رایزنی در کشورهای میانجی / مردم ترمز خودرو را کشیدند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه هفدهم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم ترمز خودرو را کشیدند» نوشت: «نخریدن» راهکار غالب کشورها در صورت گرانی غیرمنطقی یک کالاست، حالا ظاهراً این منطق در مورد خودروهای داخلی جواب داده است و مردم در حال حاضر از خرید خودرو صرف نظر کرده‌اند چرا که بازار خودرو پس از سپری‌کردن روزهای پرالتهاب، شرایط آرامی را طی می‌کند.

پس از آرامش بازار ارز در فروردین‌ماه و کاهش التهابات تمامی بازارها، بازار خودرو هم گویی به سمت آرامش حرکت کرده است. خبرهای مثبت از معادلات سیاست خارجی از یک سو و خبر واردات خودروهای کارکرده و نوی خارجی از سوی دیگر بازار خودرو را به سمت سکون سوق داده است. حدود سه ماه است بازار از وضعیت بحرانی و قرمز خارج شده و گویی آرامشی بر آن حاکم است.

در بسیاری از خبرها شنیده می‌شود ثبت‌نام‌کنندگان خودرو در سامانه یکپارچه از ادامه روند انصراف داده‌اند و خودرو از یک کالای سرمایه‌گذاری فاصله گرفته است، اما آنچه در کف بازار می‌گذرد، کمی متفاوت‌تر از این اخبار است.

کمی جست‌وجو در سایت‌های مرتبط با خریدوفروش کالاها نشان می‌دهد تمایل به خرید نسبت به فروش بالاتر است. درصد آگهی‌ها از زمان افول قیمت‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است و گویی مردم تمایلی به فروش ندارند.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «منتقد دولت را بی شناسنامه نمی‌دانیم» نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، به مناسبت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار با حضور در تحریریه خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی و همراهی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران این رسانه، پس از ادای احترام به مقام شهدای گمنام در جوار مسجد بلال به دیدار کارکنان معاونت صدا در ساختمان شهدای رادیو رفت.

در جریان بازدید رئیس‌جمهور از معاونت صدای رسانه ملی، صحنه‌هایی از فتح رادیو و تلویزیون توسط مردم در زمان انقلاب همچنین نقش‌آفرینی رادیو در دوران دفاع مقدس بازسازی شد. آیت‌الله رئیسی همچنین با حضور در استودیوی شماره یک صدای رسانه ملی ضمن دیدار و گفت‌وگو با تعدادی از گویندگان پیشکسوت، در جریان تولید برنامه‌های رادیویی در این بخش قرار گرفت. رئیس‌جمهور در ادامه از دیگر بخش‌های این سازمان بازدید کرد و با مدیران و کارکنان آن به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس‌جمهور در جریان این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه تأکید کرد: هزینه‌کردن در مسیر رسانه حتماً سرمایه‌گذاری است زیرا پیام انقلاب اسلامی در منطقه و جهان شنیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بخش برون‌مرزی صداوسیما از برکات انقلاب است، گفت: به رغم شرایطی که امپراطوری رسانه‌ای دشمن ایجاد کرده است، پیام انقلاب اسلامی را به گوش آزادگان عالم برسانید.

آیت‌الله رئیسی در این بازدید تخصیص بودجه برای رسانه‌های برون‌مرزی را سرمایه‌گذاری دانست و گفت: با وجود دشمنی‌های امپراتوری رسانه‌ای دنیا، باید صدای انقلاب اسلامی به گوش مسلمانان و آزادگان عالم برسد.

رئیس‌جمهور نقش صداوسیما در تبیین ابعاد سفرهای رسمی به کشورهای همسایه، مسلمان و همسو را مهم برشمرد و تأکید کرد: سفر به آمریکای لاتین، آفریقا و سایر کشورهای منطقه ظرفیت‌های مهمی ایجاد کرده است. رسانه‌ها و صداوسیما می‌توانند در تبیین ابعاد بین‌المللی اقدامات دولت، کمک کنند.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کلاه روی کلاهک!» نوشت: فیلم اوپنهایمر که نگاهی به زندگی «رابرت اوپنهایمر» پدر بمب اتم در ایالات متحده دارد، این روزها سر و صدای زیادی در مطبوعات و رسانه‌ها و فضای سیاسی آمریکا و جهان ایجاد کرده است. داستان زندگی، پشیمانی‌ها و رنج‌هایی که رابرت اوپنهایمر بعد از ساخت نخستین سلاح اتمی آمریکا با آن مواجه بوده، به‌قدر کافی برای تمام مردمی که سال‌ها از این بمب در هراس بوده و درباره نتایج رقابت‌های تسلیحات هسته‌ای برای دنیا نگران بوده‌اند جذاب است اما باید دید چرا این فیلم در زمانه کنونی و با مشخصات فعلی ساخته شده است.

یکی از مطبوعات آمریکایی به مسئله جالب توجهی در این زمینه اشاره کرده و نوشته است زندگی شخصی اوپنهایمر، دیدگاه‌ها و تقلاهای سیاسی او در جامعه آمریکایی و دستاوردهای علمی‌اش می‌تواند منبعی برای ساخت حدود ۵۰ فیلم یا چندین سریال باشد اما آنچه نولان برای نمایش روی پرده نقره‌ای انتخاب کرده، داستان کشمکش‌های سیاسی او و دست و پنجه نرم کردن‌هایش با عذاب وجدان بعد از ساخت بمب اتم و استفاده از آن در هیروشیما و ناکازاکی است.

از این منظر با توجه به دیالوگ‌های موجود در فیلم می‌توان آن را نگاهی کاملاً لیبرال به مسئله ساخت سلاح‌های کشتار جمعی دانست. نولان در این فیلم تلاش دارد با سفیدنمایی چهره شخصیتی که با ساخت بمب هسته‌ای، دنیا را با فصل جدیدی از کشتارهای جمعی مواجه ساخت، به نوعی از شرم غیرقابل اجتناب آمریکایی گفته و اعلام کند ایالات‌متحده راهی جز ساخت مخرب‌ترین نوع سلاح در دنیا نداشته است. او با این حال دری از درهای جهنم را به روی زمین باز می‌کند که پرومتئوس الهه یونانی که آتش را برای نخستین بار به زمین آورد و آن را به انسان‌ها معرفی کرد، باز کرده بود.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رایزنی در کشورهای میانجی» نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در سفری یک روزه برای اولین بار در دولت سیزدهم به توکیو پایتخت ژاپن سفر کرد. در این سفر کوتاه که همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده آمریکا که منجر به یک فاجعه انسانی گسترده در این دو شهر شد انجام شد، وی در دیدار با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر، «یوشیماسا هایاشی»، وزیر امور خارجه و «کاتسونوبو کاتو»، وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن آخرین وضعیت روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

موضوعاتی همچون مناسبات دوجانبه، مسائل افغانستان، خلیج فارس و اوکراین و مذاکرات لغو تحریم‌ها محور گفت‌وگوی وزیرخارجه ایران با مقامات عالی ژاپن بود. هر چند که یکی از موارد در دستور کار این سفر بررسی روابط دوجانبه تهران-توکیو است، اما روابط نزدیک ژاپن با آمریکا باعث شده است که در رسانه‌ها، ابعاد بین‌المللی سفر به‌ویژه موضوع مربوط به رفع تحریم‌ها بر دیگر موضوعات سایه افکند و بر آنها غلبه کند. البته در موضع گیری‌های رسمی و علنی، صحبت چندانی از این موضوع نمی‌شود.

در ضمن به نظر می‌رسد، وزن موضوعات از دید دو طرف یکسان و مشابه نیست. طرف ژاپنی از دریچه بحران اوکراین و امنیت در منطقه خلیج فارس به این گفت‌وگوها می‌نگرد، اما طرف ایرانی یافتن فرصت‌های اقتصادی، آزادسازی منابع مالی و رفع تحریم‌ها را در اولویت خود می‌بیند. دلیل این تفاوت دیدگاه این است، که ژاپن احتمالاً نیاز پررنگ کردن بُعد فشار بر ایران در زمینه اوکراین را احساس می‌کند تا بتواند طرف‌های غربی را نیز راضی نگه دارد. ژاپن همچنین از بدهکاران نفتی ایران است.

کد خبر 678476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.