پیام عاشورایی به دین‌ستیزان / قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه هفتم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان» نوشت: دانش آموزان ایران در روزهایی که گذشت، توان علمی، استعداد برتر و هوش سرشار خود را در المپیادهای جهانی به رخ کشیدند. البته نام دانش‌آموزان ایرانی، با فراز و فرود ولی همواره در سال‌های متمادی در جایگاه‌های ارزشمند المپیادهای جهانی خوش درخشیده است. در این گزارش، نتایج امسال و سال‌های قبل را بررسی و با رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هم گفت‌وگو کردیم.

شیمی ۳ نشان طلا، یک نقره و چهارم جهان

چهارم مرداد در زوریخ سوئیس، تیم دانش آموزی ایران که با چهار نفر در پنجاه و پنجمین دوره المپیاد جهانی شیمی شرکت کرده بود، با کسب سه نشان طلا و یک نقره، چهارم جهان شد. در این مسابقات که ۸۹ کشور حضور داشتند، ژیار مسلمی، محمد حلاجی و زهرا تهمتنی موفق به دریافت نشان طلا شدند و دیاکو سیدی نشان نقره را به دست آورد.

۲ رتبه صعود نسبت به ۲۰۲۲ در شیمی

تیم المپیاد دانش‌آموزی ایران در دوره گذشته که به میزبانی چین برگزار شد، در بین ۷۵ کشور با دو نشان طلا و دو نشان برنز، رتبه ششم جهانی را به دست آورده بود.

۴ نقره و یک برنز در فیزیک

۲۷ تیرماه تیم دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و سومین دوره المپیاد جهانی فیزیک موفق به کسب چهار نشان نقره و یک برنز شد. تیم ملی ایران با ۵ دانش‌آموز، در این دوره از مسابقات که در توکیوی ژاپن برگزار شد، در بین ۸۰ کشور، رتبه هفدهم را به دست آورد. مهدی شیرین‌بیان، سید محمدمهدی موسوی، علی قنبری و سینا فتحی نشان نقره و شایان فیض اسکویی نشان برنز پنجاه و سومین دوره المپیاد جهانی فیزیک را کسب کردند. تیم ایران در دوره گذشته (سال ۲۰۲۲ میلادی) که به میزبانی سوئیس برگزار شد، در بین ۷۸ کشور با دو نشان نقره و سه نشان برنز، رتبه بیست‌ونهم جهانی را از آن خود کرده بود.

ریاضی ۲۰۲۳ در رتبه ۱۱ و افت نسبت به ۲۰۲۲

و اما دانش‌آموزان کشورمان ۲۱ تیر در شصت و چهارمین دوره المپیاد جهانی ۲۰۲۳ ریاضی که در چیبای ژاپن برگزار شد، موفق به کسب یک مدال طلا، چهار نقره و یک برنز شدند. در تیم دانش آموزی ایران، احسان حیدری موفق به دریافت مدال طلا و محمدارمیا قاصری، سبحان آرام، آروین طاهری و محمدپارسا جعفرنژادی موفق به دریافت مدال نقره شدند و پوریا رحمانی نیز مدال برنز را به دست آورد. تیم ایران در این دوره از میان ۱۱۱ کشور، رتبه ۱۱ را از آن خود کرد که این رتبه در دوره قبل (نروژ - سال ۲۰۲۲) با کسب سه مدال طلا و سه مدال نقره، جایگاه هشتم جهان بود.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رشد ۱۰ درصدی تولید خودروهای سواری» نوشت: آمارها نشان می‌دهد، جمع کل تولید خودروهای سواری در ایران در چهار ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد رشد کرده و به ۳۴۲ هزار دستگاه رسیده است. با وجود این افزایش تولید، این شرکت‌ها فصل نخست امسال را با زیان سنگین به پایان رسانده‌اند.

با سیاست‌های به‌کار گرفته شده در بخش تولید امسال سطح تولید خودروهای سواری افزایش یافته است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد در چهار ماه امسال سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو جمعاً نزدیک به ۳۴۳ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان شرکت سایپا پیشتاز بوده است و تعداد خودروهای سواری تولیدشده در این کارخانه در چهار ماه امسال ۲۰.۵ درصد بیشتر از پارسال بوده است. بعد از سایپا، پارس خودرو با ۸.۴ و ایران‌خودرو با ۴.۳ درصد افزایش تولید در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

آمار تولید نشان می‌دهد جمع کل تولید خودروهای سواری از اردیبهشت‌ماه امسال در سطوح بالای ۹۰ هزار دستگاه در ماه حفظ شده است، چنانچه این روند ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود امسال نیز جمعاً بیش از یک میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شود. با این حال، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند ادامه رویه فعلی قیمت‌گذاری در شورای رقابت و همچنین مشکلات موجود در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعه ممکن است در ماه‌های آینده تولید خودرو را با چالش‌هایی مواجه کند.

زیان عملکرد خودروسازان

آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه میزان تولید خودروهای سواری افزایش یافته است، اما این شرکت‌ها نتوانسته‌اند متناسب با رشد تولید، سودشان را افزایش دهند. طبق این اطلاعات، جمع کل زیان سه ماهه شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پایان بهار به مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با بهار پارسال ۲۶۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

به این معنا که با وجود افزایش سطح تولید، جمع کل زیان این شرکت‌ها در مقایسه با بهار پارسال ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بدترین عملکرد را در بهار امسال شرکت ایران‌خودرو داشته که جمع کل زیانش ۳۶۸ درصد افزایش یافته و از ۱,۹۰۰ میلیارد تومان به ۹ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است. جمع کل زیان سایپا نیز با ۱۰۷ درصد افزایش در بهار امسال به ۲,۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. زیان عملکرد پارس خودرو نیز در ۳ ماهه امسال ۱۸۷ درصد افزایش یافته است.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «نگهداری از حیوانات نامتعارف ابزاری برای خودنمایی!» نوشت: اگر روزگاری نه چندان دور، آکواریوم‌هایی کوچک با چند ماهی رنگی و گاهی قفسی که در آن مرغ عشق و قناری می‌خواند، زینت‌بخش خانه‌ها بود، امروز نگهداری حیوانات خانگی دنیای عجایبی است که از سگ و گربه و جغد، مار و تمساح گرفته تا شیر، خرس، گرگ، پلنگ و جوجه‌تیغی را در بر می‌گیرد.

این روزها با گسترش فضای مجازی، دیدن حیواناتی که به جای جنگل در خانه‌های مردم بدل به ابزار جذب مخاطب شده‌اند، دیگر امری عجیب نیست. تکنولوژی، انسان‌ها را تنهاتر کرده و بسیاری از جوانان برای پر کردن خلأهای عاطفی خود به حیوانات و نگهداری از آنها تمایل دارند و آن را جایگزین ارتباطات اجتماعی خود با گروه همسالان قرار می‌دهند. برخی از مردم نگهداری و پرورش حیوانات را برای تفریح و سرگرمی انتخاب و برخی دیگر آن را نشانه طبقه اجتماعی بالا می‌دانند.

علاقه بعضی‌ها به نگهداری حیوانات نامتعارف بیش از آنکه علاقه‌ای شخصی باشد، بهانه‌ای برای به رخ کشیدن تفاوت با دیگران و وضعیت خوب اقتصادی است. گویی به رخ کشیدن ابزارهای مختلف از اتومبیل تا سایر وسایل، جای خود را به فخرفروشی با حیوانات بی‌نوایی داده است که به جای زندگی در طبیعت، اسیر تمایل بیمارگونه انسان شده‌اند. در حالی که نگهداری از حیوانات در منزل تبعات و آسیب‌هایی را به همراه دارد. نگهداری از حیوانات خانگی پدیده‌ای نوظهور به‌شمار نمی‌رود و از دیر باز به‌خصوص در مناطق روستایی حضور گربه، سگ، مرغ و خروس در حیاط منازل یا کوچه و پس‌وچه‌های روستاها امری رایج و معمول بوده است.

اما نگهداری از حیوانات در منازل آپارتمانی از موضوعات تأمل برانگیزی به‌شمار می‌رود که در طول سال‌های اخیر ظاهراً با تنوع گونه‌های جانوری نیز همراه شده است. بنابراین در برخی موارد خرید حیوانات خانگی بیش از آنکه نیازی روحی باشد، به ژستی برای نمایش بدل شده است؛ میلی بیمارگونه که پس از مدتی با فروکش کردن، به رهاسازی یا واگذاری حیواناتیِ ختم می‌شود که به محیط خانگی دل‌بسته و عادت کرده‌اند! مسئله رهاسازی این حیوانات پس از مدتی، نه تنها آسیب روانی و جسمی بدی به این حیوانات خوگرفته به محیط خانگی می‌زند، بلکه گاهی آسیب‌های محیط زیستی آن هم می‌تواند هولناک باشد.

بحث نگهداری حیوانات توسط برخی هنرمندان (سلبریتی ها) و مردم عادی با شعار حمایت از حیات وحش با نگهداری از گونه‌های وحشی همچون شیر، یوزپلنگ، گرگ و بعضی پرندگان و خزندگان خاص سال‌ها است که به معضل جدی در حیات وحش کشور تبدیل شده است. این گونه‌های خاص هزینه خرید و نگهداری بسیار زیادی دارند و تنها افراد خاص با درآمدهای بسیار بالا توان نگهداری از آنها را دارند.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام عاشورایی به دین‌ستیزان» نوشت: از همان دمدم‌های طلوع آفتاب صبح روز عاشورا می‌شد تحرک مردم را برای برپایی هر چه پرشورتر عزای سید و سالار شهیدان شاهد بود. آن‌هایی که دیگ‌های نذری سمنو بار گذاشته‌بود، اما از شب قبل بیدار بودند تا صبح روز عاشورا بتوانند نذری را میان صفوف طویل سینه‌زنان و عزاداران حسینی توزیع کنند. هر چه به ظهر نزدیک‌تر می‌شدیم، جمعیت بیشتری در کوچه‌ها و خیابان‌ها موج می‌زد.

دسته‌جات به هم پیوسته عزاداران حسینی همه یکرنگ و یکدل و عاشقانه کنار هم قرار گرفته‌بودند و در رسای حضرت عشق و یارانش نوحه می‌خواندند و بر سر و سینه می‌زدند. همه سر تا پا سیاه‌پوش حسین و یارانش بودند تا به برکت اقامه عزای حسینی و سیاه‌پوش غم اهل بیت پیامبر شدن، روحشان جلا بیابد و بر لوح ضمیرشان، رنگ پاک سپیدی بنشیند. جوانان و نوجوانان پرشورتر از همیشه آمده‌بودند؛ انگار احساس می‌کردند امسال بیشتر از همیشه باید عاشقی و دلدادگی‌شان را به تصویر بکشند و اثبات کنند. چهره‌ها را که نگاه می‌کردی بی‌هیچ استثنایی می‌توانستی رد اشک را در صورت یکایک عابران ببینی؛ پیر و جوان و زن و مرد فرقی نداشت.

انگار اشک ریختن برای غربت حسین مدال افتخاری است که همه دلشان می‌خواهد بر گردن بیاویزند. این گریه و این مویه نه فقط دلگیر نیست، بلکه سبکبال می‌کند و روح را جلا می‌دهد. اشک ریختن بر عزای حسین و اقامه آن همچون اتصال به چشمه زلالی است که روحت را پالایش می‌کند و ضمیرت را برای اتصال به روح پاک حسینی و غرق شدن در دریای بی‌کران عصمت الهی آماده می‌کند. این چنین است که با سپری‌شدن نزدیک به هزار و ۴۰۰ سال از واقعه عاشورا و حادثه کربلا، بزرگداشت مقام والای حسین و یارانش و اقامه عزای حسینی نه فقط کمرنگ نشده، بلکه هر سال پرشورتر از سال قبل برگزار می‌شود و عشق حسین هر سال افراد بیشتری را به وادی پر شور جنون می‌کشاند و لایق رسیدن به والاترین جایگاه‌های انسانی می‌کند.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «تبیین در برابر تحریف» نوشت: اولین نکته، مقام روحانی حضرت زینب (س) است که اساس، هسته و پایه اصلی این موفقیت تبلیغی است. شما وقتی در احوالات حضرت زینب (س) نگاه می‌کنید یک زن عارفه و عابده را می‌بینید؛ زنی که غرق در عرفان و تجلیات توحیدی است. یکی از ظلم‌هایی که به تاریخ تشیع شده این است که تاریخ عارفان این مذهب به‌درستی روایت نشده است. شما اگر به کتاب‌های تاریخ عرفان اسلامی مراجعه کنید نامی از حضرت زینب (س) نمی‌بینید، در حالی که نام رابعه عدویه را خواهید دید، این یک غفلت بزرگ تاریخی است. شما احوالات حضرت زینب (س) را در کنار احوالات رابعه عدویه بگذارید و مقایسه کنید، می‌بینید که چقدر تفاوت سطح وجود دارد. متأسفانه نام ایشان در میان کتاب‌های معتبر تاریخ عرفان اسلامی خالی است و این نقصی است که باید برطرف شود.

به هر حال این روحیه عرفانی و توحیدی و قلبی که مستغرق در تجلیات توحیدی است، علت اصلی موفقیت حضرت زینب (س) در جهاد تبیین است. همه چیز فانی است و از بین می‌رود، جز آن چیزی که خدایی شده است و به خدای لایزال وصل شده است. کلام بشر، یک کلام فانی است اما اگر خود انسان در خدا فانی شد، کلامش هم در کلام خدا فانی می‌شود، کلام او خدایی می‌شود؛ وقتی کلامی خدایی شد، باقی می‌ماند، اثر می‌کند. کلام خدا «کن‌فیکون» می‌کند، زیر و رو می‌کند، بنابراین اگر کسی خدایی شد، کلام او هم «کن‌فیکون» می‌کند، زیر و رو می‌کند.

شما در تاریخ زندگی حضرت زینب (س) دقت کنید، می‌بینید در کمرشکن‌ترین مصائب تاریخ که در عاشورا اتفاق افتاد، حضرت نماز شبش قضا نشد. می‌بینید که آن همه فجایع دلخراش را دیده است اما می‌گوید جز خدای زیبا و جمیل را ندیدم. خب! معلوم است که این انسان، روحش در لاهوت است و جسمش در ناسوت. کلام چنین انسانی لاهوتی است و باقی می‌ماند و اثر می‌کند و زیر و رو می‌کند.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به سوی چندجانبه‌گرایی در امنیت بین‌الملل» نوشت: علی اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که به دعوت خانم خومبودزو وانتشاونی، وزیر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوستدار بریکس به ژوهانسبورگ سفر کرده بود، با سخنرانی در چند نشست و دیدارهای دو و چندجانبه با مقامات حاضر به کشور بازگشت.

نشست این دوره دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوستدار بریکس با عنوان «بررسی امنیت سایبری به مثابه چالشی در حال توسعه برای امنیت جهانی» از روز دوشنبه دوم مرداد ماه در شهر ژوهانسبورگ آغاز شد.

سفر احمدیان، علاوه بر مبحث امنیت سایبری، چند محور مهم دیگر دربرداشت که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

موضوعاتی مانند توسعه روابط با کشورهای عضو و دوستدار و پیگیری عضویت ایران از دیگر محورهای سفر احمدیان به ژوهانسبورگ بود.

پیشنهادهایی برای امنیت سایبری بین‌المللی

همان‌طور که گفته شد، سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص ماهیت و اهمیت حوزه امنیت سایبری و تهدیدات و چالش‌های این حوزه در کنار طرح پیشنهادات متنوع و راهبردی جمهوری اسلامی ایران به اعضای نشست، یکی از اصلی‌ترین محورهای سفر احمدیان بود.

مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در فضای سایبر، استفاده از سامانه‌ها و سکوهای اینترنتی غیر امریکایی برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین کشورهای عضو، برگزاری تمرین‌های مشترک سایبری به‌صورت دو یا چند جانبه، همکاری در آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت سایبری، توجه به هوش مصنوعی که می‌تواند عرصه‌های جدیدی را برای امنیت سایبری پدید آورد و همکاری در خصوص ارتقای نقش کشورهای عضو در حکمرانی بر اینترنت، از جمله پیشنهادهای دبیر شورای عالی امنیت ملی به اعضای این نشست بود.

احمدیان همچنین در خصوص چالش‌های این حوزه و سوءاستفاده‌ها و تهدیدات آمریکا علیه امنیت سایبری ایران و جهان خطاب به حضار گفت: تجربه کشور من نشان داده که آمریکایی‌ها چگونه با بهره‌گیری از این امکانات تلاش کرده‌اند انواع مختلفی از مداخلات و ناامنی‌ها را در جوامع دیگر ایجاد نمایند.

فقدان قوانین عادلانه بین‌المللی در حوزه فضای سایبر موجب گردیده تا دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه سکوهای (پلتفرم‌های) اینترنتی از قبیل گوگل، توئیتر، اینستاگرام و غیره، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف بویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «سایه سنگین ترامپ بر سر فیل‌ها» نوشت: قرار است نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی درون‌حزبی، روز بیست‌وسوم آگوست (یکم شهریورماه) در میلواکی به مصاف هم بروند.

این در حالی است که حضور ترامپ در این مناظره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و دیگر نامزدهای احتمالی هنوز نتوانسته‌اند مقبولیت کافی میان هواداران به‌دست آورند.

به نوشته نیویورک تایمز، به نظر می‌رسد ۶ نامزد جمهوری‌خواه برای نخستین مناظره مقدماتی ریاست جمهوری واجد شرایط شناخته شوند.

این نامزدها شامل دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا، «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا، «ویوک راماسوامی» تاجر، «نیکی هیلی» فرماندار سابق کارولینای جنوبی، «تیم اسکات» سناتور کارولینای جنوبی و «کریس کریستی» فرماندار سابق نیوجرسی هستند.

البته برخی نامزدها مانند «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور پیشین و «آسا هاچینسون» فرماندار سابق آرکانزاس نیز ممکن است در این سه هفته مانده به نخستین مناظره از شرایط لازم برای احراز صلاحیت از سوی کمیته مرکزی حزب برخوردار شوند.

در این بین اما معیارهای پیچیده‌ای که کمیته ملی جمهوری‌خواه برای واجد شرایط شناخته شدن نامزدها به‌منظور حضور در نخستین مناظره درون‌حزبی قرار داده مشکلات بسیاری را برای سایر نامزدها در این حوزه ایجاد کرده است. بر اساس قوانین حزب جمهوری‌خواه، صلاحیت نامزدها بر اساس میزان پرداختی اهداکنندگان به نامزدها و تعداد نظرسنجی‌ها احراز می‌شود به‌طوری که نامزدها باید دست‌کم ۴۰ هزار اهداکننده کمک مالی داشته باشند و رأی بیش از یک درصدی در سه نظرسنجی ملی رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه یا رأی بیش از یک درصدی در دو نظرسنجی ملی و دو نظرسنجی در ایالت‌های اصلی را کسب کرده باشند.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بزنگاه مهم شورای نظارت آیا انتخاب غیرقانونی سلاح‌ورزی باطل می‌شود؟» نوشت: اعضای اصلی شورای نظارت بر اتاق بازرگانی از جمله وزرای صمت، اقتصاد و کشاورزی در جلسه امروز شنبه در یک بزنگاه مهم تصمیم‌گیری درباره تخلفات انتخابات خردادماه هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، قرار دارند.

از اواخر خردادماه و بعد از برگزاری پر ابهام انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران حواشی و انتقادهای مختلفی از سوی رسانه‌ها، نمایندگان و برخی فعالان بخش خصوصی نسبت به این موضوع مطرح شده است. در واقع انتخابات اتاق بازرگانی ایران در حالی ۲۸ خردادماه برگزار شد که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به خصوص وزارت اطلاعات، صلاحیت حسین سلاح‌ورزی را رد کرده بودند و این فرد به‌صورت غیرقانونی رئیس اتاق بازرگانی ایران شد.

در همان ابتدا حدود ۳۰ نماینده مجلس در مکاتبه با وزیر صمت خواستار شفاف‌سازی ابهامات و تخلفات مطرح شده درباره انتخابات شدند. بر اساس قانون اتاق بازرگانی مصوب سال ۱۳۶۹ شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی متشکل از وزیر صمت، اقتصاد و کشاورزی وظیفه نظارت بر اتاق را برعهده دارد.

جلسه سرنوشت‌ساز در خیابان سمیه

تاکنون چند جلسه اولیه درباره ابهامات اتاق بازرگانی به ریاست علی آبادی، وزیر صمت برگزار شده و امروز شنبه نیز جلسه نهایی برای تعیین تکلیف تخلفات انتخابات هیئت رئیسه و حضور غیر قانونی حسین سلاح ورزی در این انتخابات با حضور اعضا در وزارت صمت برگزار می‌شود.

بر این اساس اعضای اصلی شورای نظارت بر اتاق بازرگانی از جمله علی آبادی، وزیر صمت، خاندوزی، وزیر اقتصاد و نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در یک بزنگاه مهم تصمیم گیری درباره تخلفات انتخابات خردادماه هیئت رئیسه اتاق بازرگانی قرار دارند و سرنوشت چند سال آینده بازرگانی کشور در گرو عمل به تعهدات و تکالیف قانونی آنهاست. ابطال انتخابات ریاست اتاق بازرگانی، کمترین وظیفه شورای عالی نظارت در شرایط فعلی است.

اتمام حجت مجلس

لازم به ذکر است، اواخر هفته نیز محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به وزیر صمت درباره انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی اعلام کرد: با توجه به مصوبه کمیسیون اقتصادی در خصوص تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به اقدامات مغایر و تخلفات در برگزاری انتخابات دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شهرستان‌ها جهت ارجاع گزارش به قوه قضائیه به استحضار می‌رساند بررسی‌های اولیه حاکی از وجود ایرادات و تخلفات اساسی منجر به احراز عدم صحت انتخابات مزبور در سطح ملی و استانی است.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «جزئیات جدید از اطلاعات مالی تامین اجتماعی» نوشت: ریشه مطالبات ما از دولت به حدود ۲۵ سرفصل و ردیف قانونی برمی‌گردد. این موضوع یک کتابچه دارد و هر یک جدولی دارد که هرکدام از آنها به یک مصوبه قانونی برمی‌گردد یا مجلس تصویب کرده یا دولت. حق بیمه زنبورداران، رانندگان، قالیبافان، کارگران ساختمانی و… از این قبیل بوده و همچنین یک ردیف سه درصدی سهم دولت در قانون تأمین اجتماعی داریم که بر اساس آن، دولت باید به عنوان سهم مشارکت خود در حق بیمه کارگران، مبلغی به ما پرداخت کند و چندین ردیف و سرفصل قانونی دیگر که ایجاد این حجم سنگین از تعهدات برای دولت و عدم پرداخت به‌موقع آن، موجب تلنبار شدن بدهی دولت به تأمین اجتماعی در دهه‌های قبل شده و در سنوات و دولت‌های مختلف به آن اضافه شده است.

آیا همه آن ۲۵ ردیفی که بیان کردید، اجرا می‌شود؟

اجرای تعهدات مذکور از سوی سازمان تأمین اجتماعی بدون وقفه انجام می‌شود لیکن برای پرداخت حق بیمه متناظر با تعهدات مزبور، اختلاف نظر وجود دارد. نظر ما که لیست و فاکتور برای دولت می‌کنیم، با نظر دولت فرق دارد چون دولت یک‌سری موارد را قبول ندارد. مثلاً دولت می‌گوید در سنوات مختلف همه چیز به پای ما نوشته شده و الان یک مرکز بدهی دولت در وزارت اقتصاد درست شده است. اینها را تطبیق داده‌اند و می‌گویند اینکه گفتید پای دولت است بر چه اساسی است و هر چیزی باید با اسناد و مدارک بررسی شود. یکی از موارد بررسی حسابرسی است. باید حسابرسی شود و صورت‌های مالی و فعالیت‌ها بررسی شود و تأیید شود به پای دولت بوده است یا خیر.

البته مطابق بند «ه» ماده (۷) قانون ساختار نظام جامع تأمین اجتماعی، مطالبات سازمان‌ها، صندوق‌ها و مؤسسات بیمه‌ای فعال در قلمروهای نظام تأمین اجتماعی از دولت بر مبنای ارزش واقعی روز و بر اساس نرخ اوراق مشارکت‌پرداخت خواهد شد. همچنین مستحضرید که سازمان تأمین اجتماعی یک صندوق بازنشستگی و ارائه دهنده خدمات اجتماعی بین نسلی بوده و در واقع صیانت از حقوق و ارزش دارایی‌های آن به‌طور مستقیم به منزله صیانت از حقوق مشترکان و ذی‌نفعان صندوق که بالغ بر ۴۵ میلیون جمعیت کشور هستند، است. لذا کلیه موارد مورد اشاره، مبتنی بر قانون و مستندات محکم و حسابرسی شده از سوی سازمان حسابرسی می‌باشد.

پیام عاشورایی به دین‌ستیزان/ قدرت‌نمایی علمی دانش‌آموزان

کد خبر 675626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.