گرافیک؛ هویت بصری مراسم‌های آیینی

در دنیا پایه و اساس هویت بصری هرنوع مراسم‌هایی، از برنامه‌های تلویزیونی تا آرایش روزنامه، کتب و دفاتر و هرچیزی که هویت بصری دارد، با گرافیست سروکار خواهد داشت. این در حالی است که دنیای گرافیک خود ارتباط تنگاتنگی با رشته خوشنویسی و دیگر هنرهای تجسمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نقاشی یک عدد است و همه برای دیدنش می‌روند. قرن‌ها پیش از میلاد مسیح، نمادهای تصویری ما، هنر را به روشنی در اشکال کاربردی یا همان گرافیک ارائه می‌کردند. این هنر که از آغاز مخاطب عام داشته، همیشه به لحاظ بار بصری و تصویری، فوق‌العاده بوده است. تصاویر روی سفالینه‌های سیلک کاشان، نقوش غار دوشه لرستان و نقش برجسته‌های تپه مارلیک گیلان از نمونه‌های مشخص قدمت این هنر نشانه‌ای در ایران هستند. در صورتی که اروپاییان از دیرباز آنقدر به هنر ایجاز و اشاره نزدیک نبودند.

بازگویی این پیشینه به این خاطر است که گرافیک در فرهنگ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. از طرفی نقاش کسی است که بدون موضوع کار می‌کند و به‌دنبال کشف و شهود است. در نقاشی کلاسیک به بازنمایی واقعیت پرداخت می‌شود، اما در نقاشی امروز در نگاهی کلی بیان حقیقت صورت می‌گیرد. تصویرساز، یک متن در اختیار دارد. این متن می‌تواند قصه‌ای نوشته شده باشد یا حتی می‌تواند صرفاً داستانی باشد که تصویرساز آن را می‌داند، یعنی متنی است قابل نوشتار روی کاغذ.

همچنین نگارگری در ایران بیشتر محدود به بیان متن بوده و تلاش می‌کرده جهان متن را تصویر کند اما تصویرساز امروز با بهره گیری از زبان تصویر به کامل کردن جهان متن می‌اندیشد و تصویر در کنار متن کارکردی می‌یابد که اگر تصویر را حذف کنیم دست کم اگر متن آسیب نبیند دچار نقصان خواهد شد.

از طرفی تصویرسازی عاشورا از تاثیرگذارترین بخش‌های تصویرسازی مذهبی است. چرا که هنرمند با انتقال مفهوم و بیان ادراک عناصر تجسمی و پایبند به اصول زیباشناسی و در کنار ارتباط با مخاطب به خلق اثر خود می‌پردازد. فرارسیدن ماه‌های محرم و محرم، بازهم همه نگاه‌ها را به توجهی عمیق‌تر در فضای تجسمی کشور جلب کرده است و جا دارد به ارتباط هنرگرافیک با م آئین‌های ایام محرم و صفر پرداخته شود از این رو خبرگزاری ایمنا در گفت و گو با حامد مغروری، هنرمند گرافیست ومدرس دانشگاه هنراصفهان به بررسی این موضوع پرداخته است که مشروح این گفت وگو را در ذیل از نظر می‌گذرانید.

درباره حامد مغروری

حامد مغروری، زاده ۱۳۶۴ شهر اصفهان است. وی هنرمند گرافیست و مدرس دانشگاه هنر اصفهان، مدرس و داور مسابقات کشوری فن آورد دانشگاه صنعتی شریف، مدرس رسمی آموزش‌وپرورش، مدرس ورکشاپ‌های طراحی، مؤسس، مدیر هنری و طراح آتلیه هنر و گرافیک کارگاه، عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب، عضو هیئت مؤسس مجمع طراحان انقلاب اسلامی آیه، عضو، طراح و مدرس کارگاه آموزشی‌های تخصصی نهضت مردمی پوستر انقلاب است و تجربه داوری در سوگواره هنر عاشورایی و دیگر جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را در سوابق خود دارد. مغروری، امسال به‌عنوان خادم فرهنگ رضوی در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) معرفی شد.

گرافیک؛ هویت بصری مراسم‌های آیینی

ایمنا: در چه بخش‌هایی از رشته گرافیک فعالیت بیشتری دارید؟

مغروری: بیشتر در سه محور طراحی نشان و لوگو در شهر اصفهان و سطح کشور، طراحی پوستر جهت مناسبت‌ها و مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی درجشنواره‌های داخلی و بین‌المللی و طراحی جلد و صفحات کتاب‌های مختلف فعالیت می‌کنم به‌طوری‌که عنوان اثر تقدیری در بخش طوبای زرین جشنواره فجر و عنوان خادم فرهنگ رضوی را در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) کسب کردم.

ایمنا: به نظر شما کدام اثر تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبین داشته است؟

مغروری: اکثر آثاری که در حوزه مباحث مذهبی و فرهنگی در آتلیه کارگاه وجود دارد، از اقبال خوبی برخوردار بوده به‌طوری‌که ارتباط زیادی را با مخاطب برقرار کرده است که از آن جمله می‌توان به آثار مربوط به ایام محرم، اربعین، غدیر و فاطمیه اشاره کرد. همچنین طرحی را با عنوان مطالبات مردمی «هنرمند اهل درد» در خصوص مشکلات اقتصادی مردم، مشکلات کارتن‌خواب‌ها و کولبران ودیگر مطالبات بر حق مردمی در فضای مجازی اکران کردیم و در این راستا پویشی راه‌اندازی شد که درنهایت ۲۰۰ پوستر تهیه شد و در فضای مجازی نیز با، بازخورد خوبی مواجه شد.

ایمنا: رشته گرافیک چه ارتباطی را با آئین‌های ایام محرم و صفر برقرار کرده است؟

مغروری: یکی از مباحث اصلی هویت بصری تمامی مراسم‌های آئینی محرم از جمله طراحی‌های پوسترها، بنرها، دکورهای برنامه هیئت مذهبی و حتی طراحی پرچم و کتیبه‌هایی که در مراسم‌های روضه‌خوانی نصب می‌شوند، در رشته گرافیک انجام می‌شود. به‌طوری‌که حضور گرافیک در هویت بصری ماه محرم واضح و روشن است و از گذشته‌های دور تا امروز شاهد گسترش هنر گرافیک در ایام عزاداری‌ها و دیگر مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی هستیم.

گرافیک؛ هویت بصری مراسم‌های آیینی

ایمنا: فعالیت در رشته گرافیک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مغروری: یک هنرمند گرافیست باید به‌غیراز استعداد هنری خود، بتواند از دیگر هنرهای تجسمی در دنیای هنر استفاده کند چراکه رشته گرافیک یک هنر میان‌رشته‌ای به شمار می‌آید که نیازمند ذهن خلاق و ایده پردازی هنرمند است به‌طوری‌که هنرمند باید موضوعات مختلف را از زوایای خاص‌تر نگاه کند تا در زمان طراحی و ارائه اثر، تأثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد.

ایمنا: رشته گرافیک چه میزان در آئین‌های ایام محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورا نقش‌آفرینی می‌کند؟

مغروری: در دنیا پایه و اساس هویت بصری هرنوع مراسم‌هایی، از برنامه‌های تلویزیونی تا آرایش روزنامه، کتب و دفاتر و هرچیزی که هویت بصری دارد، با گرافیست سروکار خواهد داشت. این در حالی است که دنیای گرافیک خود ارتباط تنگاتنگی با رشته خوشنویسی و دیگر هنرهای تجسمی دارد به‌طور مثال در ایام محرم و صفر شاهد هستیم هنرمندان گرافیست و خوشنویس در کنار هم و مکمل یکدیگر هستند به‌طوری‌که گرافیست، فضا و دکور مراسم‌های آئینی را فراهم می‌کند و خوشنویس باهنر زیبای خود برای تیتر پوسترها و یا کتیبه‌های موجود با خط اصیل، اثر جدیدی را تولید می‌کند.

گرافیک؛ هویت بصری مراسم‌های آیینی

ایمنا: در رشته گرافیک چه مشکلاتی وجود دارد و در چه بخش‌هایی احساس خلاء می‌شود؟

مغروری: یکی از مشکلات حوزه گرافیک، استفاده برخی طراحان از فونت‌های نستعلیق و انواع گونه‌های خوشنویسی است که موجب شده آثاری ارائه شود که ارزش هنری بالایی نداشته باشد. این در حالی است که آنچه از ذهن خلاق هنرمند گرافیست وخطاط، تراوش می‌شود ارزشمندتر و ماندگارتر از آثار نرم‌افزاری است. گرافیست‌های خبره به این امر واقف هستند که برای ترسیم یک اثر ماندگار و تأثیرگذار باید از آثار هنرمندان خوشنویس در کنار فعالیت‌های خود بهره‌مند شوند. اگرچه امروزه شاهد هستیم گرافیست‌ها در آثار تولیدی خود از هنر اساتید خط استفاده می‌کنند.

کد خبر 675583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.