کدام دارو در درمان افسردگی موثر است؟

یک نوروفیزیولوژیست گفت: یکی از توانمندی‌های فوق‌العاده داروی کتامین این است که تأثیرگذاری آن از یک ساعت بعد از مصرف در فرد دیده می‌شود، همچنین مطالعات نشان داده است افرادی که به صورت تزریقی این دارو را دریافت کردند، حدود ۸۰ درصد افکار خودکشی در آنها از بین رفته است.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید از داروی کتامین استفاده کرد؟ اظهار کرد: زمانی از کتامین استفاده می‌شود که در حداقل دو مورد از داروهای مرسوم افسردگی مانند اس‌اس‌آرآی‌ها (SSRIs)، ضد افسردگی‌های صرع و گروه‌های دیگر دارویی پاسخ به درمان مشاهده نشود و درمان طولانی‌مدت بی‌پاسخ باشد.

وی افزود: اگر درمان‌های دیگر آلترناتیو مانند مدیتیشن، طب سوزنی و روش‌های آلترناتیو دیگر مانند سایکوتراپی مؤثر نباشد، در نهایت می‌توان کتامین‌تراپی را توصیه کرد؛ اما در صورتی که تجویز چنین دارویی توصیه شود، باید نکات احتیاطی رعایت شود.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: داروی کتامین داروی بسیار قدرتمند و مؤثری است، نوع دارویی که برای درمان افسردگی در بازار استفاده می‌شود نوع درمان تقویت‌شده به نام اسکتامین است که می‌تواند تأثیر قدرتمندتر و قوی‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: هنوز تأثیر کتامین در مغز و اینکه می‌تواند افسردگی را درمان کند به صورت دقیق شناخته نشده است، اما می‌دانیم مقدار جایگزین کتامین در مغز به ویژه در نواحی فرونتال کورتکس را تقویت و بیشتر می‌کند که به مرور زمان باعث می‌شود افکار منفی کمتر در افراد دیده شود.

صفری گفت: مطالعاتی نشان داده است که داروی کتامین منجر به افزایش نوروپلاستیسیته و پلاستیسیته عصبی می‌شود و این اقدام به واسطه فاکتورهای رشد عصبی انجام می‌شود که ارتباطات بین نورون قدرتمندتر می‌شود و ارتباطات جدیدی بین نورون‌ها به ویژه در کورتکس فرونتال شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از توانمندی‌های فوق‌العاده داروی کتامین این است که تأثیرگذاری آن از یک ساعت بعد از مصرف در فرد دیده می‌شود، مطالعات کنترل شده‌ای که در گذشته انجام شده نشان داده است، افرادی که به‌صورت تزریقی این دارو را دریافت کردند حدود ۸۰ درصد از موارد افکار خودکشی در آنها را از بین برده است، همچنین حدود ۵۰ درصد دیگر خودکشی نداشتند.

این نوروفیزیولوژیست خاطرنشان کرد: داروی کتامین در حال حاضر به صورت اسپری برای درمان افسردگی مجوز تأیید گرفته است، اما علاوه‌بر درمان افسردگی انواع مختلف اختلالات اضطرابی، وسواس جبری، بایپولار (نوسانات خلقی شدید)، همچنین در PTSD اثربخشی داشته است.

کد خبر 678626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.