دولت هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان سمپاد را پرداخت می‌کند؟

پرداخت هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد، توسط هیئت دولت به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان استعدادهای درخشان مبلغی را به عنوان شهریه مدارس تیزهوشان ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در نظر گرفته است که این مبلغ به منظور ارائه خدمات و آموزش به دانش‌آموزان پذیرفته شده در مدارس تیزهوشان است، این در حالی است که میزان هزینه مدرسه سمپاد به‌طور معمول سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دارد که میزان دقیق آن در زمان ثبت‌نام نهایی مدارس اعلام می‌شود.

ایده اصلی شکل‌گیری مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) بر این اساس بود که امکانات بیشتر و تخصصی برای دانش‌آموزان نخبه در سراسر کشور فراهم شود تا استعداد آنها شکوفا شده و بتوانند نبوغ خود را بالفعل کنند.

پرداخت هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان ممتاز سمپاد توسط دولت

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در دولت تصویب شد که دولت هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار را که در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند را پرداخت می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتبارات پیش‌بینی نشده بود، تحت عنوان هدیه ویژه رئیس‌جمهور به این دانش‌آموزان پرداخت خواهد شد؛ این مصوبه شامل دانش‌آموزانی که در حال حاضر مشغول به تحصیل در سمپاد هستند نیز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموزان پذیرفته شده در سمپاد شهریه پرداخت می‌کنند که با این مصوبه دولت، شهریه از دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد گرفته نمی‌شود و دولت صددرصد شهریه آن‌ها را می‌دهد.

اعمال رتبه‌بندی بازنشستگان در آموزش و پرورش

همچنین وی درباره آخرین اخبار رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی بازنشستگان در آموزش و پرورش اعمال شده است؛ مسئله ما پرداخت کسور مربوط به این موضوع از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان بازنشستگی برای صدور احکام بازنشستگی است که به طور پیوسته پیگیر هستیم.

صحرایی اضافه کرد: آموزش و پرورش کار خود را انجام داده است. بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازنشستگی درباره وجهی که پرداخت شده، اختلاف نظری وجود دارد که قول دادند این اختلاف نظر تا پیش از شروع سال تحصیلی حل شود.

وی درباره اینکه آیا واریزی اخیر معلمان بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته است؟، گفت: آنچه ما در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم، به صورت کامل بر اساس رتبه‌بندی است، اما سازمان بازنشستگی هنوز احکام رتبه‌بندی را اعمال نکرده است.

هزینه مدارس سمپاد نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی است

پیش‌تر نیز الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اعلام نتایج آزمون مدارس استعدادهای درخشان اظهار کرد: سال گذشته ۴۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس سمپاد از تخفیف‌های حق ثبت استفاده کرده‌اند؛ به دانش‌آموزانی که به هر دلیل به دلیل محدودیت‌های اقتصادی توان پرداخت شهریه این مدارس را ندارند تخفیف‌های گسترده‌ای از صددرصد تا درصدهای کمتر مانند ۵۰ و ۴۰ درصد ارائه می‌شود.

وی درباره هزینه حق‌الثبت مدارس سمپاد افزود: مدارس سمپاد بابت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مصوبه‌ای که دارد نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی برجسته در همان منطقه شهر را دریافت می‌کنند، البته ما به طور معمول شهریه را از این مقدار بسیار کمتر دریافت می‌کنیم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طبق قانون شهریه مدارس استعدادهای درخشان معادل نیمی از شهریه مدارس غیرانتفاعی همان منطقه است، تصریح کرد: مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند شهریه این مدارس را با توجه به وضعیت اقتصادی استان اندکی کم یا زیاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از مدارس خواسته شده با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها شهریه دانش‌آموزان را در نظر گرفته و نگذارند به خانواده‌های دانش‌آموزان فشار اقتصادی وارد شود.

کد خبر 677337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.