ایران مطالبات مالی خود از ژاپن را دنبال می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه دولت ژاپن بارها اعلام کرده که نسبت به تامین دیون ایران‌ آمادگی دارد، سفر وزیر امور خارجه به توکیو را در این راستا برشمرد و گفت: ایران مطالبات مالی خود از ژاپن را دنبال می‌کند.

به گزارش ایمنا، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت شهدای روز خبرنگار و تبریک این روز به اصحاب رسانه، اظهار کرد: نامگذاری چنین روزی در تقویم رسمی کشور نشان از شان و جایگاه بالای اصحاب رسانه دارد و تأثیرگذاری و نقش خبرنگاران را در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد.

وی گفت: خبرنگاران می‌توانند آورده اطلاعات درست و قابل اتکا برای افکار عمومی و آحاد جامعه باشند و در عصر رسانه‌ها نقش آنها در جامعه بسیار پر رنگ تر شده است.

کنعانی افزود: مسئولیت شغلی و اجتماعی خبرنگاران امروز ارتقا پیدا کرده و امیدواریم که تلاش‌های ارزنده شما اصحاب رسانه برای کشور مفیدتر از گذشته باشد.

پیگیری بهره برداری از پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن و نحوه بهره برداری از پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن، اظهارداشت: آقای امیرعبداللهیان شب گذشته به وقت محلی آن کشور و به دعوت رسیم همتای ژاپنی وارد ژاپن شدند.

وی گفت: دیدار با وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت و رفاه آن کشور در اولین ساعات کاری امروز به وقت محلی ژاپن انجام شد و دیدار با نخست وزیر آن کشور نیز انجام خواد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: دستورکارهای مشترک و زمینه‌های همکاری زیادی را با ژاپن داریم و این موضوع در چارچوب سیاست دولت در توسعه تعاملات با کسورهای آسیایی است.

کنعانی افزود: ژاپن هم یکی از کشورهایی است که افزایش تعاملات با آن در دستورکار دولت است و دو طرف اهتمام خاصی به گفتگوهای دوجانبه برای افزایش همکاری‌ها دارند.

وی گفت: موضوع مطالبات مالی ایران از کشورهای محتلف را ما دنبال کرده و خواهیم کرد و در خصوص ژاپن هم در سطوح مختلف این موضوع مطرح شده و سال گذشته هم در دیدار رئیسی و نخست وزیر ژاپن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک این موضوع بررسی شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت ژاپن هم بارها اعلام کرده که نسبت به تامین دیون ایران آمادگی دارد و تلاش می‌کند که این امر محقق شود.

برگزاری نشست ایران و بریکس با حضور روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران، بیان کرد: خوشبختانه در سطوح مختلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه برقرار است و این بر اساس اراده مقامات عالی رتبه دو کشور است.

وی گفت: فردا سه شنبه نشست مهمی را در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شاهد خواهیم بود.

کنعانی بیان کرد: در خرداد ماه سال جای وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه بریکس و بریکس پلاس آفریقای جنوبی شرکت کردند و ملاقات‌های دوجانبه‌ای داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: موضوع عضویت ایران در بریکس مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت و در همان سفر آقای امیرعبداللهیان اعلام کردند که کنفرانسی در تهران خواهیم داشت تا موضوع همکاری‌های ایران و برکیس را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: نشستی تحت عنوان ایران و بریکس چشم اندازهای همکاری فردا در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد و معاون وزیر امور خارجه روسیه هم برای همین نشست در تهران حضور دارند و پنل‌های مختلفی را در این نشست خواهیم داشت.

کنعانی تصریح کرد: باتوجه به روابط خوب دو طرف، این نشست فرصت خوبی برای گفت‌وگو با روسیه است و ایران برای آماده سازی شرایط بازگشت مسئولانه طرف‌های برجام از هر فرصت دیپلماتیکی استفاده خواهد کرد.

حضور آمریکا در منطقه امنیت آفرین نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: معتقدیم که امینت خلیج فارس و دریای عمان هم جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و هم موضوعی است که باید در چهارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی خلیج فارس و دریای عمان انجام شود.

وی افزود: ما بارو داریم که این کشورها ظرفیت این را دارند که بدون دخالت نیروهای بیگانه امنیت این حوزه دریایی را تامین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: حضور نظامی آمریکا در منطقه امنیت آفرین نبوده و منافع آنها در بی ثباتی و ناامنی در منطقه است، موضع ما کاملاً روشن است و کشورهای خلیج فارس از نظر ما کاملاً قادر به تامین امینت خودشان هستند و هیچ ضرورتی به حضور نیروهای بیگانه در منطقه وجود ندارد.

غرب بحران اوکراین را فرصتی برای آزمایش تسلیحات متنوع خود می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بحران اوکراین اظهار داشت: آنچه برای ایران اهمیت دارد این است که بحران اوکراین نباید چالش آفرین برای صلح و امنیت بین‌المللی شود.

وی افزود: جنگ‌ها ظرفیت بحران آفرینی غیرقابل کنترل و گسترده‌ای را دارند و بر همین اساس ایران از ابتدا بر مسیر گفت‌وگو به‌عنوان بهترین مسیر پایان دادن به این بحران تاکید کرده و در سطوح مختلف تلاش‌های زیادی را برای پایان دادن به این جنگ انجام داده است.

کنعانی افزود: امیدواریم جامعه جهانی هم به اهمیت موضوع توجه کنند و کشورهایی که بی مهابا به تسلیح یک طرف جنگ مبادرت می‌ورزند و بحران اوکراین را فرصتی برای آزمایش تسلیحات متنوع خود می‌دانند به راهکار سیاسی توجه کنند تا شاهد پایان بخشیدن به این بحران باشیم.

تشریح جزئیات توافق ایران و پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان، اظهار داشت: این سفر به دعوت همتای پاکستانی صورت گرفته بود و در زمان مناسبی هم انجام شد. از اهداف مهم سفر پیگیری اجرای توافقات انجام شده میان رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان در جریان دیدار مشترک در حاشیه افتتاح بازارچه مرزی و پروژه انتقال برق در حوزه سیستان و بلوچستان بود.

کنعانی افزود: توافقات خوبی در آن دیدار صورت گرفته بود و سفر وزیر امور خارجه کشورمان فرصت مناسبی برای اجرایی شدن توافقات صورت گرفته بود و بر همین اساس هم نتایج خوب و امیدواری کننده‌ای در جریان سفر اخیر شکل گرفت.

وی گفت: توافق بر سر توسعه و رفع موانع در مرز میرجاوه در هفته‌های آینده، ایجاد گذرگاه جدید برای توسعه بندر چابهار که موضوعی راهبردی است، توافق برای تردد کامیون‌های باری دو طرف، گفت‌وگو در خصوص خط لوله و نحوه پیشبرد این پروژه و توافق راهبردی ۵ ساله در حوزه‌های اقتصادی و تبادل کالاهای کشاورزی و دامی دو طرف از جمله توافقات دو طرف در این سفر بود.

انگلیس حامی تروریست‌ها در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اتهامات وارده از سوی انگلیس به سپاه پاسداران اظهار داشت: انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه غرب آسیا ایفا کرده و موجب بی ثباتی‌های عمیق و ریشه دار در منطقه بوده، همچنین با نقشی که در حمایت پیدا و پنهان در تروریسم داشته نمی‌تواند در جایگاهی باشد که نسبت به سپاه پاسداران اتهامی وارد کند.

وی گفت: سپاه پاسداران خدمات بسیاری نه تنها به کشورهای منطقه بلکه به کشورهای اروپایی ارائه کرده است.

کنعانی افزود: کسی نمی‌تواند نقش تعیین کننده و مهمی که سپاه در مبارزه مستمر و جدی با تروریسم و به خصوص داعش داشته را نادیده بگیرد و انگلیس هم نمی‌تواند سپاه را به اتهامات بی ریشه متهم کند و ما این موضوع را از سوی هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد رسمی ایران است و نقش تعیین کننده‌ای در تأمین منافع و امنیت ملی داشته و البته نقش سپاه را هم باید در تامین امنیت منطقه مد نظر داشته باشیم.

آخرین اخبار از روابط ایران با مصر و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط میان ایران و مصر گفت: در ارتباط با قاهره تحول جدیدی را نداریم که مطرح کنیم.

وی افزود: ایران در گسترش روابط با هیچ کشور عربی منطقه محدودیتی ندارد و به هر اقدامی در این راستا با آغوش باز پاسخ مثبت خواهد داد.

کنعانی بیان کرد: در خصوص عربستان هم روند مثبتی را شاهد هستیم و برای بازگشایی سفارتخانه عربستان در تهران پاسخ دقیقی را نداریم و دولت عربستان در تلاش برای بازگشایی آن در تاریخ مناسبی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما از روند جاری روابط دو طرف و اقداماتی که برای بازگشایی سفارتخانه عربستان انجام می‌شود نگرانی نداریم.

کد خبر 678365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.