گرما چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

افزایش دمای هوا می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و پاسخ‌های استرس را تحریک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گرمای شدید و افزایش دمای هوا نه تنها بر سلامت جسمی، بلکه بر سلامت روانی افراد نیز تأثیر می‌گذارد. افزایش سطح هورمون کورتیزول ناشی از افزایش دما، می‌تواند واکنش‌های استرسی را تحریک کند و باعث می‌شود افراد احساس بی‌قراری و بدخلقی کنند. میزان فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک که مسئول ایجاد حس آرامش است، در دمای بالاتر کمتر می‌‏شود و افراد را در برابر استرس آسیب‌پذیرتر می‌کند.

معمولاً عوارض جانبی گرما بر سلامت روان شامل بی‌حالی، تغییر در الگوهای خواب مانند بی‌خوابی، تحریک‌پذیری شدید، عصبانیت، اضطراب، افسردگی و استرس می‌شود. اگرچه این واکنش‌های روانی ممکن است زودگذر باشند، اما می‌تواند عواقب جدی نیز داشته باشند. نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۲۲ میلادی در مجله JAMA Psychiatry منتشر شد و بیش از دو میلیون نفر را مورد ارزیابی قرار داد، نشان می‌دهد که تعداد مراجعه‌کنندگان به اورژانس بیمارستان‌ها برای مشکلات روانی در روزهای گرم سال افزایش می‌یابد.

افزایش دمای هوا می‌تواند خواب و عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز را مختلف کند و به طور مستقیم بر عملکرد شناختی و بهره‌وری افراد در محل کار، مدرسه و خانه تأثیر بگذارد. متخصصان معتقدند که هیدراته نگه داشتن بدن در روزهای گرم سال می‌تواند به کاهش تأثیر گرما بر سلامت روان کمک کند. کم آبی بدن در دمای بالا بسیار رایج است و می‌تواند باعث تشدید اختلالات شناختی و خلقی شود. بنابراین لازم است در روزهای گرم سال و زمانی که در فضای باز حضور دارید، مایعات بیشتری مصرف کنید تا خطر بروز این مشکلات کاهش پیدا کند. مصرف بعضی از داروها نیز ممکن است باعث کم آب شدن بدن شود یا این شرایط را تشدید کند.

به گفته محققان، تغییرات آب‌وهوایی نه تنها بر محیط زیست، بلکه بر سلامت جسمی و روانی افراد نیز تأثیر می‌گذارد. نتایج مطالعات منتشر شده در مجله‌های Lancet و Nature Climate Change نشان می‌دهد که افزایش دما حتی به اندازه یک درجه سانتی‌گراد، می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن افسردگی، اضطراب و میزان خودکشی شود.

کد خبر 679325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.