افراد بالای ۵۰ سال باید چه آزمایش‌هایی انجام دهند؟

لازم است افراد بالای ۵۰ سال آزمایش‌های قند خون، کلسترول و فشار خون را انجام دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که ۵۰ سالگی نقطه عطف زندگی است، لازم است افراد در این سن به منظور بهبود کیفیت زندگی خود معاینات بهداشتی منظم را انجام دهند. در دهه گذشته، تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی افراد ایجاد شده است که سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد، عواملی مانند مصرف سیگار، پیروی از رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن زیادی مانند سرطان، دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی آزمایش‌هایی می‌پردازیم که لازم است افراد بالای ۵۰ سال انجام دهند:

آزمایش قند خون

به گفته متخصصان، همه افراد بالای ۴۵ سال باید قند یا گلوکز خون خود را بررسی کنند. در صورتی که علائم قند خون مانند کاهش وزن ناخواسته و تشنگی غیرعادی را تجربه می‌کنید، لازم است آزمایش قند خون را انجام دهید.

آزمایش کلسترول خون

آزمایش کلسترول خون می‌تواند چهار نوع لیپید یا چربی موجود در خون را اندازه‌گیری کند. این آزمایش برای تعیین مقدار کل کلسترول خون، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، کلسترول با چگالی بالا (HDL) و تری‌گلیسیرید استفاده می‌شود. از این میان، LDL به عنوان کلسترول مضر در نظر گرفته می‌شود، به‌طوری که افزایش بیش از حد آن خطر سکته قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین را افزایش می‌دهد.

آزمایش فشار خون

فشار خون بالا برای افراد بالای ۵۰ سال می‌تواند خطرناک باشد، زیرا خطر ابتلاء به بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به موارد تهدیدکننده زندگی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی شود.

آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات

با وجود اینکه همه مردان در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات قرار دارند، اما این خطر با افزایش سن بیشتر می‎‌شود. آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) پروتئینی که توسط غده پروستات تولید می‎‌شود را در خون اندازه‌گیری می‌کند. افزایش سطح PSA می‌تواند نشان‌دهنده وجود سرطان پروستات یا دیگر بیماری‌های مرتبط با پروستات باشد. مردان بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات قرار دارند.

آزمایش عملکرد کلیه

افرادی که درگیر دیابت و فشار خون بالا هستند، ممکن است به بیماری‌های کلیوی جدی مبتلا شوند. بنابراین باید آزمایش‌های عملکرد کلیه را انجام دهند.

کد خبر 668985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.