بدن انسان تا چه میزان گرما را تحمل می‌کند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زمانی که دمای محیط به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد، بدن انسان ممکن است توانایی رها شدن از گرمای بیش از حد را از دست بدهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی تاثیر گرما و افزایش دما بر عملکرد بدن، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۳ فرد سالم بین ۲۳ تا ۵۸ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. هفت نفر از افراد مورد ارزیابی در این مطالعه را زنان تشکیل می‌دهد. این افراد به مدت یک ساعت در معرض پنج شرایط دمایی ۲۸، ۴۰ و ۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار گرفتند.

محققان در هر شرایط، دمای پوست، فشار خون، میزان تعریق، ضربان قلب، سرعت تنفس، حجم هوای دم و بازدم در هر دقیقه و میزان حرکت بدن افراد شرکت‌کننده در مطالعه را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زمانی که دمای محیط به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد، بدن انسان ممکن است توانایی رها شدن از گرمای بیش از حد را از دست بدهد.

به گفته محققان، بدن انسان برای حفظ دمای مرکزی ایده‌آل خود، یعنی ۳۷ درجه سانتی‌گراد، نیازی به افزایش سرعت متابولیسم یا اعمال انرژی بیشتر ندارد. همچنین، کاهش دمای بدن به کمتر از ۲۸ درجه سانتی‌گراد، بدن انرژی بیشتری برای حفظ دمای ایده‌آل صرف می‌کند. یکی از علائم این فرآیند لرزیدن بدن است، زمانی که عضلات بدن به صورت غیرارادی منقبض می‌شوند تا گرما تولید کنند.

زمانی که دمای بدن افزایش پیدا کند، از مکانیسم‌هایی مانند تعریق و گشاد شدن عروق خونی در سطح پوست برای کاهش گرمای بدن استفاده می‌کند، اما در صورتی که دمای بدن بیش از حد افزایش پیدا کند، نمی‌تواند به خوبی عمل کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

پژوهشگران معتقدند بدن افرادی که در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنند، با محیط گرم سازگار هستند و میزان متابولیسم آن‌ها با افزایش دما بیشتر نمی‌شود. به همین ترتیب، افرادی که در محیط‌های سرد زندگی می‌کنند، ممکن است واکنش بیشتری نسبت به قرار گرفتن در معرض گرما نشان دهند، زیرا بدن آن‌ها با افزایش دما سازگار نیست.

کد خبر 672112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.