شاخص توده بدنی (BMI) بالا خطر مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی (BMI) بالا خطر مرگ‌ومیر به هر دلیلی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین شاخص توده بدنی (BMI) و خطر مرگ‌ومیر، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۵۵۴ هزار و ۳۳۲ بزرگسال با میانگین سنی ۴۶ سال را مورد ارزیابی قرار دادند؛ شاخص توده بدنی (BMI) مربوط به ۳۵ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه بین ۲۵ تا ۳۵ بود که نشان می‌دهد این افراد دچار اضافه وزن هستند. همچنین شاخص توده بدنی ۲۷.۲ درصد افراد نیز بالای ۳۰ بود که به عنوان افراد چاق دسته‌بندی می‌شوند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه به صورت میانگین ۹ سال و حداکثر ۲۰ سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این مدت، ۷۵ هزار و ۸۰۷ نفر جان خود را از دست دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی (BMI) بالا خطر مرگ‌ومیر به هر دلیلی را افزایش می‌دهد. در این پژوهش، خطر مرگ‌ومیر در میان افرادی که BMI بالای ۳۰ داشتند بین ۲۱ تا ۱۰۸ درصد افزایش پیدا کرده بود.

BMI بالا نشان‌دهنده چاقی یا اضافه وزن است که می‌تواند یک عامل خطر برای بیماری‌های مزمن مختلف در نظر گرفته شود و تهدیدکننده زندگی افراد باشد. به گفته محققان، شاخص توده بدنی (BMI) بالا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، نارسایی قلبی، سکته قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی، فشار خون بالا، دیابت نوع دوم، سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا و انواع سرطان را افزایش می‌دهد. در این صورت خطر مرگ‌ومیر نیز در میان افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بالا نیز افزایش پیدا می‌کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

متخصصان معتقدند که برای کاهش شاخص توده بدنی (BMI) همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن، لازم است از سبک زندگی سالم پیروی کرد. برای نمونه، افراد باید در طول هفته به مدت ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید داشته باشند و از رژیم غذایی سالم پیروی کنند.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

کد خبر 672158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.