«زئونوز» را بیشتر بشناسید

بعضی از حیوانات دارای میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها هستند که با انتقال آن‌ها به انسان باعث ایجاد بیماری می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زئونوز به مجموعه‌ای از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان اطلاق می‌شود. بعضی از حیوانات دارای میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها هستند که با انتقال آن‌ها به انسان باعث ایجاد بیماری می‌شوند. بیماری‌های زئونوز خفیف تا شدید خواهد بود؛ حتی ممکن است گاهی اوقات باعث بروز مرگ‌ومیر افراد شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که ۶۱ درصد کل بیماری‌های انسانی بین انسان و حیوان مشترک است. همچنین، ۷۵ درصد بیماری‌های جدید شناخته شده در دهه گذشته به انسان و حیوان مربوط می‎‌شود.

انواع بیماری زئونوز

بعضی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان شامل عفونت سالمونلا، هاری، بیماری لایم، عفونت E.Coli ، پسیتاکوز، تب دنگی، ملاریا و چیکونگونیا می‎‌شود. از دیگر بیماری‌های زئونوز می‌توان به ویروس نیل غربی، سیاه زخم، آنفلوآنزای پرندگان، تب زیکا، ابولا، تب خراش گربه، سل گاوی، تب مالت، هیستو پلاسموز، بیماری جذام و آنفلوآنزای خوکی اشاره کرد.

دلایل بروز بیماری زئونوز

ناقل بیماری زئونوز که اغلب بندپایان هستند و شامل کک، شپش، پشه‌ها و کنه‌ها می‌شوند با گاز گرفتن حیوان آلوده سپس انسان باعث سرایت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌شود. همچنین، تماس مستقیم با مایعات بدن حیوان آلوده مانند بزاق، خون، ادرار، مخاط یا مدفوع باعث بروز این بیماری‌ها می‌‎شود. منابع آب آلوده شدن یا کود آلوده نیز می‌تواند حاوی انواع زیادی از باکتری‌های مشترک بین انسان و حیوان باشد. در صورت لمس کردن یا نوازش حیوانات آلوده، گاز گرفته شدن یا خراشیده شدن توسط این حیوانات ممکن است انسان دچار بیماری شود.

تماس غیر مستقیم با محل زندگی حیوانات آلوده نیز خطر بروز بیماری زئونوز را افزایش می‌دهد. همچنین، انواع بیماری زئونوز ممکن است به دلیل محصولات غذایی آلوده، حمل نادرست غذا یا روش پخت اشتباه ایجاد شود. برای نمونه، این بیماری ممکن است از طریق مصرف شیر غیرپاستوریزه، مصرف گوشت یا تخم‌مرغ نیم‌پز و مصرف میوه و سبزیجات خام آلوده به مدفوع حیوان آلوده ایجاد شود.

چه افرادی که در معرض بیماری زئونوز قرار دارند؟

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان قرار دارند. دلایل رایج سرکوب سیستم ایمنی نیز شامل پیوند عضو، دیابت، بیماری‌های عفونی مانند ایدز، بارداری، دوران نوزادی و درمان سرطان می‏‌شود.

پیشگیری از بروز بیماری زئونوز

لازم است به منظور پیشگیری از بروز بیماری زئونوز، دست‌ها را پس از قرار گرفتن در اطراف حیوانات با آب و صابون بشویید. اطلاعات لازم در مورد انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را کسب کنید و در صورت لزوم واکسن مربوط به آن را دریافت کنید. با پوشیدن لباس مناسب، استفاده از اسپری حشرات و دوری از مناطقی که حشرات زیادی دارد از گزیده شدن توسط این موجودات پیشگیری کنید. همچنین، توصیه شده است مواد غذایی را به روشی صحیح تهیه کنید.

کد خبر 671551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.