده‌اند.

کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: در رسانه‌های منطقه به‌ویژه رسانه‌های مرتبط با حشدالشعبی عراق، اینگونه تحرکات مشکوک اعلام شده که هم به لحاظ نوع جابه‌جایی‌ها و هم از نظر تعداد نیروها و تسلیحاتی که در حال انتقال و جابه‌جایی است، مشکوک است.

به گفته وی، رسانه‌های منطقه و محور مقاومت هشدار داده‌اند که ممکن است آمریکایی‌ها در صدد اجرای نقشه یا طرح جدیدی در عراق باشند؛ به نظر این رسانه‌ها آماده‌باش نیروها برای اجرای عملیات ایضایی در آینده نزدیک است.

شهیدی با اشاره به اینکه آنچه بیشتر برجسته شده کنترل بیشتر و حتی تلاش برای بستن مرزهای میان عراق و سوریه است، ادامه داد: خط مرزی عراق و سوریه به‌ویژه در گذرگاه بوکمال، موقعیت استراتژیکی برای جبهه مقاومت است، چراکه زنجیره و خط مقاومت از جمهوری اسلامی ایران شروع می‌شود و در ادامه به عراق، سوریه، لبنان و در نهایت به فلسطین می‌رسد.

وی اظهار کرد: یکی از نقاط حساس آن مرزهای میان عراق و سوریه به‌ویژه گذرگاه مرزی بوکمال است و آمریکایی‌ها از مدت‌ها قبل نسبت به این گذرگاه نگران بودند، چرا که نقل و انتقال نیرو و سلاح جبهه مقاومت از همین محور بوده و طرف غربی را نگران کرده است.

کارشناس مسائل کشور عراق افزود: این موضوع نگرانی رژیم اسرائیل و مقامات آمریکا را از دیرباز برانگیخته است و به همین دلیل معتقدند این تحرکات مقدمه‌ای برای کنترل بیشتر یا مسدود کردن این مرز است.

وی اظهار کرد: بستن مرز بوکمال بین عراق و سوریه کار راحتی نیست، چرا که تعدی و تجاوز به تمامیت و حاکمیت دولت عراق و سوریه محسوب می‌شود، اما کنترل بیشتر یا واردکردن ضربات ایضایی به این منطقه از جمله اهداف و برنامه طرف آمریکایی است.

شهیدی تاکید کرد: اینگونه اقدامات فشار بر این حلقه و زنجیره مقاومت و متصل به یکدیگر است تا گذرگاه بوکمال محدود یا مسدود شود؛ در موضوع کلان به دنبال این هستند که ارتباط زنجیره مقاومت را کاهش دهند یا قطع کنند.

به گفته این کارشناس، احتمال اینکه آمریکایی‌ها بخواهند با همراهی و همکاری تروریست‌های عناصر داعشی باقی‌مانده در سوریه و عراق دست به اقداماتی بزنند، وجود دارد، زیرا این موضوع در گذشته نیز اتفاق افتاده است، هر چند تأثیرگذاری چندانی بر موضوع پیاده‌روی بزرگ و میلیونی اربعین نخواهد داشت.

کارشناس مسائل منطقه در ادامه با اشاره به ادامه فشار آمریکا برای محدود، خلع سلاح یا ادغام این گروه در ارتش عراق، اظهار کرد: این مسئله از مدت‌ها قبل مطرح بوده و حتی اقدامات قانونی آن هم انجام شده است، اما هویتی که حشدالشعبی به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در جامعه عراق و منطقه دارد، به راحتی قابل خدشه و تغییر نیست.

وی تاکید کرد: این موارد هر چند توسط دولت عراق هم اجرا شده است، اما هویت فرهنگی و اعتقادی این گروه به‌راحتی قابل خدشه و تغییر نیست. فشار روانی، فشار رسانه‌ای و حمله به مقرهای حشدالشعبی مقطعی است و تأثیر چندانی بر جایگاه مقاومت اسلامی و حشدالشعبی در عراق نخواهد داشت.

کد خبر 681803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.