چه ارتباطی بین بهداشت ضعیف دهان و زوال عقل وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بهداشت ضعیف دهان و دندان خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان درگیر بیماری زوال عقل هستند و انتظار می‌رود که این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی سه برابر شود؛ عوامل بسیاری خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک ارتباط قوی بین سلامت ضعیف دهان و دندان و از دست دادن عملکردهای مغز وجود دارد.

در صورتی که سلامت دهان و دندان ضعیف باشد، میکروب‌های بیماری‌زا در دهان رشد می‌کنند، از طریق خون حرکت می‌کند و به مغز می‌رسند. سپس اتصالات عصبی را مختلف می‌کنند، سلول‌های عصبی را از بین می‌برند و باعث بروز آسیب به بافت مغز می‌شود. بیماری‌های لثه نیز نشانگرهای التهابی خاصی را در خون ایجاد می‌کنند که به سلول‌های مغز آسیب وارد می‌کند.

حفظ سلامت دهان و دندان بهترین روش برای پیشگیری از بروز زوال عقل است. در صورتی که به دنبال روش‌هایی برای مبارزه با زوال عقل و بهداشت نامناسب دهان هستید، مراجعه به دندانپزشک می‌تواند اولین اقدام در این زمینه باشد. به منظور حفظ سلامت دهان و دندان، از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید، رژیم غذایی سالم سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل می‌شود. همچنین، لازم است افراد از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی و قندی دوری کنید.

همچنین، توصیه شده است برای بهبود سلامت دهان و دندان، از دهان‌شویه استفاده کنید، زیرا به از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کند. بهتر است دهانشویه‌ای انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد تا به تقویت دندان کمک کند. برای حفظ سلامت دهان و دندان خود، روزانه دو بار و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. فراموش نکنید که زبان خود را نیز مسواک بزنید تا باکتری‌های موجود روی آن از بین برود.

استفاده از نخ‌دندان نیز به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد، زیرا پلاک و ذرات غذا را از بین دندان‌ها و زیر خطر لثه که مسواک به آن دسترسی ندارد را از بین می‌برد. بنابراین حداقل یک بار در روز، ترجیحاً قبل از خواب، از نخ دندان استفاده کنید. همچنین، در صورتی که مشکلات دندانی یا بیماری لثه دارید، به سرعت آن را درمان کنید.

کد خبر 670935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.