تنهایی و انزوا چه تاثیری بر سلامتی افراد دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تنهایی و انزوای اجتماعی موجب بروز مشکلات جدی برای سلامتی افراد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تنهایی و انزوای اجتماعی میان افراد مسن خطرات جدی برای سلامتی آن‌ها به همراه دارد و باعث می‌شود این افراد در معرض خطر زوال عقل و دیگر بیماری‌های جدی قرار گیرند. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم افراد بالای ۴۵ سال احساس تنهایی می‌کنند و تقریباً یک‌چهارم افراد بالای ۶۵ سال منزوی هستند. سالمندان بیشتر از دیگران تنهایی و انزوای اجتماعی را احساس می‌کنند، زیرا درگیر عواملی مانند تنها زندگی کردن، از دست دادن خانواده یا دوستان، بیماری مزمن و کم‌شنوایی هستند.

با وجود اینکه اندازه‌گیری دقیق انزوای اجتماعی و تنهایی دشوار است، اما شواهد ارائه شده نشان می‌دهد که افراد بالای ۵۰ سال که منزوی و تنها هستند در معرض مشکلات سلامتی قرار دارند. برای نمونه، انزوای اجتماعی خطر مرگ‌ومیر زودرس به هر دلیلی را افزایش می‌دهد و با خطراتی مانند سیگار کشیدن، چاقی و نداشتن فعالیت بدنی رقابت می‌کند. همچنین، انزوای اجتماعی خطر بروز زوال عقل را به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که روابط اجتماعی ضعیف که با انزوای اجتماعی یا تنهایی مشخص می‌‎شود، خطر بروز بیماری قلبی و سکته مغزی را به ترتیب به میزان ۲۹ و ۳۲ درصد افزایش می‌دهد. همچنین، تنهایی خطر افسردگی، اضطراب و خودکشی را بیشتر می‌‎کند. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که تنهایی در میان افراد مبتلا به نارسایی قلبی با افزایش چهار برابری خطر مرگ همراه است، ۶۸ درصد خطر بستری شدن در بیمارستان را افزایش می‌دهد و با افزایش ۵۷ درصدی مراجعه به بخش اورژانس همراه است.

مردم ذاتاً اجتماعی هستند، به‌طوری که روابط اجتماعی باکیفیت به آن‌ها کمک می‌کند تا زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند. برخی از افراد ممکن است دوست داشته باشند تنها باشند، اما لازم است آگاه باشند که انزوای اجتماعی و تنهایی دو جنبه متمایز از یکدیگر است و ارتباط معناداری با هم ندارد، اما هر دو مورد می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

کد خبر 672497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.