ایمنی عابران پیاده با هوش مصنوعی در دبی / حذف خودروهای بنزینی اسلو تا ۲۰۲۵

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «راهکار آمریکا برای مبارزه با گرما»، «استفاده مجدد از ضایعات مواد غذایی در مینه‌سوتا با هوش مصنوعی»، «تبدیل ضایعات ساختمانی به مبلمان شهری در فرانسه»، «بهبود کیفیت هوای بوستون با کیوسک‌های هوشمند خورشیدی»، «حذف خودروهای بنزینی و دیزلی اسلو تا ۲۰۲۵»، «ابتکارات نیویورک برای هوشمندسازی»، «کاهش اتلاف انرژی با پلتفرم هوشمند شبکه‌های آب و برق در یوتلاند»، «افزایش ایمنی عابران پیاده با هوش مصنوعی در دبی»، «پنل‌های خورشیدی ناجی بحران کمبود انرژی در اروپا» و «فرانسه» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

راهکار آمریکا برای مبارزه با گرما

تغییر هوشمند نمای سازه‌ها و زیرساخت‌ها، استراتژی جدید بعضی از شهرهای آمریکا برای مبارزه با اثرات جزایر گرمایی است. استراتژی ذکرشده پیش از این در بالتیمور اجرا شده و از طریق توسعه بام‌هایی با قابلیت انعکاس نور خورشید، بام‌های سبز، انرژی خورشیدی، پوشش‌هایی با قابلیت نفوذ آب به بخش‌های زیرین، باغ‌های بارانی و کاشت درختان نقش مهمی در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی در مناطق ایفا کرده است.

شهرها در رویکرد جدید به اطلاعات ماهواره‌ای نیز دسترسی پیدا خواهند کرد و قابلیت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش هوشمند آن‌ها را قادر به بهینه‌سازی مداخلات مربوط به پوشش سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری خواهد کرد و از این طریق، کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی را برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان به‌دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این، مدیران شهرها به یک ابزار برای تجزیه‌وتحلیل دسترسی پیدا خواهند کرد که امکان ارزیابی نتایج حاصل از هوشمندسازی پوشش سازه‌ها و زیرساخت‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌آورد که این امر به سهم خود مانع اعمال اقداماتی توسط مدیران خواهد شد که کمترین اثربخشی را در تحقق هدف نهایی (کاهش اثرات جزایر گرمایی) در پی خواهد داشت.

استفاده مجدد از ضایعات مواد غذایی در مینه‌سوتا با هوش مصنوعی

ایالت مینه‌سوتا از هوش مصنوعی برای استفاده مجدد از ضایعات مواد غذایی استفاده می‌کند. مرکز بازیافت مواد و انرژی در شهرستان‌های رمزی و واشنگتن این ایالت در حال آزمایش یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های جمع‌آوری ضایعات مواد غذایی در آمریکا است. این برنامه با سرمایه‌گذاری‌های دولتی برای حدود ۱۰ درصد از ساکنان شهرستان‌های یادشده به منظور مشارکت در طرح ضایعات مواد غذایی و فناوری بازیافت، اجرا شده است.

مرکز بازیافت مواد و انرژی از یک ربات هوش مصنوعی برای دسته‌بندی ضایعات مواد غذایی در یک سیستم خطی استفاده می‌کند. این برنامه به صورت بالقوه می‌تواند ۶۰‬ هزار تن موادی‬ را‬ که به محل‌های دفن زباله انتقال داده می‌شود یا هر سال سوزانده می‌‏شود، بازیافت کند. ربات‌های هوش مصنوعی همچنان در تلاش هستند تا از هدف ۹۴ درصدی خود فراتر بروند و سپس از برنامه آزمایشی خارج شوند.

ضایعات مواد غذایی پس از جابه‌جا شدن، کمپوست می‌‏شود و می‌تواند به انرژی بی‌هوازی تبدیل شود که از نوع تجدیدپذیر است.

تبدیل ضایعات ساختمانی به مبلمان شهری در فرانسه

فرانسوی‌ها با تبدیل زباله‌های ساختمانی به مبلمان خیابانی، میز، قفسه و صندلی، ضایعات ساخت‌وساز را از محل دفن زباله نجات می‌دهند و سهم بزرگی را در اقتصاد دایره‌ای ایفا می‌کنند. سایر شهرهای جهان نیز برای خروج از بحران منابع، رویکرد تبدیل زباله به عناصر شهری را به کار گرفته‌اند.

صنعت ساختمان فرانسه سالانه حدود ۵۰ میلیون تن زباله تولید می‌کند و به همین علت مدیران همواره سعی در مقابله با این مشکل داشته‌اند. در تازه‌ترین اقدامات، فرانسوی‌ها با تبدیل ضایعات ساختمانی به محصولات قابل استفاده، سعی در حفظ منابع طبیعی و پیروی از اقتصاد دایره‌ای دارند. مجریان این طرح فرانسوی بر این باور هستند که تبدیل ضایعات به مبلمان شهری باعث صرفه‌جویی در دو تن زباله و شش تن انتشار CO2 می‌شود.

دولت فرانسه همچنین یک سیاست مسئولیت گسترده تولیدکننده را معرفی کرده است که بر اساس آن، تولیدکنندگان مدیریت چرخه نهایی بازیافت محصولات خود را باید بر عهده داشته باشند. از مارس ۲۰۲۱ نیز قانون ضد زباله برای اقتصاد دایره‌ای (AGEC) در فرانسه ایجاب می‌کند که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از لوازم خریداری‌شده توسط خدمات عمومی شامل مواد بازیافتی باشد.

بهبود کیفیت هوای بوستون با کیوسک‌های هوشمند خورشیدی

مدیران بوستون در نظر دارند به نصب کیوسک‌هایی هوشمند برای افزایش آگاهی مردم از کیفیت هوا در سراسر شهر بپردازند. آغاز همکاری میان یکی از کمپانی‌های تولید کیوسک‌های دیجیتال و اداره محیط زیست بوستون در ایالات متحده آمریکا، توسعه کیوسک‌های هوشمند را در سراسر شهر با هدف افزایش آگاهی مردم از کیفیت آنی هوا به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، سازه‌های جدید اطلاعاتی ضروری را در مورد سلامت نمایش خواهد داد که این امر به سهم خود می‌تواند مردم را به تلاش برای کاهش انتشار گازهای آلاینده برای رسیدن به رفاه جسمی و روانی بیشتر تشویق کند. اطلاعات جدید به‌طور مرتب به‌روزرسانی خواهد شد و در نتیجه شهروندان در هر لحظه از شبانه‌روز از کیفیت هوای اطراف خود آگاه خواهند شد، ضمن این‌که روزانه نکات و هشدارهای جدیدی در رابطه با سلامت در صفحه‌های نمایش کیوسک‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت‌.

کیوسک‌های بوستون مجهز به پنل‌هایی خورشیدی خواهد بود که نیروی لازم را برای عملکرد آن‌ها فراهم می‌آورد، ضمن این‌که به عنوان ابزارهایی برای تبلیغات محیطی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حذف خودروهای بنزینی و دیزلی اسلو تا ۲۰۲۵

مدیران شهر اسلو قصد دارند در راستای اهداف کاهش آلودگی هوا و گذار به انرژی‌های سبز، تا سال ۲۰۵۰ تمام خودروهای شهر را به انواع برقی تغییر دهند، چراکه تجربه نروژ نشان می‌دهد وسایل‌نقلیه الکتریکی بدون عواقب ناگوار پیش‌بینی‌شده توسط برخی منتقدان، مزایایی به همراه دارند. البته مشکلاتی نظیر شارژرهای غیرقابل اعتماد و انتظارهای طولانی در دوره‌های تقاضای بالا وجود دارد اما هوای بسیار پاکیزه این شهر گواهی بر تأثیر چشمگیر استفاده از خودروهای برقی به نفع کشور است. آلودگی صوتی نیز در این کشور جایی ندارد زیرا تعداد خودروهای بنزینی و دیزلی پرسروصدا بسیار کم است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای اسلو از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۳۰ درصد کاهش یافته است، همچنین ورود این خودروها باعث بیکاری کارمندان پمپ‌های بنزین نشده یا بروز مشکل در شبکه برق‌رسانی را به همراه نداشته است.

بنابراین تمام خودروهای اسلو، پایتخت نروژ، تا سال ۲۰۲۵ جای خود را به وسایل نقلیه الکتریکی خواهد داد که مدیران امیدوار هستند، نتیجه این اقدام کاهش قابل‌توجه انتشار کربن را در شهر، با جمعیت ۶۷۰ هزار نفر، به دنبال داشته باشد.

ابتکارات نیویورک برای هوشمندسازی

شهرداری نیویورک در راستای دستیابی به اهداف شهر هوشمند، اقدامات جالب‌توجهی را تاکنون انجام داده است. برنامه‌ریزان نیویورک در سال ۲۰۲۰ صدها نوع سنسور و فناوری هوشمند را در مناطق مختلف شهر مورد آزمایش قرار دادند تا از کارایی هر یک برای استفاده دائمی در شهر بهره گیرند. این سنسورها به منظور بهبود خدمات در بخش‌های مختلف مانند مدیریت پساب‌ها و جمع‌آوری کارآمد آب باران مورد ارزیابی قرار گرفت و پیامدهای مثبت بی‌شماری را برای نیویورک به ارمغان آورد.

مدیران شهر همچنین به توسعه مراکز هوشمند متعددی در سراسر شهر پرداخته‌اند که امکان ارائه خدمات شهری را به مردم بدون حضور فیزیکی در محل فراهم می‌آورد، ضمن این‌که به توسعه اینترنت پرسرعت رایگان در سراسر شهر همچنین جایگزینی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی با کیوسک‌های تلفن پرداخته‌اند.

ارائه خدمات اشتراک خودرو از دیگر اقدامات مهم شهر به‌حساب می‌آید که به کاهش قابل توجه انتشار گازهای آلاینده منجر شده، ضمن این‌که توسعه نرم‌افزارهای اختصاصی شهری برای افزایش دسترسی به داده‌های باز در هوشمندسازی نیویورک بسیار اثربخش بوده است. بخش بهداشت نیویورک نیز روزانه بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن زباله جمع‌آوری می‌کند.

در این شهر جامعه رو به رشدی از انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌های فناوری آب و هوا، مانند آزمایشگاه آینده شهر همچنین سازمان‌هایی وجود دارد که به تقویت نوآوری‌های فناوری‌های هوشمند و استارت‌آپ‌های مبتنی بر راه‌حل در شهر کمک می‌کنند. اکنون کارآفرینان به دنبال پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد فراساحلی هستند که به تأمین تقاضای برق و ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری خصوصی در این مسیر کمک می‌کند.

کاهش اتلاف انرژی با پلتفرم هوشمند شبکه‌های آب و برق در یوتلاند

پلتفرم جدید داده در یوتلاند دانمارک، امکان بهره‌برداری از شبکه‌های برق، گرمایش و آب را با کمترین اتلاف ممکن فراهم می‌کند و نحوه نگهداری از زیرساخت‌ها را بهبود می‌بخشد؛ این سرویس آگاهی مصرف‌کنندگان را در مورد الگوهای مصرف افزایش و بینش لازم در مورد چگونگی بهبود این الگوها را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

افزایش حجم داده‌های موجود در زمینه انرژی و تولید آن‌ها در زمان واقعی این امکان را ایجاد می‌کند که نه‌تنها صورتحساب‌های مشتریان را به‌طور دقیق محاسبه و برای آن‌ها ارسال کرد، بلکه از مزایای قابل‌توجهی مانند سقف مصرف انرژی و هدررفت آن، محل اتلاف منابع، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نظیر کربن برای مقابله با آن و مواردی از این قبیل نیز آگاهی پیدا کرد.

به این ترتیب بعضی از کشورها به ایجاد سیستم‌های چند کاربردی هوشمند مشترک برای دستیابی به این داده‌ها اقدام کرده‌اند. سرمایه‌گذاری روی این سیستم‌ها نه‌تنها به‌معنای صرفه‌جویی قابل‌توجه برای ارائه‌دهندگان و کاربران انرژی است، بلکه انعطاف‌پذیری آن‌ها امکان برقراری همکاری میان شرکت‌های کوچک توزیع آب و برق را با یکدیگر فراهم می‌آورد.

افزایش ایمنی عابران پیاده با هوش مصنوعی در دبی

منطقه اقتصادی دبی در امارات متحده عربی به‌زودی میزبان سیستم‌های هوشمند پیاده‌روی خواهد بود که با هدف افزایش ایمنی کاربران آسیب‌پذیر شامل عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و افراد دارای ناتوانی جسمی توسعه داده خواهد شد.

بهره‌گیری از ۱۴ سیستم هوش مصنوعی در خطوط عابر پیاده منطقه اقتصادی دبی، رویکرد جدید مدیران شهر برای بهبود ایمنی کاربران آسیب‌پذیر معابر منطقه به‌شمار می‌رود که قرار است با مشارکت یکی از کمپانی‌های توسعه‌دهنده رویکردهای هوش مصنوعی در شهر به مرحله اجرا درآید. سیستم‌های جدید علاوه بر افزایش ایمنی، به مدیریت بهتر ترافیک منطقه نیز کمک زیادی خواهد کرد و از این طریق، در ارتقای کلی حمل‌ونقل دبی اثربخش خواهد بود.

مدیران دبی امیدوار هستند که سیستم‌های هوش مصنوعی جدید علاوه بر کارایی ویژه خود و بهبود ایمنی کاربران معابر، به ارتقای جایگاه شهر از نظر هوشمندی در جهان منجر شود، ضمن این‌که تجربه سکونت و کار کردن را برای مردم در منطقه اقتصادی شهر بهبود بخشد.

پنل‌های خورشیدی ناجی بحران کمبود انرژی در اروپا

افزایش بی‌سابقه دما در جهان فشارهای بسیاری را به سیستم‌های تولید انرژی وارد کرده و این در حالی است که نیروی خورشیدی قابلیت حل این بحران را دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش قابل‌توجه تولید نیروی خورشیدی در اروپا نقش مهمی در به حداقل رساندن کمبود انرژی طی امواج شدید گرمایی ایفا کرده است.

افزایش غیرقابل تحمل دما طی چند هفته اخیر نیاز به استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده را به بخشی ضروری از زندگی مردم تبدیل کرده است. به همین دلیل، مصرف الکتریسیته به‌طور قابل‌توجهی رو به افزایش گذاشته و بسیاری از کشورهای جهان را با مشکل تأمین نیرو مواجه کرده است. البته مدیران در بسیاری از نقاط دنیا، به‌ویژه شهرهای اروپایی نیز عزم خود را جزم کرده‌اند تا از انرژی خورشیدی برای رفع کمبود نیرو بهره بگیرند، به‌خصوص مشکل کمبود الکتریسیته ناشی از امواج گرمایی را برطرف کنند.

کد خبر 678910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.