قیمت روز خودرو / مصوبه شورای رقابت بازار را دچار نوسان کرد

اعلام تعلق نگرفتن ارز به خودروسازان داخلی، همچنین نپذیرفتن قیمت‌گذاری آزاد از سوی شورای رقابت، باعث شد خودرو بازهم گران شود، به‌نحوی که فراخوان ثبت‌نام خودروهای وارداتی کارکرده نیز نتوانست از بالا رفتن قیمت‌ها جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت خودرو در اولین روز هفته بدون تغییر بود و بازار خودرو از ثبات قیمت برخوردار بود بنا بر این شاهد افزایش قیمت در سبد محصولات داخلی و مونتاژی نبودیم.

برای مثال پژوپارس LX TU5 از خودروهای پرطرفدار ایران خودرو با قیمتی نزدیک به ۶۲۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. علاوه بر این پژو ۲۰۷ i دنده دستی از دیگر خودروهای محبوب در سبد ایران خودرو نرخ در حدود ۶۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد.

علاوه بر ثبات قیمت خودروهای تولید داخل خودروهای مونتاژی نیز در اولین روز از هفته تغییری نداشتند. برای مثال جک J4 کرمان موتور که از ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی در بازار به شمار می‌رود با نرخ ۷۵۰ میلیون تومانی در بازار آزاد خرید و فروش شد.

جک S5 نیوفیس که از پرطرفدارترین خودروهای مونتاژی بازار است در اولین روز این هفته با نرخی حدود یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومانی معامله شد و تغییری نداشت.

عصر شنبه نامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، خطاب به سه انجمن خودروسازان (و البته موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان) منتشر شد که در آن گفته شده بود تمام شرکت‌های خودروساز (و آن دو بخش تولیدی دیگر) نیازهای ارزیشان را ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تأمین کنند. در واقع این نامه به نوعی برای ترغیب شرکت‌های بخش خصوصی به داخلی‌سازی و فاصله گرفتن از مونتاژ صورت گرفته است.

پس از آن، تیموری مدیرعامل سایپا خبر داد: مشکل تأمین ارز وجود نداشته است و منتظر آزادسازی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت هستیم. همان‌طور که تمام ورودی‌های صنعت خودرو آزاد شده است، انتظار داریم قیمت خودرو نیز آزاد شود که باعث کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد، زیرا ۳۰۰ هزار خودرو از انبارها وارد بازار می‌شود؛ بنابراین، به‌طور قطع، قیمت خودرو در بازار به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

با اعلام این خبر روند قیمت خودروها در بازار کاهشی شد و این انتظار وجود داشت که قیمت‌ها بازهم ریزش کند. برای مثال فیدلیتی پرایم ۵ نفره، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد، اما خواب و رؤیای کاهش قیمت خودروها زیاد طولانی نشد و مثل همیشه شورای رقابت حاضر نشد تا از رانت خود کوتاه بیاید.

خبری از آزادسازی قیمت خودرو نیست

یک مقام مسئول در شورای رقابت در واکنش به این نامه گفت: ابلاغ این نامه خلاف قانون است زیرا شورای رقابت به عنوان تنظیم‌کننده بازار خودرو، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروها را تعیین کرده که بر اساس آن وظایف نهادهای متولی مشخص است و بانک مرکزی نیز متولی تأمین ارز خودروسازان است، به نحوی که هر گونه تغییر در نحوه قیمت‌گذاری خودرو خلاف دستورالعمل شورای رقابت و غیرقانونی است.

علاوه بر این شورای رقابت در قالب مصوبه‌ای زمان اجرای مصوبات قیمت خودروهای سواری مونتاژی و غیرمونتاژی را مشخص کرد. بر این اساس، ملاک تعیین قیمت خودرو توسط عرضه‌کنندگان خودرو از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ (زمان تصویب دستورالعمل یاد شده) به شرح زیر است:

۱- تمام خودروهای سواری غیرمونتاژی بر اساس مصوبه ۵۵۷ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۵

۲- تمام خودروهای سواری مونتاژی که اولین بار در مصوبه ۵۶۶ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ اعلام قیمت شدند، بر اساس مصوبه مزبور

۳- دو خودروی سواری مونتاژی که اولین بار در مصوبه ۵۷۲ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ اعلام قیمت شدند، بر اساس مصوبه مزبور

۴- تمام خودروهای سواری مونتاژی که اولین بار در مصوبه ۵۸۴ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ اعلام قیمت شدند، بر اساس مصوبه مزبور

تغییر قیمت خودروهای داخلی

جوهر امضای شورای رقابت در خصوص آزاد نشدن قیمت خودرو خشک نشده بود که شوک جدید قیمتی بر پیکر بی‌جان بازار خودرو وارد شد و این شوک باعث افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شد؛ به‌طوری که در سبد خودروهای داخلی کوییک دنده‌ای S، با یک میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته خود، به بیش از ۳۴۳ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد. پژو پارس LX TU ۵ که از پرطرفدارترین محصولات ایران‌خودرو به‌شمار می‌آید تا روز چهارشنبه هفته جاری به بیش از ۶۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد رسید.

قیمت روز خودرو / مصوبه شورای رقابت خودرو را گران کرد

تغییر قیمت خودروهای مونتاژی

بازار خودروهای مونتاژی نیز روز سه‌شنبه همراه با بازار خودروهای داخلی افزایش قیمت را تجربه کرد و بیشتر محصولات این بازار هم شامل افزایش قیمت شدند. برای مثال ام‌وی‌ام X ۲۲ دنده‌ای، نسبت به روز گذشته پنج میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بیش از ۷۲۵ میلیون تومان در بازار آزاد رسید. هایما S ۵ اتوماتیک، نیز روز سه‌شنبه با ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت به بیش از یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان در بازار نزدیک شد.

قیمت روز خودرو / مصوبه شورای رقابت خودرو را گران کرد

پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان هفته

به نظر می‌رسد قیمت خودروها در شوک تخصیص نیافتن ارز به خودروسازان داخلی، همچنین انتشار خبر نپذیرفتن قیمت‌گذاری آزاد از سوی شورای رقابت، بازهم افزایش پیدا کند. این اقدام موجب می‌شود تا بازهم قیمت خودروها در بازار بالا رود. بنابراین باید منتظر سیگنال مثبت از سوی وزارت صمت یا خودروسازان بود تا قیمت‌ها روند نزولی را در پیش گیرند.

کد خبر 680221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.