مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها + نمونه‌های موفق

صرفه‌جویی مالی، اشتغال‌زایی، افزایش دسترسی به انرژی تجدیدپذیر و بهبود تاب‌آوری محلی در مقابل بلایای طبیعی از مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که مدیران یک شهر تصمیم می‌گیرند بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کنند، اگرچه از مزایای بسیاری در آینده بهره‌مند خواهند شد، با این حال چالش‌های بی‌شماری را نیز باید پشت سر بگذارند. در واقع پروژه‌های انرژی سبز در ابتدای پیاده‌سازی بسیار پیچیده است، ضمن این‌که صرف هزینه‌های بسیار بالایی را می‌طلبد، ضمن این‌که فروش توزیع نیروی حاصل از آن به علت هزینه بالا سخت‌تر از انرژی معمولی است. برای همین منظور، معمولاً مدیران برای اجرای پروژه‌های خورشیدی ابتدا آن‌ها را در سطح محلی پیاده می‌کنند و سپس به توزیع و توسعه منابع نیروی پاک خود در سایر مناطق و حتی شهرها می‌پردازند. در چنین پروژه‌هایی معمولاً شهروندان از طریق یک وب‌سایت محلی برای مشارکت در یک پروژه خورشیدی ثبت‌نام می‌کنند که به دنبال آن، نه‌تنها پروژه به‌طور موفقیت‌آمیزتر پیاده می‌شود، بلکه اشتیاق شهروندان به تلاش برای اتخاذ سبک زندگی‌های سالم با هدف کاهش انتشار گازهای آلاینده و مبارزه با تغییرات اقلیمی افزایش می‌یابد.

البته تأمین سرمایه و افزایش اشتیاق مردم در پیاده‌سازی پروژه‌های خورشیدی محلی تنها اهداف مدیران برای اجرای این طرح‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه پیاده‌سازی آن‌ها مزایای بسیار بیشتری برای شهرها به دنبال دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

صرفه‌جویی مالی و مدیریت خطرات هزینه‌ای احتمالی در آینده

رقابت مدیران و کمپانی‌های سراسر دنیا برای تولید نیرو از طریق باد و خورشید همه روزه در حال افزایش است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه‌چندان دور نیروی پاک بخش اعظم انرژی سراسر جهان را از آن خود کند. بدون شک، افزایش بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر اگرچه هنگام پیاده‌سازی پروژه‌ها می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، با این حال پس از مدت زمانی بسیار کوتاه مزایای اقتصادی بی‌شماری را برای محله یا شهر میزبان به ارمغان می‌آورد و صرفه‌جویی هنگفت مالی را برای دولت‌ها به دنبال دارد.

در واقع، نصب پنل‌های خورشیدی مستلزم صرف هزینه بسیار بالایی است، با این حال مدیران می‌توانند برای حل این مشکل به عقد قرارداد با تامین‌کننده‌های پنل‌ها بپردازند و در عوض، آن‌ها را از مزایای آینده پروژه‌های مورد نظر بهره‌مند کنند. بهره‌گیری اقتصادی از مزایای نصب پنل‌های خورشیدی از طریق فروش انرژی تجدیدپذیر امکان‌پذیر است که بین مدیران شهر و تأمین‌کننده تقسیم می‌شود. در واقع مدیران شهر دو منبع مهم شهری یعنی زمین و پشت‌بام‌ها را در اختیار تامین‌کنندگان پنل‌های خورشیدی قرار می‌دهند و به همین دلیل، سود حاصل از پروژه‌های مربوطه با توافق میان دو طرف تقسیم می‌شود، ضمن این‌که خود پروژه به واسطه کاهش نیاز به اعمال اقدامات بیشتر برای کاهش انتشار گازهای آلاینده، دست‌کم در بخش نیروی شهری، به صرفه‌جویی مالی برای شهرها منجر می‌شود.

مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها + نمونه‌های موفق

واشنگتن‌دی‌سی

واشنگتن‌دی‌سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در صرفه‌جویی مالی حاصل از نصب پنل‌های خورشیدی به‌شمار می‌رود که مدیران آن در آوریل سال ۲۰۱۸، به همکاری با مردم و تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی برای توسعه یک سیستم ۱۰.۹ مگاواتی متشکل از پروژه‌های خورشیدی متعدد در ۳۵ ملک شهری نظیر مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز تفریحی پرداختند. از آن‌جا که پیاده‌سازی چنین پروژه عظیمی مشارکت تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی را می‌طلبید، مدیران به عقد قراردادهایی ۲۰ ساله با کمپانی‌های مختلف پرداختند که البته پیش‌بینی شده است اجرای این پروژه ذخیره ۲۵ میلیون دلاری ناشی از کاهش هزینه الکتریسیته را به دنبال داشته باشد، ضمن این‌که مدیران شهر ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰، صد درصد انرژی شهری از نیروی تجدیدپذیر تأمین خواهد شد.

مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها + نمونه‌های موفق

وین

مقامات محلی در وین یک طرح بودجه جدید برای نصب سقف‌های به اصطلاح «پرنده خورشیدی» را اعلام کردند. این طرح بر مناطقی با بیشترین فضای باز تمرکز دارد که دارای پتانسیل برداشت انرژی زیادی است. این نقاط شامل پارکینگ‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، انبارها و فضاهایی با مناطق مسطح است که نور خورشید را بدون مانع دریافت می‌کنند.

پایتخت اتریش به طور پیوسته سهم خود را از تولید انرژی از طریق انرژی خورشیدی در سال‌های اخیر افزایش داده است. در سال ۲۰۲۰، شرکت برق این شهر اعلام کرد که ۲۶۰ نیروگاه فتوولتائیک را راه‌اندازی کرده است که حداکثر ۶۰ مگاوات برق را در اوج تولید فراهم می‌کند و انرژی مورد نیاز حدود ۲۵ هزار خانه را تأمین می‌کند.

مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها + نمونه‌های موفق

فیلادلفیا

برنامه‌ریزان فیلادلفیا طرحی را تحت عنوان «خورشیدی‌سازی فیلادلفیا» به عنوان بخشی از رقابت انرژی شهری با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار ارائه دادند که به دنبال آن تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱۰ هزار شغل جدید در بخش انرژی تجدیدپذیر با حقوق بالا ایجاد شد و پس از آن، بسیاری از شهرهای جهان برای اشتغال‌زایی به تولید نیروی پاک در شهرهای خود روی آوردند.

مدیران بخش پایداری شهری همچنین در آگوست ۲۰۱۸ از کاهش ۸۰ درصدی انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۵۰، نسبت به سال ۲۰۰۶ خبر دادند، ضمن این‌که بر افزایش برابری و رفاه شهروندان به دنبال اجرای طرح‌های تولید انرژی پاک خود تاکید کردند. در همین بحبوحه، بسیاری از ذی‌نفعان به همکاری با مدیران شهر پرداختند و آن‌ها را به اتخاذ رویکردی فراگیر برای تولید انرژی پاک و مبارزه با تغییرات اقلیمی سوق دادند که به دنبال آن، قراردادهایی میان دو طرف (مدیران شهر و ذی‌نفعان) با هدف اشتغال‌زایی و اعمال اقداماتی در زمینه انرژی برای بهبود کیفیت هوا منعقد شد. نتیجه این همکاری‌ها تأسیس مرکزی اختصاصی را برای انرژی تجدیدپذیر در فیلادلفیا در پی داشت که در آن رویکردهای مربوط به تولید انرژی کارآمد، تسهیل خرید خدمات نیرو و سایر موارد مشابه مدیریت می‌شود. کارکنان این مرکز پیش‌بینی کرده‌اند که نتیجه تلاش‌های آن‌ها طی تنها ۱۰ سال به ایجاد بیش از ۱۰ هزار شغل سبز جدید برای ساکنان فیلادلفیا منجر شود، ضمن این‌که صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون دلاری را در اقتصاد محلی به دنبال خواهد داشت.

مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها + نمونه‌های موفق

آستین

مدیران آستین در ایالت تگزاس آمریکا رویکردهای مختلفی را با هدف تحقق طرح خورشیدی‌سازی شهری اجرا و شهروندان را به ازای مشارکت در این پروژه‌ها از مزایای آن بهره‌مند کرده‌اند. البته گزارش‌ها حاکی از آن است که ساکنان ثروتمند شهر گرایش بیشتری به مشارکت در طرح‌های انرژی تجدیدپذیر و بهره‌گیری از مزایای آن دارند زیرا خانواده‌های کم‌درآمد در سرمایه‌گذاری برای چنین پروژه‌هایی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

برنامه‌ریزان آستین به منظور افزایش دسترسی شهروندان به انرژی تجدیدپذیر طرحی را توسعه داده‌اند که در آن امکان تأمین نیروی پاک برای شهروندانی با کمترین توانایی بهره‌گیری از انرژی پاک فراهم می‌آید و جالب این‌که بسیاری از نهادهای غیردولتی شهر نیز از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها + نمونه‌های موفق

بولدر

بدیهی است که اغلب مدیران در شهرهای مختلف دنیا، پس از اتفاق افتادن یک بحران طبیعی برای افزایش تاب‌آوری مناطق در مقابل وقوع دوباره آن در آینده اقداماتی را اعمال می‌کنند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۳ سیلی بسیار بزرگ، که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود، در بولدر آمریکا اتفاق افتد و مرگ بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت، ضمن این‌که بخش بزرگی از زیرساخت‌های شهری را تخریب کرد. پس از آن مدیران تصمیم گرفتند برای بازسازی شهر رویکردهای پایدار را با دقت مورد توجه قرار دهند و مناطقی با بیشترین تاب‌آوری را در مقابل وقوع احتمالی بلایای طبیعی، به‌ویژه سیل، به وجود بیاورند. برنامه‌ریزان شهر برای این منظور به همکاری با یکی از توسعه‌دهندگان مسکن پرداختند که نتیجه مشارکت دو طرف، استفاده گسترده از سیستم‌های ذخیره انرژی خورشیدی را در سازه‌ها به دنبال داشته و قابلیت انجام عملیات‌های مهم تولید نیرو را هنگام وقوع بحران‌ها ممکن کرده است. نصب ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی از مهم‌ترین اقدامات مدیران بولدر در این زمینه بوده که با هدف تضمین دسترسی به وسایل نقلیه در زمان وقوع فجایع انجام شده است.

مهم‌ترین مزایای پروژه‌های خورشیدی محلی برای شهرها + نمونه‌های موفق

دیترویت

مسئولان شهر دیترویت آمریکا نیز برای تبدیل زمین‌های خالی این شهر به مزارع خورشیدی تصمیم گرفتند نقاطی با وسعت بالا اما خالی از سکنه و بی‌کاربرد این شهر را شناسایی و به پارک خورشیدی تبدیل کنند. این ابتکار مستلزم زمین‌های خالی به مساحت ۲۰ هکتار - معادل ۲۰ زمین فوتبال - برای نگهداری هزاران پنل خورشیدی است.

شهردیترویت اکنون به دنبال محله‌هایی است که زمین‌های خالی زیادی دارد تا آن‌ها را برای تولید انرژی برق مناسب‌سازی کند. محله‌های میزبان پنل‌های خورشیدی از مزایای اجتماعی پیشنهادی برخوردار خواهند شد که شامل پنجره‌های چندجداره یا پنل‌های خورشیدی پشت بام است.

کد خبر 675399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.