مکان‌سازی چیست؟ / بهترین پروژه‌های فضاسازی در جهان

مکان‌سازی شهری یا فضاسازی به یک فرآیند مشارکتی اشاره دارد که در آن مردم می‌توانند محیط زندگی خود را شکل دهند و از این طریق، ارزش‌های آن را بهینه کنند. تاکنون نمونه‌های بسیار موفقی از فضاسازی در شهرهای مختلف جهان اجرا شده که پیوند میان مردم و محیط اطراف خود را محکم کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مکان‌سازی نه‌تنها به ترویج طراحی شهری بهتر منجر می‌شود، بلکه توجه بیشتر مردم و مدیران را به هویت‌های فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی به دنبال دارد، ضمن این‌که به افزایش قدرت دائمی منطقه میزبان خود منجر می‌شود. از آن‌جا که مکان‌سازی مبتنی بر مشارکت شهروندان در ایجاد فضاهای عمومی بهتر است، بنابراین می‌تواند ایجاد شهرهایی با بیشترین توجه به نیازهای مردم را در پی داشته باشد و سلامت، شادی و رفاه بیشتر را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. در این استراتژی به مردم امکان طراحی دوباره فضاهای عمومی اطراف خود شامل پارک‌ها، مراکز شهری، آبشارها، میادین، خیابان‌ها و حتی ساختمان‌های عمومی داده می‌شود و جالب این‌که امکان صرف کمترین هزینه برای ایجاد بیشترین تغییرات مطلوب در این رویکرد وجود دارد.

مکان‌سازی شهری رویکرد جدیدی نیست، بلکه از زمان‌های قدیم نیز وجود داشته است، با این حال عنوان مفهوم "مکان‌سازی" از اواسط دهه ۱۹۹۰ برای اجرای پروژه‌های مرتبط با آن ظهور پیدا کرد. تاکنون تدابیر بی‌شماری در سراسر جهان در زمینه مکان‌سازی شهری پیاده شده، با این حال موفقیت بعضی از آن‌ها دستیابی به یک هویت جهانی را نیز برای منطقه میزبان به ارمغان آورده است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

«شهری با قابلیت بازی» در بریستول

پروژه «شهری با قابلیت بازی» که در چند سال گذشته در بریستول انگلستان نیز پیاده شده است، به اجرای نوآوری‌های مختلفی در سراسر جهان اشاره دارد که در همه آن‌ها بر پیوند میان ساکنان با یکدیگر و با محیط زندگی خود از طریق فراهم آوردن زمینه بازی برای آن‌ها تمرکز می‌شود. در پروژه «شهری با قابلیت بازی» بریستول، تعامل میان محیط شهری و فناوری به ایجاد سازه‌های اریگامی جالبی منجر شده و تجربه جدیدی را از حضور در فضاهای عمومی برای شهروندان رقم زده است.

مکان‌سازی چیست؟/ بهترین پروژه‌های فضاسازی در جهان

جالب است بدانید که ساکنان بریستول از طریق همین اریگامی‌هایی که اغلب به شکل حیوانات است، توانسته‌اند با مبلمان شهری نیز پیوند برقرار کنند و این در حالی است که پروژه «Hello Lamppost» (سلام چراغ‌های روشنایی) قابلیت برقراری ارتباط عابران پیاده را با سیستم‌های روشنایی شهری، پل‌ها و حتی فضای پارک خودروهای شهری تنها از طریق یک پیامک فراهم آورده است. هر یک از این مبلمان و ابزارها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و شهروندان را به نشان دادن واکنش در مورد تجربه روزانه خود، گفتن یک راز یا حتی آغاز یک مکالمه با یکی از عابران پیاده که قبلاً در مکان مورد نظر حضور داشته‌اند سوق می‌دهد.

مکان‌سازی چیست؟/ بهترین پروژه‌های فضاسازی در جهان

پروژه «Yes!» در نیویورک

پروژه «Yes» در دامبو، محله‌ای در نیویورک آمریکا، قدرت مثبت‌اندیشی ناشی از بازسازی را به‌تصویر می‌کشد که می‌تواند شور را به یک منطقه مرده یا بدون استفاده بازگرداند. دامبو محله‌ای در منطقه بروکلین است که تا پیش از این منطقه‌ای صنعتی، بتنی و بسیار کسل‌کننده به‌حساب می‌آمد اما امروزه فضایی است که در آن هنرمندان و کمپانی‌های فناوری بیشترین جایگاه را از آن خود کرده‌اند. پروژه «Yes!» با ظهور خود زمینه را برای اجرای پروژه‌های مشابه بی‌شماری را فراهم آورده و به تبدیل سازه‌ها و زیرگذرهای بتنی و بدون استفاده بی‌شماری به مکان‌های پرشور منجر شده است. این هنر خیابانی، دو طرف یک زیرگذر به طول هشت فوت را در بر گرفته و خود از حروفی با ارتفاع ۱۵ فوت تشکیل شده است و ظاهری شبیه به یک هشت‌پا با دنباله‌هایی دارد که واژه «Yes!» را شکل داده است. سادگی و قدرت انتقال حس مثبت این هنر خیابانی، یکی از زیرگذرهای ناامن دامبو را که تا پیش از این فضایی متروکه بود، به مکانی پرشور و زیبا تبدیل کرده و به واسطه همین ویژگی‌ها، هویتی جدید و مطلوب را برای منطقه در سراسر جهان شکل داده است.

مکان‌سازی چیست؟/ بهترین پروژه‌های فضاسازی در جهان

احیای نیوکاسل در استرالیا

بخش‌هایی از نیوکاسل، در نیوساوت ولز استرالیا، به‌ویژه منطقه تجاری مرکزی به علت توسعه‌های شهری کیفیت اولیه خود را از دست داده و همین امر، رکود را برای کسب‌وکار منطقه به دنبال داشته، ضمن این‌که کاهش حضور در آن‌جا در نهایت به افزایش گرایش صاحبان کار برای نقل مکان به فضاهای دیگر منجر شده است.

مدیران شهر به منظور حل این بحران و افزایش رونق منطقه تصمیم گرفتند طرح «خودت انجام بده» را در آن پیاده کنند به این صورت که به ازای پرداخت هزینه‌ای ناچیز به مالکان سازه‌های خالی آن‌جا، امکان راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک همچنین استفاده موقت از این ساختمان‌ها فراهم می‌آید که این کار می‌تواند نه‌تنها به سرزندگی دوباره منطقه منجر شود، بلکه رونق اقتصاد را نیز برای آن به ارمغان بیاورد. شهروندان می‌توانند در پروژه نوسازی مناطق مرده نیوکاسل به انجام فعالیت‌هایی داوطلبانه مانند حفاظت از دارایی‌ها و رفع مشکلات احتمالی در آن‌ها (مانند تعمیر پنجره‌های شکسته) بپردازند و سپس آن‌ها را برای تحویل به مشتریان خواهان برگزاری فعالیت‌های فرهنگی، نوآوری و اجتماعی آماده کنند.

نیوکاسل، به دنبال اقداماتی که تاکنون در این زمینه اجرا شده، از شور بیشتری برخوردار شده است و بسیاری از مستأجران به‌طور موقت به برگزاری گالری‌های هنری، استودیوهای عکاسی و اجرای پروژه‌های هنر دیجیتالی در آن مشغول شده‌اند.

مکان‌سازی چیست؟/ بهترین پروژه‌های فضاسازی در جهان

شهر پناهندگی در پیتسبورگ

مکان‌سازی و هنر از زمان‌های بسیار قدیم به ایجاد تغییرات مثبت بی‌شماری در طراحی شهرها منجر شده و حتی توانسته است به بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر شود. پروژه‌هایی نظیر «شهر پناهندگی» در پیتسبورگ آمریکا، یکی از بهترین نمونه استراتژی‌های جهان به‌شمار می‌رود که توانسته است از طریق جذب مردم به مشارکت و تلفیق هنر و مکان‌سازی، مزایای بی‌شماری را برای شهر و ساکنان آن به ارمغان بیاورد. در این پروژه یکی از خیابان‌های پیتسبورگ که مملو از خانه‌های مسکونی متروکه بود و همه‌روزه مشکلات اجتماعی، رفتارهای نامطلوب و حتی وقوع جرم در آن مشاهده می‌شد، توسط مؤسسه غیرانتفاعی شهر پناهندگی به فضاهایی پرشور برای سکونت نویسندگان، خوانندگان و همسایه‌ها تبدیل شد و به دنبال آن، اقتصاد منطقه نیز رونقی شگفت‌انگیز را تجربه کرد.

جالب است بدانید که حتی نویسندگان شهر بدون نیاز به پرداخت اجاره در سازه‌های این شهر سکونت گزیده‌اند و در عوض برخورداری از مزایای ویژه در منطقه، به انجام فعالیت‌های مختلف نظیر تدریس به کودکان و نوجوانان شهر مشغول شده‌اند.

مکان‌سازی چیست؟/ بهترین پروژه‌های فضاسازی در جهان

Home & Away در ونکوور

معماران پروژه «Home & Away» در منطقه هاستینگز ونکوور، از شهرهای مهم و بندری کانادا، به عنوان بخشی از پروژه مکان‌سازی دومین پارک بزرگ شهر، یکی از فضاهای اطراف را به مقصدی سبز در تمام ایام سال، تبدیل کردند و قرار شد پس از آن به ایجاد مکان‌های تفریحی، ورزشی و حتی فرهنگی در اطراف آن بپردازند. در واقع ایجاد تجربه حس خوب میان بازدیدکنندگان، هدف اصلی توسعه‌دهندگان اثر هنری Home & Away بود که به شکل استادیومی دو ردیفی بر فراز زمین‌های بازی هاستینگز احداث شد. این جایگاه تماشا از ارتفاعی ۱۴ متری و طولی ۲۹ متری برخوردار است و ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر را دارد. جالب است بدانید که طراحان یک لوله سرسره‌مانند در آن تعبیه کرده‌اند که امکان خروج فوری تماشاچیان را بدون ماندن در صف انتظار فراهم می‌آورد. طراحی این استادیوم با الهام از ورزشگاه امپایر (محل برگزاری مسابقات مشترک‌المنافع در سال ۱۹۵۴) انجام شده، با این حال از ارتفاعی بسیار بالاتر برخوردار است که امکان تماشای تمام چشم‌اندازهای بازسازی شده اطراف را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. مدیران ونکوور امیدوارند که جذب گردشگران به پارک و استفاده بیشتر از زمین‌های بازی که بازدید از استادیوم Home & Away را برای آنها فراهم می‌آورد، هزینه کلان صرف شده برای طراحی و احداث آن را جبران کند.

مکان‌سازی چیست؟/ بهترین پروژه‌های فضاسازی در جهان

کد خبر 673699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.