تلاش سیاتل برای کاهش انتشار کربن از سازه‌ها / پیاده‌راه‌سازی پرترددترین خیابان آمستردام

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «رویکرد لیدز برای بهبود کیفیت هوا»، «تلاش سیاتل برای کاهش انتشار کربن از سازه‌ها»، «ادینبرو؛ هوشمندترین شهر بریتانیا»، «کاهش هزینه حمل‌ونقل عمومی برای افراد کم‌درآمد»، «حمل‌ونقل رایگان مالت در مسیر دو راهی»، «ابتکار حمل‌ونقل برلین برای معلولان ذهنی المپیک ویژه ۲۰۲۳», «بولونیا، نخستین شهر ایتالیا با محدودیت کامل سرعت» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

رویکرد لیدز برای بهبود کیفیت هوا

شیوع بیماری کووید -۱۹ و اعمال اقدامات سختگیرانه برای تردد، کاهش قابل‌توجه انتشار کربن را در اغلب شهرهای جهان به‌دنبال داشت که البته عادی شدن شرایط، به بازگشت نرخ آلودگی هوا به سطح معمول آن در دوران پیش از شیوع کرونا در بسیاری از شهرها منجر شد. لیدز از معدود شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که نرخ انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکنون به سطح آن در دوران قبل از ظهور ویروس کرونا نرسیده است که علت این امر را می‌توان نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه مدیران برای بهبود کیفیت هوا دانست. تغییر رفتارهای سفر از طریق تبدیل خودروهای معمولی به وسایل‌نقلیه الکتریکی و ارتقای بزرگراه‌های حمل‌ونقل، مهم‌ترین رویکردهای لیدز انگلستان برای بهبود کیفیت هوا به‌شمار می‌رود.

اقدام به‌موقع مدیران شهر برای کاهش آلودگی هوای این مناطق از طریق بهبود رفتارهای تردد از طریق تشویق مردم به اتخاذ عبور و مرور سبز نتایج شگفت‌انگیزی را تا سال ۲۰۲۲ به جا گذاشت، به‌طوری‌که مدیران از تداوم اجرای رویکردهای خود در این زمینه برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت هوا خبر دادند.

تلاش سیاتل برای کاهش انتشار کربن از سازه‌ها

مدیران سیاتل از اجرای استراتژی جدید خود در سازه‌های غیرمسکونی و خانه‌هایی با سکونت بیش از یک خانواده که از مساحتی بیش از ۲۰ هزار فوت‌مربع برخوردار است، خبر داده و مدعی شده‌اند اجرای استانداردهای زیست‌محیطی در آن‌ها، کاهش ۲۷ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال خواهد داشت. این اقدام در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی اعمال خواهد شد که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ به کاهش ۳۲۵ هزار تن متریک گازهای آلاینده منجر شود که این مقدار معادل نیروی لازم برای حرکت ۷۲ هزار و ۳۲۲ خودرو در هر سال است.

توسعه طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سیاتل ایده‌هایی ارائه داد که مطابق آن مالکان سازه‌های مشمول طرح، موظف به اعمال اقداماتی برای کاهش مصرف انرژی شهری و کمک به افزایش پایداری سیاتل شدند. رویکردهایی نیز برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده ناشی از سازه‌های سراسر شهر، با هر میزان مساحت، کاربری، مالکیت و سنی ارائه شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پیاده‌سازی استانداردهای دوستدار محیط زیست توسط مالکان سازه‌ها طی پنج سال آینده اشاره کرد که تحقق هدف صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ را تسهیل می‌کند.

شرایط ویژه سازه‌ها باعث ایجاد تغییراتی در پیاده‌سازی رویکردهای دوستدار محیط زیست در شهرها می‌شود و در پی آن، مالکان باید طرحی مفصل از اهداف خود برای تحقق هدف صفرکربن در سازه‌ها ارائه دهند.

ادینبرو؛ هوشمندترین شهر بریتانیا

مدیران بریتانیا طی یک تجزیه و تحلیل فراگیر از میزان بهره‌وری شهرهای سراسر قلمرو از هوش مصنوعی و در نظر گرفتن چند مؤلفه اصلی مرتبط با این فناوری شامل آگهی‌های شغلی، تعداد کمپانی‌های هوش مصنوعی در هر شهر و نرخ ارائه خدمات رسانه‌ای تکنولوژیک بر پایه این فناوری، ادینبرو را به عنوان هوشمندترین شهر قلمرو معرفی کردند. تا پیش از این کمبریج و آکسفورد به‌طور متوالی جایگاه هوشمندترین شهرهای بریتانیا را از حیث بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت زندگی شهری از آن خود می‌کرد، اما در سال ۲۰۲۳ ادینبرو با به‌کارگیری این فناوری، نه‌تنها برای ارتقای سطح زندگی شهروندان بلکه برای حفظ محیط زیست، رقبای خود را در سال جاری پشت سر گذاشت.

علاوه بر این، محققان ادعا کردند که دانشگاه‌های ادینبرو نیز به‌طور گسترده در حال بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای بهبود عملیات آموزشی خود هستند که دولت بریتانیا از تخصیص بودجه‌ای به عنوان پاداش به ارزش چند میلیون پوند برای انجام تحقیقات علمی در دانشگاه‌های مختلف نظیر دانشگاه ادینبرو، هریوت-وات و دانشگاه نیپر خبر داده است.

کاهش هزینه حمل‌ونقل عمومی برای افراد کم‌درآمد

اداره حمل‌ونقل منطقه شهری واشنگتن در ایالات متحده آمریکا از آغاز طرح جدیدی برای کاهش ۵۰ درصدی هزینه رفت و آمد از طریق وسایل نقلیه عمومی برای افراد کم‌درآمد خبر داده است. مدیران امیدوار هستند که به دنبال اجرای این طرح، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی برای همه افزایش پیدا کند و برابری تردد در پایتخت آمریکا حاکم شود، ضمن این‌که کاهش انتشار گازهای آلاینده به واسطه گرایش بیشتر مردم به عبور و مرور از طریق خودروهای عمومی از دیگر مزایای طرح جدید خواهد بود.

علاوه بر این، مردمی که تا پیش از این به علت هزینه‌های بالای تردد قادر به پیمودن مسیرهای طولانی برای یافتن شغل نبوده‌اند از این پس خواهند توانست با صرف کمترین هزینه در کارخانه‌ها و محل‌های کسب درآمد متناسب با شرایط و توانایی‌های خود مشغول به کار شوند.

حمل‌ونقل رایگان مالت در مسیر دو راهی

مدیران مالت با بیان این‌که رایگان‌سازی حمل‌ونقل عمومی افزایش چشمگیر گرایش مردم به تردد از طریق آن‌ها را به دنبال داشته است، از قرار گرفتن پیاده‌سازی آن در مسیر دو راهی خبر داده‌اند. محققان مدعی شده‌اند که با رایگان شدن تردد، همواره بر تعداد شهروندانی افزوده می‌شود که سفر از طریق خودروهای عمومی را جایگزین وسایل نقلیه خصوصی خود می‌کنند. بدیهی است که افزایش گرایش شهروندان به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه عمومی تقویت اعتماد مردم به سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی را به تصویر می‌کشد، ضمن این‌که تحقق اهداف انتشار صفرکربن را ممکن می‌کند.

با وجود این پیامدهای مثبت، مدیران نسبت به دائمی کردن طرح تردد رایگان از طریق اتوبوس‌های عمومی ابراز تردید کرده‌اند و بر این باور هستند که تلاش‌های آن‌ها برای جذب بسیاری از شهروندان از طریق این خودروها با ناکامی مواجه می‌شود و به دنبال آن، هزینه بسیار بالایی که صرف اجرای طرح می‌شود، قابل جبران نیست. از سوی دیگر به‌رغم کاهش نرخ عبور و مرور به وسیله خودروهای شخصی به‌دنبال رایگان کردن تردد از طریق اتوبوس‌های عمومی، تعداد خودروهای سراسر کشور در پی افزایش جمعیت به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است که دولت برای حل این مسئله، تصمیم گرفته است به جای سرمایه‌گذاری بیشتر برای توسعه حمل‌ونقل عمومی رایگان، ۳۵ میلیون یورو را صرف بهبود و توسعه زیرساخت‌های تردد سبز نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کند و از این طریق، پایداری را برای حمل‌ونقل مالت به ارمغان بیاورد.

ابتکار حمل‌ونقل برلین برای معلولان ذهنی المپیک ویژه ۲۰۲۳

مدیران برلین در آلمان با همکاری یکی از کمپانی‌های فناوری کشور به توسعه نرم‌افزار جدیدی پرداخته‌اند که امکان دسترسی بدون مانع به وسایل نقلیه عمومی را قبل از شروع بازی‌های تابستانی جهانی المپیک ویژه ۲۰۲۳ برای معلولان ذهنی فراهم می‌آورد. سازندگان نرم‌افزار جدید مدعی شده‌اند بهره‌گیری از آن توسط افراد دارای ناتوانی‌های مختلف ذهنی و جسمی هرگونه مشکل در تردد از طریق اتوبوس‌ها و قطارهای شهری را از بین می‌برد و سفرهایی ایمن و مطمئن را برای آن‌ها طراحی می‌کند. البته سایر مردم عادی نیز می‌توانند این نرم‌افزار را روی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند خود نصب کنند و از این طریق، در مسیرهای بین برلین و براندنبورگ با اطمینان خاطر بیشتری به مقصد برسند.

مدیران برلین امیدوار هستند که از طریق نرم‌افزار جدید رفت‌وآمد مسافران شهر در بازی‌های المپیک جهانی ویژه را که اغلب شامل افراد ناتوان جسمی و ذهنی هستند، تسهیل کنند و امکان تردد در داخل شهر را برای آن‌ها بدون نیاز به وجود افراد دیگر فراهم بیاورند.

پیاده‌راه‌سازی پرترددترین خیابان آمستردام

مدیران آمستردام، پایتخت هلند، به این امید که ترافیک کاهش قابل توجهی را تجربه کند و از این طریق، کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود بخشد، به‌طور آزمایشی پرترددترین خیابان شهر را برای شش هفته به روی خودروها بسته‌اند. قرار است در این مدت، مدیران به ارزیابی اثرات این اقدام بر حجم ترافیک، ایمنی، کیفیت هوا و صدای تولید شده در محیط بپردازند، ضمن این‌که حس شهروندان را نسبت به شرایط جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیران پیش‌بینی کرده‌اند که این اقدام کاهش مسیر سفر را برای ۴۰ درصد از رانندگان از طریق هدایت آن‌ها در مسیرهای جایگزین به دنبال داشته باشد و این در حالی است که احتمالاً ۴۰ درصد از آن‌ها نیز افزایش حدود پنج دقیقه‌ای را در مسافت سفر خود تجربه کنند. به نظر می‌رسد که تعداد افراد موافق و مخالف طرح بستن خیابان‌ها به روی خودروها نسبتاً برابر است. در واقع، دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها با این ایده مخالف هستند، حال آن‌که بسیاری از ساکنان منطقه نسبت به اجرای این رویکرد ابراز رضایت کرده‌اند.

بولونیا، نخستین شهر ایتالیا با محدودیت کامل سرعت

قانون محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای تردد شهروندان بولونیا در سراسر شهر تا پایان سال ۲۰۲۴، اعمال خواهد شد و بولونیا جایگاه نخستین شهر ایتالیا برای اتخاذ این رویکرد را از آن خود خواهد کرد.

پیاده‌سازی این طرح تا یک سال آینده به کاهش قابل‌توجه ترافیک در شهر منجر خواهد شد و ایجاد خیابان‌هایی ایمن‌تر و زیست‌پذیرتر را به دنبال خواهد داشت. در این راستا، حداکثر سرعت تردد در تمام قلمرو شهر ۳۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و رانندگانی که این قانون را نقض کنند، مشمول پرداخت جریمه‌های سنگین خواهند شد. اگرچه طرح محدودیت ۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت در بولونیا پیش از این نیز در یکی از مناطق شهر پیاده شده بود، با این حال تا پایان سال ۲۰۲۴ هیچ شهروندی حق تردد در شهر را با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر نخواهد داشت و اجرای آن، بولونیا را به نخستین شهر ایتالیا در اتخاذ طرح محدودیت سرعت تبدیل خواهد کرد.

مدیران بولونیا ادعا کرده‌اند که تغییرات قابل‌توجهی را نیز در فضاهای عمومی و زیرساخت‌های شهری به‌وجود خواهند آورد تا از این طریق، بیشترین هماهنگی را بین محیط‌های شهری و قوانین محدودیت سرعت جدید ایجاد کنند.

کد خبر 668597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.