روز معلم ۱۴۰۳ چه روزی و چند شنبه است + تاریخ، متن و عکس

۱۲ اردیبهشت هم زمان با شهادت استاد مرتضی مطهری، در تقویم رسمی ایران به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری قدردانی از زحمات و خدمات این استاد بزرگ و ارج نهادن به جایگاه والای معلم است.

به گزارش ایمنا، معلم فردی است که دانش و مهارت خود را با اصول و روش‌های مخصوص به دانش آموزان انتقال می‌دهد و روز معلم فرصتی مناسب برای تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و تعهد معلمان به تربیت نسل‌های آینده است.

تاریخ روز معلم در سال ۱۴۰۳

  • روز معلم در ایران مصادف با شهادت استاد مرتضی مطهری و برابر با چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ است.
  • روز معلم در تقویم قمری برابر با ۲۲ شوال ۱۴۴۵ و در تقویم میلادی برابر با ۱ می ۲۰۲۴ است.

معلم کیست؟

معلم یا آموزگار (Teacher) به شخصی گفته می‌شود که دانش و اطلاعات خود را به دیگران آموزش داده و در آموزش و پرورش به تدریس می‌پردازد. در لغت‌نامه دهخدا نیز معلم به معنی مدرس و آموزگار معنی شده‌است.

شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم

استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان گشود. و در سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود به دست گروه جنایتکار فرقان به شهادت رسیدند. در نهایت از سال ۱۳۵۸ مصادف با ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

روز جهانی معلم چه روزی است؟

یونسکو ۵ اکتبر را به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری کرده است. هدف این سازمان از این کار، توجه بیشتر نسبت به وضعیت معاش معلمان و کیفیت تدریس است.

روز معلم ۱۴۰۳ چه روزی و چند شنبه است + تاریخ، متن و عکس

روز معلم چه روزی است؟

در کشور ایران، دوازدهمین روز از اردیبهشت را که مصادف با سالروز شهادت استاد مطهری است، به عنوان روز معلم گرامی می‌دارند. دانش آموزان برای ادای احترام به معلمان خود این روز را جشن می‌گیرند و به آموزگاران خود هدیه می‌دهند.

چگونه معلم شویم؟

افرادی که علاقه مند به شغل معلمی هستند برای ورود به این شغل چند راه پیش رو دارند.

  • از طریق مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)
  • طبق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان (آزمون استخدامی)
  • از طریق تبدیل وضعیت
  • تدریس در مدارس غیردولتی (دعوت به همکاری)

تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)

تربیت معلم به نوعی مرکز آموزش عالی گفته می‌شود که هدف آن تربیت و پرورش آموزگار برای سطوح مختلف آموزشی از دبستان تا دبیرستان است. در ایران مراکز تربیت معلم متعددی برای تربیت معلمان مقاطع ابتدایی، دوره اول متوسطه و تربیت دبیر برای دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها وجود داشت که در قالب دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی متمرکز شدند. برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در ایران دو راه وجود دارد یکی کنکور است که پس از قبولی در کنکور و به دست آوردن تراز مناسب به مصاحبه دعوت می‌شوند و سپس نتایج قبولی یا رد شدن می‌آید. راه دیگر برای ورود به دانشگاه فرهنگیان قانونی به نام مادهٔ ۲۸ می‌باشد که دانش‌آموختگانِ دیگر رشته‌ها می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت نمایند و پس از مراحل گزینش وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

روز معلم ۱۴۰۳ چه روزی و چند شنبه است + تاریخ، متن و عکس

ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان آزمون استخدامی

از آنجایی که جذب نیرو در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی انجام می‌شود، در صورتی که نیاز آموزش و پرورش به نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برآورده نشود، بر اساس ماده ۲۸ فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها بعد از قبولی در آزمون استخدامی، مصاحبه و گزینش، دوره یک ساله آموزشی را در این دو دانشگاه می‌گذرانند و جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

تبدیل وضعیت

گاهی با وجود دو روش بالا برای استخدام معلمین، همچنان کمبود نیروی معلم در برخی مناطق، به ویژه مناطق محروم احساس می‌شود. در این راستا طی قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود آموزش و پرورش موظف به جذب و استخدام نیرو از میان معلمان برون سپار، حق‌التدریس، نهضت سواد آموزی، پیش دبستانی، خرید خدماتی و حتی غیردولتی‌ها است.

تدریس در مدارس غیردولتی (دعوت به همکاری)

ظرفیت‌های جذب آموزش و پرورش کم و شرایط پذیرش دشوار است، متقاضیان نیز باید شرایط سنی و معدل را دارا باشند و بتوانند در آزمون‌های استخدامی و مصاحبه، صلاحیت لازم کسب کنند. همین شرایط باعث شده است که بیشتر علاقه مندان به شغل معلمی، به فکر تدریس کردن در مدارس غیردولتی باشند.

کد خبر 740998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.