چه عواملی موجب افزایش حساسیت به گرما می‌شود؟

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان عوامل منجر به افزایش حساسیت به گرما را تشریح کرد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌طور معمول در روزهای گرم سال و در مناطق گرمسیری افراد بسیاری به عارضه مبتلا می‌شوند؛ همچنین این بیماری سالانه منجر به مرگ بسیاری از افراد جهان شده است.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا سالانه حدود ۲۴۰ تا ۸۳۳ نفر به علت گرمازدگی جان خود را از دست می‌دهند، افزود: عواملی از جمله مصرف الکل، نوشیدن کم آب، مصرف داروهایی مانند دیورتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها، داروهای قلب و فشار خون که روی توانایی بدن برای تنظیم دما تأثیر می‌گذارند و ابتلاء به بیماری‌های تأثیرگذار بر میزان تعریق بدن، عواملی هستند که خطر گرمازدگی فرد را افزایش می‌دهند.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با بیان اینکه گرمازدگی در مردان نسبت به زنان خطرناک‌تر است، تصریح کرد: ابتلا به بیماری‌هایی از جمله اختلال در خواب، مشکلات قلبی، ریوی، کلیه، کبد، تیروئید و رگ‌های خونی، پوشیدن لباس‌های بسیار سنگین یا تنگ و اضافه وزن نیز از دیگر عوامل افزایش‌دهنده خطر گرمازدگی است.

چه داروهایی خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد؟

وی ادامه داد: هر فردی ممکن است دچار گرمازدگی شود، اما بعضی عوامل منجر به افزایش حساسیت به گرما می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به سن بالا یا کم، مصرف داروهای خاص، چاقی، تغییرات ناگهانی دما و شاخص حرارت بالا اشاره کرد.

عابدی گفت: خطر گرمازدگی برای نوزادان، کودکان زیر چهار سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال بیشتر است؛ چراکه توانایی بدن در تنظیم درجه حرارت در افراد کم سن و سال به صورت کامل تکامل نیافته و در افراد مسن نیز ممکن است این توانایی به علت بروز بیماری، مصرف داروها یا سایر عوامل کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: بعضی داروها توانایی بدن در هیدراته ماندن و واکنش مناسب به گرما را تحت تأثیر قرار می‌دهند که شامل داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا و مشکلات قلبی، کاهش علائم آلرژی، مسکن‌ها یا داروهای کاهنده علائم روان‌پزشکی از جمله داروهای ضدروان‌پریشی هستند.

تأثیر اضافه وزن بر بروز گرمازدگی

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بعضی از داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و آمفتامین نیز می‌توانند دمای بدن را افزایش دهند، اظهار کرد: داشتن وزن اضافی بر توانایی بدن در تنظیم درجه حرارت تأثیر بسزایی دارد و موجب حفظ گرمای بیشتری می‌شود.

وی افزود: در صورتی که افراد به گرما عادت نداشته باشند، مستعد ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی هستند. سفر از یک منطقه با آب و هوای سرد به مکانی با آب و هوای گرم یا زندگی در منطقه‌ای که موج گرمای اولیه داشته باشد، فرد را در معرض خطر بیماری‌های مرتبط با گرما قرار می‌دهد؛ چراکه بدن فرصتی برای عادت به دمای بالاتر نداشته است.

عابدی خاطرنشان کرد: شاخص گرما، درجه حرارت واحد است که احساسی را که دمای خارج از منزل و رطوبت به فرد می‌دهد، در نظر می‌گیرد. وقتی رطوبت زیاد است، عرق به راحتی تبخیر نمی‌شود و بدن در خنک‌سازی با مشکل مواجه می‌شود و فرد را مستعد گرمازدگی و گرماگرفتگی می‌کند. هنگامی که شاخص گرما ۹۱ درجه فارنهایت (۳۳ درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر است، افراد باید احتیاط کنند و بدن خود را خنک نگه دارند.

کد خبر 678233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.