بارش باران در روزهای پایانی تیر و احتمال آب‌گرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌ها

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در روزهای پایانی تیرماه و احتمال آب‌گرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌ها خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح زرد اظهار کرد: در پی هشدار صادر شده، از روز گذشته تا روز سه‌شنبه، بیست‌وهفتم تیرماه، فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی در کشور و در پی آن رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: اثرات این سامانه امروز نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران، روز دوشنبه نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، زنجان و سمنان و روز سه‌شنبه شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال از مخاطرات این سامانه خواهد بود.

وی ادامه داد: اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، به منظور کاهش و پیشگیری از مخاطرات سامانه مذکور توصیه می‌شود.

افزایش گرادیان فشار سطح زمین و وزش باد شدید

ضیائیان گفت: از روز گذشته تا روز چهارشنبه، بیست‌وهشتم تیرماه، افزایش گرادیان فشار سطح زمین و در پی آن وزش باد به نسبت شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: اثرات این سامانه فردا نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شرق و جنوب سمنان، شرق کرمان، شمال و شرق اصفهان، یزد، البرز، جنوب تهران، قم و مرکزی، روز سه‌شنبه نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، شمال و شرق اصفهان، نیمه شمالی کرمان، یزد، قم، جنوب تهران، البرز و شمال مرکزی و روز چهارشنبه شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان و قم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال از مخاطرات این سامانه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی، به منظور کاهش و پیشگیری از مخاطرات سامانه مذکور توصیه می‌شود.

افزایش سرعت وزش بادهای شمالی و ارتفاع امواج

ضیائیان تصریح کرد: از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت روز سه‌شنبه، بیست‌وهفتم تیرماه، افزایش سرعت وزش بادهای شمالی تا محدوده ۳۲ نات و افزایش ارتفاع امواج بین یک تا دو متر (به‌ویژه روز دوشنبه) در سواحل و بین دو تا سه متر در فراساحل پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: اثرات این سامانه امروز نواحی غربی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و روز سه‌شنبه دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و صیادی، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی در سواحل و فراسواحل، از مخاطرات این سامانه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اجتناب از فعالیت‌های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل، به منظور کاهش و پیشگیری از مخاطرات سامانه مذکور توصیه می‌شود.

کد خبر 673695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.