صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

در پی وجود عوامل غیرقابل پیش‌بینی، همواره افراد در طول سفر با چالش‌هاش متعددی مواجه هستند و سلامت آنها بیش از هر موضوع دیگری تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ سفر اربعین طولانی‌ترین سفرها برای مشتاقان حسین (س) است و از همین رو زائران باید نسبت به رعایت نکات ایمنی حساسیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم پیاده‌روی اربعین، از آئین‌های ویژه‌ای است که در ماه صفر برگزار می‌شود و مشتاقان امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) سختی‌های مسیر را به جان می‌خرند و راهی خانه دوست می‌شوند، زائران این مسیر همراهانی نیز دارند که با تمام وجود و از صمیم قلب پذیرای زائران می‌شوند.

حال و هوای مراسم اربعین، حال و هوایی غیرقابل وصف است و تمام سختی‌های مسیر با وجود عشق در قلب‌ها آسان می‌شود؛ موکب‌داران خود را خادم امام حسین (ع) و زائران ایشان و همسایگان ایران، خدمت‌رسانی و کمک به زائران را افتخاری برای خود می‌دانند.

یاری‌کنندگان این مسیر گرد خستگی راه بر تن زائران را می‌زدایند و سلامت زائران را به عنوان محوری برای خدمات خود محسوب می‌کنند، مسئولان کشوری و فعالان رسانه‌ای در راستای خدمت‌رسانی به زائران از هیچ خدمت و اطلاع‌رسانی فروگذار نکردند و در این بین، خود زائران نیز به منظور تضمین سلامت خود و هموار ساختن این مسیر طولانی نیازمند رعایت نکته‌هایی هستند.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

خدمات درمانی به زائران در مرزهای کشور

جعفر میعادفر، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین، از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین حسینی در هشت مرز خبر داد و گفت: تیم‌های پزشکی با حضور در دو مرز شرقی کشور به زائرانی که از کشورهای همسایه وارد کشورمان می‌شوند، خدمات بهداشتی ارائه خواهند کرد.

وی درباره حضور تیم‌های پزشکی در مزرهای کشور طی مراسم اربعین حسینی افزود: تیم‌های پزشکی با حضور در شش مرز کشور به زائران ایرانی خدمات‌رسانی خواهند کرد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا سعی شده، علاوه‌بر پست‌های سیار برای ارائه خدمات درمانی به زائران، پست‌های ثابت نیز ساخته شود تا بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری به زائران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فعالیت ستاد کل نیروهای مسلح در راستای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین قابل تقدیر است، ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات به زائران تمام زیرساخت‌های خود را در اختیارمان قرار دادند.

میعادفر با اشاره به اهمیت خدمت‌رسانی به زائرانی که بیست‌وهشتم صفر در مشهد حضور پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: پس از مراسم اربعین حسینی تیم‌های پزشکی با حضور در مشهد خود را برای ارائه خدمات به زائران حرم امام رضا (ع) در مراسم بیست‌هشتم صفر، برای شهادت رسول اکرم (ص) و امام رضا (ع) آماده خواهند کرد.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

از مصرف زیاد خرما پرهیز کنید / ‏‬آب جوشیده ولرم شده همراه با عسل، بهترین نوشیدنی

مصرف زیاد خرما برای مردم ایران و بخصوص مردم اهل مناطقی که زیاد خرما نمی‌خورند مناسب نیست، چون خرما با تولید اخلاط زیادی همچون صفرا و سودا فرد را دچار آلرژی، خشکی و جوش‌های پوستی و حرارت و گرمی خون می‌کند.

تخم‌مرغ آب پز نسبت به نیمرو هضم راحت تری دارد و به دلیل داشتن پوسته، بهداشتی‌تر طبخ و سرو می‌شود.

از نوشیدن و حتی تست کردن قهوه‌های خیلی تلخ و غلیظ عراقی (عربی) که بوی سوختگی دارد به شدت بپرهیزید، چون سازگار با مزاج ایرانی‌ها نیست، مصلح قهوه، انجیر و بادام است.

از مصرف چای زیاد حتی اگر رقیق باشد اجتناب کنید، چون مدر بوده و سبب خشکی مزاج می‌شود.

اگر مقداری سکنجبین همراه داشته باشید عالی است. این نوشیدنی برای همه مزاج‌ها بخصوص گرم مزاجان مفید است.

بهترین و مناسب‌ترین نوشیدنی برای همه افراد، آب جوشیده ولرم شده همراه با عسل (انواع یک نفره بسته بندی شده) و لیموترش تازه و گلاب است.

استفاده از گلاب و خوردن و بوییدن و ریختن آن روی بالش و چفیه توصیه می‌شود.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

لزوم پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های گوارشی

حسن نوری‌ساری، معاونت آموزشی اورژانس کشور، اظهار کرد: زائرانی که می‌خواهند به زیارت اربعین بروند باید به نکات مهمی توجه داشته باشند؛ ابتدا افراد باید برای بیماری‌های خود آماده باشند و پیش از سفر، تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. مسئله دوم حوادث ترافیکی است که در سفر باید به آن توجهات ویژه داشت و نکته سوم گرمازدگی است که خطر آن تماماً افراد را تهدید می‌کند و کودکان، افراد مسن و بانوان باردار باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و از گرمازدگی پیشگیری کنند.

وی افزود: بیماری‌های گوارشی نیز بسیار مهم هستند و افراد با حفظ نظافت شخصی مانند شستن دست از آن پیشگیری کنند. پیش از هر سفری باید تمام بیماری‌های خود را در نظر بگیریم و داروهای آن را بیش از نیاز با خود ببریم. با وجود اینکه موکب‌ها در عراق وجود دارند، اما تمام داروهای مورد نیاز آنجا پیدا نمی‌شود.

معاون آموزشی اورژانس کشور تصریح کرد: افرادی که دیابت دارند پیش از سفر با پزشک خود هماهنگ کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند. در خصوص خطرات جاده‌ای و حوادث ترافیکی نیز زائران باید مراقب خود باشند و هنگام خواب‌آلودگی رانندگی نکنند؛ همچنین توصیه می‌شود افراد هر دو ساعت توقف داشته باشند تا استراحت کنند.

وی ادامه داد: در صورت وقوع حادثه مصدوم نباید جابه‌جا شود تا ستون فقرات آن فرد دچار مشکل نشود. از خون‌ریزی‌های خارجی نیز باید با استفاده از دستمال جلوگیری شود؛ چراکه این مسئله یکی از دلایل اصلی فوت افراد در حادثه است. در خصوص پیشگیری از گرمازدگی، افراد باید در ساعات خنک حرکت و از مایعات استفاده کنند تا آب بدن آن‌ها حفظ شود.

نوری‌ساری گفت: افراد نباید در سفر اربعین مواد فاسدشدنی با خود به همراه داشته باشند و بهتر است در صورت به همراه داشتن کنسرو، آن‌ها را بجوشانند. توصیه می‌شود افراد به همراه خود لیوان شخصی و قاشق و چنگال ببرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد دچار بیماری گوارشی یا گرمازدگی شدند باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند، در انتظار رسیدن به یک نقطه مشخص نمانند و درمان خود را به تعویق نیندازند. اورژانس کشور تمهیدات بسیاری را در نظر گرفته است تا بیماری خاصی از مرزها به کشور وارد نشود، در مرزها نیز مراکز مختلف مجهز به اورژانس قرار دارند تا به زائران کمک می‌کنند.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

سفر اربعین و راهکارهایی برای حفظ سلامتی

در مسافرت به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و منابع غذایی از منابع گوناگون، کاهش مقامت بدن را به همراه دارد؛ بنابراین رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و ایمنی در سفر ضرورت بیشتری می‌یابد.

نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به تدابیر حفظ سلامتی در سفر اربعین گفت: زائران می‌توانند با رعایت توصیه‌های ساده طب ایرانی، بیشترین بهره را از این سفر معنوی ببرند.

وی افزود: روزانه غرغره حلق و شست‌وشوی بینی با آب گرم یا محلول آب و نمک را انجام دهید و اگر علائمی شبیه آنفلوانزا (تب، سرفه، گلودرد) پیدا کردید، از ماسک استفاده و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید، همچنین بهتر است در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد، از ماسک استفاده شود و افراد مبتلا به بیماری‌های دیابت، قلبی عروقی باید این موارد را بیشتر رعایت کنند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشترین دغدغه ما گرمازدگی زائران است، تاکید کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی به هیچ عنوان بین ساعت ۱۱ تا ۱۵ که گرما به اوج می‌رسد، پیاده‌روی نکرده و سعی کنید در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول باشید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده‌روی ادامه دهید و لباس‌های خنک و نخی بپوشید.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم گرمازدگی شامل گیجی، تعادل نداشتن، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک برسانید و مایعات خنک بنوشید.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

حسینی‌یکتا ادامه داد: خوردن نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین و خاکشیر، شربت آب لیمو، شربت آلبالو، شربت بید مشک، گلاب، تخم شربتی، تخم خرفه می‌تواند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند، همچنین اضافه کردن مقدار کمی آب لیمو یا سرکه به آب می‌تواند به رفع تشنگی کمک کند و اسپری کردن گلاب به سر و صورت و شست‌وشوی سر و گردن با آب خنک یا گلاب نیز مؤثر است.

وی تصریح کرد: در پیاده‌روی اربعین، فعالیت بدنی زیاد می‌شود و افرادی که به این مقدار فعالیت عادت ندارند، قبل از سفر فعالیت بدنی خود را زیاد کنند و بعد از بازگشت از سفر نیز به ورزش ادامه دهند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اظهار کرد: بهتر است زائران اربعین از پرخوری و در هم‌خوری و خوردن غذاهای سنگین، چرب و پرادویه خودداری و در صورت امکان بیشتر غذاهای آبکی مانند سوپ و آش مصرف کنند.

وی تاکید کرد: بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای پررنگ و قهوه پرهیز شود و همراه داشتن مقداری انجیر، بادام خام، پسته و مویز یا برگ میوه‌های خشک، مانند هلو و زردآلو و آلوبخارا نیز توصیه می‌شود.

حسینی‌یکتا در خصوص پا درد که مشکل شایع در پیاده روی اربعین است، گفت: می‌توانید شب‌ها پاها را با آب نمک به همراه روغن بادام یا زیتون ماساژ دهید تا تا درد و ورم پاها رفع شود و نیز وقتی نشسته و خوابیده‌اید، پاها را کمی بالاتر از سطح بدن بگذارید.

وی توصیه کرد: رعایت تدابیر حفظ سلامتی و نکات بهداشتی راهی مطمئن برای تأمین سلامت در این مسیر طولانی است تا تمام زائران با صحت و سلامت این سفر معنوی را به پایان برسانند.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

بیماران منع شده از سفر اربعین

سازمان حج و زیارت با نظر وزارت بهداشت و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، بعضی بیماران را از سفر اربعین منع کرده است؛ بر اساس اطلاعاتی که پیش از ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح Samah.haj.ir قرار گرفته است، با استناد به نظر وزارت بهداشت و مصوبه ستاد اربعین و با توجه به شرایط خاص گرمای هوا، شماری از بیماران از انجام پیاده‌روی اربعین منع شده‌اند.

این گروه که تاکید شده از ثبت‌نام خودداری کنند، شامل بیماران دیابتی با زخم و عفونت اندام، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض و علائم قلبی و عروقی، بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند، بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند، بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و کنترل‌نشده، افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیردار هستند، به‌ویژه بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی، افرادی که دارای بیماری حاد تب‌دار هستند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب‌بر، بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد هستند.

همچنین به زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای صعب‌العلاج، افراد دارای فشارخون بالای کنترل‌نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل‌نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی و افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی‌درمانی هستند، توصیه شده است از انجام پیاده‌روی اربعین پرهیز کرده و ثبت‌نام نکنند.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

پیشگیری و درمان گرمازدگی در کودکان

بهتر است از پیاده‌روی در ساعات گرم بپرهیزید و لباس بچه‌ها را کمی خیس کنید یا از چفیه مرطوب برای آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای کودک خود به عنوان اسباب بازی، تفنگ آبپاش ببرید. اگر کودک شما دچار گرمازدگی شد او را به حمام ببرید و از دوش آب سرد برای شست‌وشو استفاده کنید. سعی کنید به کودک خود شیر و مایعات زیادی بدهید. اگر کودک خود را با کالسکه می‌برید حتماً از سایبان یا چتر برای آن استفاده کنید زیرا این کار از عرق کردن آن‌ها پیشگیری می‌کند.

در پیاده‌روی اربعین خوب است کمی عسل همراه خود داشته باشید. مصرف عسل به شکل خوراکی و موضعی بر درمان گرمازدگی در طب سنتی مؤثر و یکی از بهترین روش‌ها شناخته می‌شود. عسل باعث کاهش حرارت بدن می‌شود و به همین دلیل استفاده موضعی آن نیز توصیه شده است. برای درمان گرمازدگی اربعین حتماً از عسل طبیعی استفاده کنید زیرا عسل‌های تقلبی اثر عکس خواهند داشت.

استفاده از پنکه شارژی یا پنکه گردنی، بادبزن نیز جزو پیشنهاداتی است که می‌توانید از آن‌ها در بین راه بهره ببرید. سعی کنید در مکان‌هایی که شلوغ است توقف نکنید. بهتر است محل توقف خود را در مکان‌هایی که جمعیت کمتری قرار دارد انتخاب کنید.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

نحوه جلوگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین

بهنام یوسفیان، متخصص طب سنتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چگونگی جلوگیری از گرمازدگی و درمان آن در پیاده‌روی اربعین حسینی اظهار کرد: آب یخ یا حتی بسیار خنک را نباید نوشید، آبی که استفاده می‌شود باید ولرم و مطابق با دمای بدن باشد.

وی افزود: لباس‌های گشاد و نخی بپوشید. بار اضافه با خودتان حمل نکنید و اگر مقدور است از کالسکه یا وسایل چرخ‌دار برای جدا کردن بار از بدنتان استفاده کنید، هر جا که استراحت می‌کنید، قدری شربت خاکشیر و تخم شربتی تهیه و حین پیاده‌روی میل کنید.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: از غذاهای سرخ شده و چرب استفاده نکنید و تنها غذاهای ساده میل کنید، روزها که آفتاب عمود می‌تابد و گرما به اوج می‌رسد در موکب‌ها بمانید، بعدازظهرها، شب‌ها و صبح‌های زود پیاده‌روی کنید.

وی اضافه کرد: آب زیاد بنوشید و همیشه همراه خودتان بطری آب آشامیدنی داشته باشید، مصرف نوشابه‌ها را به صفر برسانید و تنها از آب استفاده کنید؛ لیموترش نصف شده را در ظروف کوچک و سبک حمل کنید و گاهی آب یک نیمه لیمو را میل کنید.

یوسفیان گفت: تمام مواضع پوستی خود را با چفیه سبک و نخی بپوشانید و لباس‌های آستین کوتاه نپوشید، از کلاه و عینک برای سلامت چشم و جلوگیری از نفوذ گرما استفاده کنید، تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنید، چراکه بدن را دهیدراته و خشک می‌کند و به‌جای آن از شربت‌های سنتی استفاده کنید.

وی ادامه داد: از غذاهایی با طبع گرم، کم‌تر استفاده کنید و در مسیر بی‌رویه غذا نخورید، از عرق‌گیر استفاده کنید و برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز در موکب‌ها استراحت کنید و بعدازظهر یا شب‌ها به مسیر خود ادامه دهید.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: تا قبل از رفتن به زیارت اربعین و به‌منظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، صبح‌ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشید و تعدادی لیموترش تازه به‌همراه داشته باشید تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن استفاده کنید.

صفر تا صد تضمین سلامت زائران اربعین

درمان تاول پا پس از پیاده‌روی

از ضدعفونی کننده بتادین برای ضدعفونی و تمیز کردن ضایعه ایجاد شده استفاده کنید و محل تاول‌ها را تمیز و خشک نگه دارید.

بعد از چند روز تاول را با یک باند غیرچسبی تمیز بپوشانید. از ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید.

برای پوشاندن تاول‌ها از چسب استفاده نکنید. لبه پوستی را که روی تاول را می‌پوشاند نچینید یا آن را نکشید.

باند را به طور مرتب تعویض کنید. از پاک‌کننده‌های ملایم و بدون عطر برای شستن پاها استفاده کنید.

البته اکثر تاول‌ها پس از چند روز به خودی خود درمان می‌شوند. زمانی که پوست جدید رشد کرد، بدن نیز مایعات داخل تاول را دوباره جذب می‌کند. به همین دلیل پس از چند روز می‌بینیم که پوست روی تاول خشک شده و از بدن جدا می‌شود. برای تخلیه تاول حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ایجاد تاول به این کار اقدام کنید.

توجه داشته باشید که تاول‌های روی لب و اطراف دهان را هیچگاه دستکاری نکنید؛ زیرا نمی‌توان این ناحیه را پانسمان کرد و استریل نگاه داشت.

هیچگاه تاول را مانند یک جوش نترکانید. توصیه می‌کنیم که از کندن تاول خودداری کنید؛ زیرا این کار ترمیم پوست را دچار اختلال می‌کند و دوره درمان را طولانی‌تر می‌کند و حتی ممکن است شما را به عفونت مبتلا کند. پس بهتر است به جای دستکاری از آنها به خوبی مراقبت کنیم.

کد خبر 681540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.