روش‌های درمان وزوز گوش کدام است؟

درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT)، صدادرمانی، مشاوره و مصرف دارو به بهبود وزوز گوش کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وزوز گوش یک بیماری مزمن است که افراد مبتلا به آن اغلب صدای وزوز، زنگ، خش‌خش، سوت و دیگر صداهای مشابه را در یک یا هر دو گوش خود احساس می‌کنند. وزوز گوش علت‌های مختلفی دارد و معمولاً یک واکنش حسی‌عصبی به ضربه، اختلال یا آسیب به سیستم شنوایی است. رایج‌ترین دلایل بروز وزوز گوش شامل عفونت گوش، مصرف داروهای خاص، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و آسیب وارد شدن به سیستم شنوایی به دلیل افزایش سن است.

معمولاً وزوز گوش با افزایش حساسیت به صدا همراه است. این شرایط بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی می‌گذارد و باعث بروز اختلال در تمرکز و اختلالات خواب می‌شود. هیچ نوع درمانی برای همه شرایط وزوز گوش مؤثر نیست، درمان وزوز گوش بسته به شدت و علت آن متفاوت است. معمولاً از سه روش درمانی برای این مشکل استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) یک روش برای بهبود وزوز گوش بر اساس رویکرد شناختی است. CBT باعث کاهش اضطراب، افسردگی و ناراحتی عاطفی افراد مبتلا به وزوز گوش می‎‌شود و بر اصلاح رفتارهای منفی و الگوهای فکری تمرکز دارد.

درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT) و صدادرمانی

درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT) و صدادرمانی با آموزش مجدد مغز برای درک صداهای خنثی، سیستم شنوایی مبتلایان به وزوز گوش را بهبود می‌بخشد. از صداهای آب جاری، آبشار، باران و دیگر صداهای آرامش‌بخش می‌توان برای درمان وزوز گوش استفاده کرد. این روش به بهبود حساسیت شنوایی افراد مبتلا به وزوز گوش کمک می‌کند.

مشاوره

مشاوره به افراد مبتلا به وزوز گوش کمک می‌کند تا با استرس روانی و مشکلات شنوایی خود به‌آسانی مقابله کنند.

مصرف دارو

در حال حاضر هیچ داروی تاییدشده‌ای توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) وجود ندارد که بتواند به صورت خاص وزوز گوش را درمان کند. با این وجود، پزشکان ممکن است داروهایی برای درمان علائم ناشی از وزوز گوش تجویز کنند.

در صورتی که افراد مبتلا به وزوز گوش دچار افسردگی، اضطراب یا استرس شده‌اند، می‌توانند با مصرف دارو این علائم را تسکین دهند. داروهای ضد اضطراب دیازپام و بنزودیازپین و داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین و آمی تریپتیلین می‌توانند برای درمان بی‌قراری، اضطراب و ناراحتی عاطفی مرتبط با وزوز گوش استفاده شوند. علاوه بر این، ممکن است یک داروی گشادکننده عروق برای افزایش جریان خون به گوش داخلی تجویز شود.

چگونه می‌توان تشخیص داد که وزوز گوش بهبودیافته است؟

با وجود اینکه بیماران ممکن است به صورت مادام‌العمر درگیر وزوز گوش باشند، اما در اکثر موارد، علائم مرتبط با آن به مرور زمان تسکین پیدا می‌کند. بهبود وزوز گوش به این معنا است که فرد می‌تواند بهتر تمرکز کند، خواب بهتری داشته باشد و احساس آرامش بیشتری نیز داشته باشد. این علائم نشان می‌دهد که وزوز گوش در حال بهبود است. کاهش وزوز گوش و علائم مرتبط با آن باعث می‌شود بیماران بهبود کیفیت زندگی را تجربه کنند. به صورت کلی، ارزیابی بهبود بیماران مبتلا به وزوز گوش به ترکیبی از اقدامات نیاز دارد. شنوایی‌شناس، روانشناس و مشاور ممکن است در فرآیند درمان وزوز گوش نقش داشته باشند.

کد خبر 669217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.