سیمای آینده ایران را می‌توان از طریق آموزش و پرورش دید

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سیمای آینده ایران را می‌توان از طریق آموزش و پرورش دید، گفت: اگر اصلاحات لازم انجام نشود، آینده خوبی در انتظار کشور نخواهد بود. اولویت هرکس که دل در گرو وطن و انقلاب داشته باشد، آموزش و پرورش است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مردادماه_ در سی‌وهفتمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: چگونگی برگزاری اجلاس سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در آن اجلاس مهمانانی به ایراد سخنرانی پرداختند، اما فرصت گفت‌وگو برای همکاران فرهنگی وجود نداشت؛ به همین دلیل امسال اجلاس به صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اجلاس امسال با شعار «معلم تمدن‌ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی» آغاز به کار کرده است، افزود: تحول در آموزش و پرورش از معلم و با کمک معلم امکان‌پذیر است. در گذشته برنامه درسی نقطه عزیمت اجرای سند تحول قرار گرفت، حتی نظام آموزشی را دچار تغییراتی کردیم و روی نوشتن برنامه درسی تاکید کردیم، اما نتیجه مطلوبی به دنبال آن حاصل نشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در واقع از همان آغاز باید به دنبال این بودیم که نقطه عزیمت مدرسه و نقطه شروع تحول معلم باشد، تصریح کرد: معلم عنصری است که اگر متحول شود، تمام امور دچار تغییرات تحولی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۵۲۱ مرکز تربیت معلم طی سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ فعال بوده‌اند، ادامه داد: یک خطای راهبردی، امروز کشور را به اینجا رسانده که معلم به عنوان هسته تحول‌سازی و قدرت ایران در جای خود نیست و آن از بین بردن و تضعیف مراکز تربیت معلم در آن مقطع بود.

صحرایی با اشاره به اینکه نقطه شروع رشد و پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مدرسه است، گفت: معلم عامل این رشد و پیشرفت است، امروز در گام سوم تمدن‌سازی هستیم و باید پذیرفت که بدون معلم، تمدن‌سازی ممکن نیست و با وجود معلمان تمدن‌ساز مدارس قوی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیمای آینده ایران را می‌توان از طریق آموزش و پرورش دید، اضافه کرد: اگر اصلاحات لازم انجام نشود، آینده خوبی در انتظار کشور نخواهد بود. اولویت هرکس که دل در گرو وطن و انقلاب داشته باشد، آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید به مدرسه بازگشت، اظهار کرد: بازگشتن به کلاس درس، بازگشتن به گذشته و شیوه‌های تربیت سنتی موضوعی اشتباه نیست؛ چراکه آن‌ها اصالت داشتند و نگاه به گذشته می‌تواند کلید رفع مشکلات بزرگ باشد.

وی با اشاره به اینکه درباره ۱۰ موضوع مطرح شده برای اجلاس سی‌وهفتم گفت‌وگو انجام می‌شود، گفت: شش برنامه ملی مبتنی بر سند تحول بنیادین در دستور کار آموزش و پرورش است که اهتمام تمام همکاران را می‌طلبد.

صحرایی گفت: نقشه راه اجرایی‌سازی سند به عنوان برنامه عمل پیشرفت قابل توجهی داشته است و امیدواریم به زودی مسیر تأیید و تصویب نهایی را طی کند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر چهار نگاشت حقوقی، رسانه‌ای، نهادی و مدرسه‌ای است، ادامه داد: این نگاشت‌ها به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در خصوص سند تحول شش برنامه تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی، مهارت‌های نرم و سخت، احیای معاونت پرورشی و گسترش امید و نشاط و خودباوری در دستور کار قرار گرفته است، برنامه ملی فضای آموزشی، برنامه سنجش و شایستگی‌های عمومی و برنامه تقویت سواد خواندن را در دستور کار داریم.

کد خبر 680639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.