آخرین جزئیات فرایند جذب مراقبان سلامت در آموزش و پرورش

مراقبان سلامت که از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش می‌شوند، به طور معمول در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تحصیل کرده‌اند؛ اما دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان محسوب می‌شوند که پس از اتمام چهار سال دوره تحصیل می‌توانند به عنوان مراقب سلامت در مدارس خدمت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دفتر سلامت و تندرستی با استناد به اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری بر سه محور تاکید دارد که اولین محور، جذب و توانمندسازی نیروی انسانی است.

از این رو بر اساس اعلام مسئولان مربوطه امسال مجوز پذیرش ۴۰۰ دانشجو معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در رشته بهداشت مدارس گرفته شده است و توانمندسازی مراقبان سلامت مدارس نیز با برگزاری دوره‌های تخصصی دنبال می‌شود؛ در حال حاضر تعداد مربیان سلامت مدارس کشور ۶۵۰۰ نفر است.

ارائه مشاوره رایگان به دانش‌آموزان چاق و لاغر

اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از همکاری این دفتر با دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای «رایگان» به دانش‌آموزان در جهت کنترل وزن برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۲ خبر داد.

وی با بیان اینکه دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش با همکاری دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای سال تحصیلی آینده در دستور کار دارد، افزود: با این همکاری کارشناسان و مسئولان تغذیه مراکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت می‌توانند خدمات مشاوره‌ای را به صورت رایگان به دانش‌آموزانی که از طرف مراقبان سلامت غربال و به عنوان دانش‌آموز چاق، لاغر و دارای اضافه وزن شناخته و از طرف مدرسه به این مراکز ارجاع داده می‌شوند، ارائه دهند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: این خدمات مشاوره‌ای به والدین و خود دانش‌آموزان به صورت رایگان ارائه می‌شود می‌شود تا به کنترل وزن دانش‌آموزان بیانجامد.

فرآیند جذب مراقبان سلامت در وزارت آموزش و پرورش

وی با اشاره به فرآیند جذب مراقبان سلامت در وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آن بخش از مراقبان سلامت که از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش می‌شوند، به طور معمول افرادی هستند که در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تحصیل کرده‌اند، افرادی هم که از طریق کنکور سراسری جذب آموزش و پرورش می‌شوند، اگر رشته بهداشت مدارس را انتخاب کرده باشند، محل تحصیل آنها دانشکده‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی است، اما دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان محسوب می‌شوند که پس از اتمام چهار سال دوره تحصیل می‌توانند به عنوان مراقب سلامت در مدارس خدمت کنند.

گودرزی درباره شرح وظایف مراقبان سلامت در مدارس، گفت: آموزش مهم‌ترین وظیفه مراقبان سلامت است، مراقبان سلامت مأموریت دارند آموزش‌های سلامت محور را با توجه به بافت، اقلیم و شرایط هر استان و مدرسه به دانش‌آموزان ارائه دهند. همچنین مراقبان سلامت غربالگری قد و وزن و بینایی‌سنجی دانش‌آموزان و ارجاع دانش‌آموزان دارای مشکلات خاص به مراکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت را نیز انجام می‌دهند. در واقع پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند تا دانش آموزان بتوانند خدمات درمانی دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های سلامت محور از جمله آموزش‌های مربوط به جسم تا حفظ از محیط زیست در شرح وظایف مراقبان سلامت است، همچنین در شرایط بحران اگر اتفاقی برای دانش‌آموز رخ دهد، مراقبان سلامت به عنوان افرادی که دوره‌های توانمندسازی را گذرانده‌اند و می‌توانند به کمک کادر اجرایی مدرسه و مدیر آینده و مدیریت قبل، حین و پس از بحران را انجام دهند.

۸۰ درصد مدارس ابتدایی مراقب سلامت دارند

پیش‌تر نیز اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوره‌هایی برای توانمندسازی نیروی انسانی مراقب سلامت برگزار شده است، اظهار کرد: بالغ بر ۷۰۰ مراقب سلامت و کارشناس در این دوره‌های تربیت مدرس شرکت کرده‌اند، با توجه به شرایط زیست‌بوم جدید، دوره تربیت مدرس کشوری در تابستان برای مراقبان سلامت با مشارکت اساتید مطرح برگزار می‌کنیم. همچنین ۱۰ درصد مراقبان در این دوره تربیت مدرس حوزه سلامت شرکت کردند و در پنج قطب کشور برای این امر برنامه‌ریزی شده که در دو قطب برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مدارس ابتدایی، مراقب سلامت دارند و اولویت با حضور مراقب سلامت در این مقطع است، ادامه داد: ما برای گسترش صلاحیت حرفه‌ای و ارتقای شایستگی همکاران تلاش می‌کنیم. برنامه ما این است که الگوی تسری و عملی مدیریت بحران را برای مراقبت سلامت پیاده کنیم تا مراقب بداند در مواقع بحران باید چه کند و اگر مانعی در طول سال پیش آمد بداند چه طراحی و الگوی مدیریت بحرانی برای کاهش ریسک حرفه‌ای ضرورت دارد.

کد خبر 675213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.