راه‌های مؤثر برای بهبود وضعیت اندام با رژیم کتوژنیک

چاقی و افزایش وزن مفرط یکی از معضلات اساسی جوامع امروز انسانی است، اما اینکه شما از چه روش اصولی و مهمی برای کاهش وزن خود استفاده کنید، مسئله‌ای است که به تنهایی نیازمند بررسی می‌باشد!

رژیم کتوژنیک یا کتو یکی از رژیم‌های پرطرفدار و ترند این روزها در صفحات مجازی و وبسایت‌هاست که علاوه بر سلبریتی‌ها، توجه و علاقه مردم عادی را نیز به خود جلب کرده است. این رژیم با شعار واقعی کاهش وزن سریع، بدن را به سرعت وارد فاز چربی سوزی کرده و سوخت و ساز شما را بالا می‌برد.

ممکن است با خودتان بگویید که این رژیم در مقایسه با رژیم‌های عادی چه مزیت‌هایی دارد؟ در فرآیند کاهش وزن تا چه اندازه موفق عمل می‌کند و آیا می‌تواند در درمان برخی بیماری‌ها از جمله کبد چرب، صرع و.. موثر واقع شود یا خیر.

اگر دوست دارید که به تمام جواب سوالات خود در مورد رژیم کتوژنیک برسید و در عین حال روش مناسبی را برای کاهش وزن انتخاب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

رژیم غذایی کتوژنیک یکی از رژیم‌هایی است که در آن از کربوهیدرات‌های پایین استفاده می‌شود و بر پایه مصرف چربی‌های سالم و پروتئین‌ها می‌باشد. در این رژیم، مصرف نان، برنج و سایر غذاهای پرکربوهیدرات ممنوع است و می‌توانید از میوه‌های خاصی مانند آووکادو، نارگیل، توت فرنگی، خیار و کاهو استفاده کنید. این رژیم با تغییر منبع اصلی انرژی از کربوهیدرات به چربی‌ها، بدن را به فاز کتوزیس می‌برد که به کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

در رژیم غذایی کتوژنیک، با کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی‌ها، بدن وارد فاز کتوزیس می‌شود که در این فاز بدن به جای استفاده از قند، از چربی‌ها برای تأمین انرژی استفاده می‌کند. این فرآیند سبب می‌شود که بدن به سرعت چربی‌ها را سوزانده و وزن کاهش یابد.

علاوه بر این، پس از گذشت چند روز از شروع رژیم کتوژنیک و مصرف غذاهای کتوژنیک مانند پیتزا، کوفته تبریزی، همبرگر کتوژنیک و ...، بدن و مغز به جای مصرف کربوهیدرات، از کتون سوزی برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند و در این فاز عملکرد بسیار کارآمدی دارند.

رژیم غذایی کتوژنیک برای افرادی که به دنبال روشی مناسب جهت کاهش وزن هستند و همچنین دچار بیماری‌های خاصی مانند کبد چرب، صرع، دیابت نوع 2، کیست تخمدان، فشار خون بالا و ... هستند، بسیار موثر است. این رژیم غذایی به صورت ناگهانی عادت‌ بدن را به مصرف غذاهای پرکربوهیدرات مانند نان و برنج تغییر می‌دهد و از این طریق به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

غذاهای مجاز در رژیم غذایی کتوژنیک

با توجه به محدود شدن میزان کربوهیدرات و برخی خوراکی‌های خاص در رژیم غذایی کتوژنیک، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در دستور پخت غذای رژیمی خود بایستی از چه مواد غذایی استفاده کنید. غذاهای اصلی در رژیم کتوژنیک عبارتند از: گوشت, ماهی, کره, تخم مرغ, پنیر, خامه پرچرب, روغن‌ MCT, پنیر پیتزا, سس مایونز, آجیل‌ها و دانه چیا

راه‌های مؤثر برای بهبود وضعیت اندام با رژیم کتوژنیک

مزایای رژیم کتوژنیک در مقایسه با رژیم‌های عادی

نظریه‌های متفاوتی در ارتباط با روند کاهش وزن از طریق رژیم غذایی کتوژنیک یا استفاده از رژیم‌های عادی وجود دارد، اما برخی از محققان این‌طور استدلال می‌کنند که رژیم کتو به دلیل استفاده از پروتئین مصرفی بالاتر در کنار چربی‌های سالم، اشتها و ولع خوردن را کاهش‌ می‌دهد و از این طریق به کاهش وزن موثر در افراد چاق کمک می‌کند. این رژیم مزیت‌های دیگری در مقایسه با رژیم عادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

بدن را از استپ وزنی خارج می‌کند

در طول رژیم، برخی افراد پس از استفاده مداوم از یک رژیم غذایی روتین و همیشگی و یا عوامل دیگری همچون استرس، بی‌خوابی یا کم تحرکی با پدیده‌ای به نام استپ وزنی روبرو می‌شوند.

رژیم غذایی کتوژنیک یک روش فوق العاده موثر برای خارج کردن بدن از استپ وزنی است و مانند یک شوک در بدن عمل می‌کند.

بدون ضعف و گرسنگی است

در دورانی که شما از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنید، احساس ضعف و گرسنگی نخواهید داشت. چرا که در این رژیم ظرفیت پروتئین‌های مصرفی بسیار بالاست و چربی‌های سالم نیز به احساس سیری شما به شدت کمک می‌کند.

شما را از کالری شماری غذاها نجات می‌دهد

اگر از شمارش کالری در طول رژیم غذایی خود بیزارید و نسبت به این موضوع کلافه می‌شوید، رژیم غذایی کتوژنیک انتخاب مناسبی برای شماست.

شما می‌توانید در این رژیم غذاهای خاصی از جمله نان و برنج را به طور کامل حذف کنید و نیازی به اندازه گیری با قاشق نداشته باشید.

باعث حفظ توده عضلانی و بهبود بسیاری از بیماری‌ها می‌شود

مصرف پروتئین بالا در رژیم کتو مزیت فوق العاده ویژه‌ای است که علاوه بر جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات و ماهیچه‌های شما، از شلی و افتادگی آن‌ها نیز جلوگیری می‌نماید.

همچنین، رژیم کتوژنیک به دلیل دارا بودن غذاهای خاص و دوران محدود خود در بهبود بیماری‌هایی همچون کبد چرب، صرع، کیست تخمدان، فشار خون، چربی خون، سکته قلبی و.. بسیار مفید است.

رژیم غذایی کتوژنیک در فرایند کاهش وزن چگونه عمل می‌کند؟

مجبور کردن بدن به مصرف پروتئین بیشتر

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، در دورانی که شما از رژیم غذایی کتوژنیک استفاده می‌کنید، مجاز به مصرف مقادیر بالایی از پروتئین‌ها هستید که براساس بررسی‌های انجام شده در مورد رژیم‌های غذایی متعدد، این کار سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما را به شدت بالا برده و بدن را به سرعت وارد فاز چربی سوزی خواهد کرد.

گلوکونئوژنز (Gluconeogenesis)

گلوکونئوژنز یک فرایند متابولیکی در بدن است که به کبد و کلیه‌های شما اجازه می‌دهد تا گلوکز مورد نیاز خود را از منابع غیر از کربوهیدرات‌ها از جمله اسیدهای آمینه و چربی‌ها تامین نماید.

به بیان ساده‌تر، در گلوکونئوژنز، گلوکز از هر چیزی به جز کربوهیدرات تولید می‌شود. گذشته از آن، این فرایند باعث می‌شود که بدن شما به طور روزانه کالری بیشتری بسوزاند.

کاهش پرخوری و ولع خوردن غذاها

همان‌طور که گفتیم، رژیم کتو یا کتوژنیک بر پایه چربی‌های سالم و پروتئین‌ها بنا شده است. مصرف همزمان چربی‌های سالم در کنار پروتئین‌ها موجب می‌شود که فرد چاق در دوران استفاده از این رژیم، احساس ضعف و گرسنگی غالب نداشته باشد و در عین حال اشتهای خود را نسبت به مصرف غذاهای پرکالری از دست خواهد داد.

یقینا برایتان پیش آمده که پس از مصرف پنیر پیتزای فراوان در وعده ناهار خود تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نداشته باشید و حتی از مصرف وعده شام نیز خودداری کنید. پنیر پیتزا یکی از مواد غذایی پرکاربرد در این رژیم است که در کنار سایر مواد غذایی مجاز کتویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راه‌های مؤثر برای بهبود وضعیت اندام با رژیم کتوژنیک

کاهش ذخایر چربی

برخی از تحقیقات در سال 2007 نشان می‌دهد که رژیم‌های کتوژنیک مسیر تبدیل قند به چربی‌ها را کاهش می‌دهد.

چرا که در این نوع رژیم غذایی، کربوهیدرات‌های اضافی که به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شوند، در مرحله کتوزیس برای تامین انرژی‌ها در بدن سوزانده می‌شوند و از این طریق کاهش سایز و لاغری در بدن اتفاق می‌افتد.

کد خبر 679366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.