آلرژی غذایی باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

آلرژی غذایی ممکن است علائم مربوط به بیماری‌های آسم، اگزما و سلیاک را وخیم‌تر کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلرژی غذایی یک پاسخ ایمنی به انواع خاصی از غذاها است، بیشتر آلرژی‌های غذایی معمولاً در دوران کودکی رخ می‌دهد و به طور کلی در سنین پنج تا ۱۰ سالگی برطرف می‌شود، بعضی از آلرژی‌ها نیز ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. حتی مصرف مقدار کمی از غذایی که باعث بروز آلرژی برای افراد می‌شود، با علائم شدید و گاهی اوقات تهدیدکننده زندگی همراه است. علائم آلرژی غذایی شامل کهیر، تورم، استفراغ، آبریزش بینی، احتقان بینی، خس‌خس سینه و افت فشار خون می‌شود که ممکن است جدی‌تر شود و خطر مرگ‌ومیر را افزایش دهد.

آلرژی غذایی باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

بیماری اگزما یا درماتیت آتوپیک ممکن است به دلیل آلرژی‌های غذایی وخیم‌تر شود، معمولاً مصرف شیر و تخم‌مرغ باعث ایجاد اگزما در میان افرادی می‎‌شود که از قبل در گروه پرخطر قرار داشته‌اند. آسم که یک بیماری مزمن تنفسی است نیز توسط آلرژن‌های غذایی ایجاد می‎‌شود. کودکانی که پیش از این در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داشتند، با ایجاد آلرژی غذایی علائم وخیم‌تری را تجربه می‌کنند. سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذایی (FPIES) که معمولاً در میان نوزادان رخ می‌دهد و با مصرف شیر، غلات و حتی برنج وخیم‌تر می‎‌شود. سندرم آلرژی دهان نیز که به خارش دهان اطلاق می‌شود، بیشتر در اثر مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام ایجاد می‎‌شود. بیماری سلیاک نیز یک بیماری خودایمنی است که توسط گلوتن ایجاد می‌شود.

مصرف کدام مواد غذایی باعث بروز آلرژی می‌شود؟

تاکنون بیش از ۱۶۰ ماده غذایی شناخته شده است که باعث بروز آلرژی غذایی می‌شود. آلرژن‌های رایج غذایی شامل تخم‌مرغ، شیر، بادام زمینی، آجیل، ماهی، غذاهای دریایی، گندم، سویا و کنجد می‌شود. از جمله غذاهای دیگر می‌توان به هلو، موز، آووکادو، کیوی، کرفس، سیر، بابونه و دانه خردل اشاره کرد.

آیا آلرژی غذایی مشابه نداشتن تحمل غذایی است؟

بیشتر افراد آلرژی غذایی را با نداشتن تحمل غذایی یکسان می‌دانند، در حالی که با یکدیگر متفاوت هستند و نداشتن تحمل غذایی فقط بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد و علائم رایج آن شامل افزایش نفخ، درد شکم و اسهال می‌‎شود.

کد خبر 680085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.