روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳ + کشورهایی با بیشترین تعداد پناهندگان

روز جهانی پناهنده مناسبتی است که بیستم ژوئن هر سال به‌منظور همدلی با افرادی که به‌اجبار دیار خود را ترک کرده‌اند برگزار می‌شود، شعار روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳، «امید دور از خانه» است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ۲۰ دقیقه در جهان یک نفر در حال ترک خانه، جامعه و کشور خود به سمت مقصدی بیگانه و مواجهه با چالش‌هایی بی‌شمار در این زمینه به‌همراه احساس فقدانی دردناک است؛ چراکه بشر در دنیایی سرشار از خشونت، آزار و جنگ زندگی می‌کند و گاهی به دلایلی همچون حفظ جان خود و عزیزانش یا به‌منظور برخورداری از پیشرفتی که امکان تجربه آن در زادگاه خویش وجود ندارد، مجبور می‌شود سختی مسیر را به جان بخرد.

گنجاندن پناهنده‌ها در جوامعی که پس از فرار از درگیری، آزار و شکنجه به آن‌ها احساس امنیت می‌دهد، مؤثرترین راه برای حمایت از پناهنده‌ها در شروع مجدد زندگیشان است و آن‌ها را قادر می‌سازد تا در قالب مهارت و تخصص یا به‌اشتراک‌گذاری فرهنگ خود با جامعه میزبان، کمک‌های ارزشمندی به آن عرضه کنند. پناهنده شدن همچنین بهترین راه به‌منظور آماده کردن پناهنده‌ها برای بازگشت به خانه و بازسازی کشورهایشان است این اقدام به‌صورت بازگشت داوطلبانه و ایمن به کشور در شرایط مناسب یا پیشرفت در کشور میزبان و استفاده از این پیشرفت‌ها برای بهبود کشور مادر انجام می‌گیرد.

تعریف جهانی پناهنده

پناهنده در تعریف سازمان ملل متحد کسی است که به دلیل ترس موجه از آزار و اذیت به‌دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی خود از خانه و کشور خود گریخته است.

پناهنده بودن هیچ تعریف واحدی ندارد و به‌طور کلی پناهنده کسی است که در پی وقوع جنگ و درگیری و آزار و اذیت، مواجهه با انواع تهدیدها و روبه‌رویی با خطرات جانی به اجبار سرزمین خود را ترک کرده و به کشور دیگری پناه برده است. هدف نهایی پناهنده‌ها این است که پس از ایمن شدن شرایط به کشور خود بازگردند، با این وجود بازگشت به وطن گاهی برای آن‌ها هرگز میسر نمی‌شود. به این ترتیب یک پناهنده پس از ورود به کشور مقصد با آن ادغام یا در صورت نیاز در کشور امن دیگری اسکان داده می‌شود.

فرآیند ادغام دشوار و طولانی است و با فراهم آوردن نیازهای اولیه کوتاه‌مدت همچون غذا و سرپناه در اردوگاه‌های پناهندگی آغاز و به ادغام اجتماعی و فرهنگی ختم می‌شود. اردوگاه‌های پناهندگی اغلب شلوغ و فاقد تجهیزات است و با شرایط بهداشتی نامناسب، شیوع بیماری‌های گوناگون، درگیری‌های داخلی و خشونت مواجه است، در بیرون از آن نیز فرد پناهنده ممکن است با خصومت و بیگانه‌هراسی مواجه شود، به دلیل موانع زبانی مورد تحقیر قرار گیرد یا از مسائل مختلف سلامت روان همچون اختلال پس از حادثه، افسردگی و دلتنگی رنج ببرد.

روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳+ کشورهایی با بیشترین پناهنده

کشورهایی با بیشترین پناهنده‌

جمعیت پناهنده‌های جهان طی دهه گذشته بیش از دو برابر شده است. برخلاف تصورات رایج، مقصد افرادی که تحت‌تأثیر بحران‌ها و تهدیدها سرزمین خود را ترک می‌کنند کشورهای پردرآمد اروپایی و آمریکایی نیست، بلکه پناهنده‌ها به کشورهای همسایه پناه می‌برند. بر اساس داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، ترکیه با میزبانی ۳.۶۷ میلیون پناهنده، آلمان به‌عنوان تنها کشور پردرآمد لیست با ۲.۲ میلیون پناهنده، پاکستان با یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۵۵۴ پناهنده، اوگاندا با یک میلیون و ۴۸۹ هزار پناهنده، روسیه با میزبانی یک میلیون و ۴۵۰ هزار پناهنده، لهستان با یک میلیون و ۲۱۰ هزار پناهنده، سودان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای پناهندگی برای پناهنده‌ها با یک میلیون و ۱۱۰ هزار پناهنده، بنگلادش با پناه دادن به ۹۲۹ هزار پناهنده، اتیوپی با ۸۶۷ هزار نفر و ایران با ۸۴۰ هزار پناهنده ۱۰ کشوری هستند که در سال ۲۰۲۲ بیشترین پناهنده را در خود جای داده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز طی ۱۲ ماه (از آوریل ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳) با افزایش چشمگیری در بخش درخواست‌های پناهنده شدن مواجه بوده است. درخواست‌ها به‌دنبال افزایش درگیری‌ها، تحولات سیاسی و اجتماعی، مشکلات اقتصادی و ناامنی غذایی صورت گرفته است. سوری‌ها، افغان‌ها، ونزوئلایی‌ها، کلمبیایی‌ها و ترک‌ها همچنان بیشترین درخواست‌های پناهندگی را به اتحادیه اروپا ارسال کرده‌اند که از هر ۱۰ مورد، چهار درخواست را شامل می‌شود.

تفاوت مهاجر و پناهنده

مهاجر و پناهنده تنها دو مورد از اصطلاحات بسیاری برای توصیف افرادی است که به‌دنبال خانه جدید در کشورهای دیگر هستند. این دو اصطلاح به‌طور خاص موضوعات داغ سراسر جهان محسوب می‌شوند زیرا مشمولان آن‌ها تعداد زیادی از مردم هستند که به امید یافتن چشم‌اندازی بهتر و امن‌تر در کشورهای دیگر، از خشونت، فقر، درگیری و بلایای زیست‌محیطی کشورهای خود فرار می‌کنند.

تفاوت اصلی این دو اصطلاح، نحوه انتخاب است. به زبان ساده مهاجر کسی است که مهاجرت را انتخاب می‌کند و پناهنده کسی است که به زور خانه خود را ترک کرده است. پناهنده کشور خود را ترک می‌کند زیرا ماندن برای وی خطرناک است و بازگشت او برایش خطرات جانی به‌دنبال دارد. این افراد اغلب بدون وسایل شخصی و گاهی بدون برنامه‌ریزی قبلی فرار می‌کنند.

مهاجر اما به‌هر دلیلی شامل بودن در کنار خانواده، دلایل اقتصادی، تحصیلی و مواردی از این قبیل رفتن را برمی‌گزیند و اغلب برای سفر خود برنامه‌ریزی دارد. با این وجود دلیل مهاجرت تنها ترک یک موقعیت به دنبال یک موقعیت بهتر نیست و بسیاری از مردم به این دلیل مهاجرت می‌کنند که زندگی در وطن برای‌شان خطرناک است و می‌تواند آن‌ها را در معرض ناآرامی، قحطی، خشکسالی، سقوط اقتصادی و مواردی از این قبیل قرار دهد. با این وجود مهاجران تا زمانی که در معرض خطر درگیری یا آزار و اذیت قرار نگیرند، پناهنده محسوب نمی‌شوند.

بر همین مبنا پناهنده‌ها از اخراج یا بازگردانده شدن به موقعیت‌هایی تهدیدکننده زندگی محافظت می‌شود، باید به خدمات اجتماعی دسترسی داشته باشند و در جامعه جدید خود ادغام شوند، اما مهاجران تحت قوانین و رویه‌های مهاجرتی یک کشور هستند و می‌توان آن‌ها را به کشورشان بازگرداند.

روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳+ کشورهایی با بیشترین پناهنده

مهاجرپذیرترین کشورهای جهان در ۲۰۲۳

توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان به‌شدت نیازمند مهاجر و در حال تدوین سیاست‌های سختگیرانه برای استقبال از مهاجران هستند، چراکه مهاجرت به کشورهای دیگر در جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر، تحصیلات و استانداردهای زندگی، به جنبه عادی هر اقتصاد در جهان تبدیل شده است. طبق آمار اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد بیش از ۲۳۲ میلیون مهاجر بین‌المللی در سراسر جهان وجود دارد. در این میان ۱۰ کشور برتری که در سال ۲۰۲۳ از مهاجران در قالب پناهنده استقبال کرده‌اند به‌ترتیب شامل کانادا، استرالیا، نیوزلند، سنگاپور، آلمان، انگلستان، ایالات‌متحده‌آمریکا، امارات متحده عربی، نروژ و آرژانتین است. هرچند این اسامی تنها به علت آمار ورود پناهندگان اعلام شده است و مبنی بر وجود حمایت‌های اجتماعی برای این قشر نیست. دو کشور آلمان و فنلاند در سال‌های اخیر توانسته‌اند برای پناهندگان شرایط مناسبی را فراهم بیاورند.

فنلاند

فنلاند این کشور یک مقصد مطلوب برای پناهندگان است، چراکه می‌توانند انواع کمک‌ها را در این کشور دریافت کنند. مدت زیادی طول خواهند کشید تا درخواست یک خارجی برای دریافت وضعیت پناهندگی در فنلاند مورد بررسی قرار گیرد و همین امر فرآیند استخدام را پیچیده می‌کند اما یک فرد خارجی پس از دو سال اقامت در کشور می‌تواند اقامت دائم با امکان سفر به خارج از کشور را اخذ کند. پناهندگان طی مدت حضور خود حق برخورداری از شرایطی نظیر ثبت‌نام کودکان در مدارس همچنین شرکت در کلاس‌های آموزشی را خواهند داشت.

آلمان

یک پناهنده در آلمان تقریباً از حقوقی مشابه شهروندانش برخوردار است. طیف گسترده‌ای از کمک‌های اجتماعی و شهری به پناهندگان در این کشور ارائه می‌شود. بسیاری از مردم از کشورهایی که موقعیت‌های اجتماعی نامطلوب دارند، سعی در کسب اجازه برای زندگی در این کشور را دارند. مزایای اجتماعی، مسکن موقت و حق تحصیل و کار از جمله امتیازهایی است که آلمان در اختیار پناهندگان قرار می‌دهد.

روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳+ کشورهایی با بیشترین پناهنده

شعار روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳

روز جهانی پناهنده ارائه‌دهنده فرصتی برای افزایش آگاهی، دفاع از حقوق و نشان دادن همبستگی با کسانی است که به دنبال امنیت و حفاظت از خود، دیار خود را به سمت مقصدی بیگانه ترک می‌کنند. جهان هر سال این روز را در بیستم ژوئن گرامی می‌دارد تا قدرت و شجاعت افرادی را که مجبور به ترک وطن شده‌اند تحسین و با آن‌ها همدردی کند.

شعار روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳، «امید دور از خانه» تعیین شده است که بر قدرت مشارکت و ارائه راهکار برای پناهندگان تمرکز دارد. این شعار بر اهمیت گنجاندن پناهنده‌ها در جوامعی تأکید دارد که به‌عنوان مأمن برگزیده‌اند که این امر شامل دسترسی آن‌ها به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، اشتغال و سایر خدمات ضروری، همچنین به معنای استقبال از آن‌ها در جوامع خود و ایجاد حس تعلق است. شعار روز جهانی پناهنده ۲۰۲۳، همچنین یادآوری می‌کند که پناهنده‌ها فقط از نظر تعداد بااهمیت نیستند، بلکه افرادی با امید، رویاها و خانواده هستند و حق این را دارند با برخورداری از شفقت و حمایت جوامع میزبان، زندگی ویران‌شده خود را از نو بسازند.

شاخص روز جهانی پناهنده در سال ۲۰۲۳ آواره شدن ۱۰۸.۴ میلیون نفر از دیار خود است که ۵۲ درصد از این افراد تنها از سه کشور هستند و شامل ۶.۸ میلیون نفر از سوریه، ۵.۷ میلیون اوکراینی و ۵.۷ میلیون افغانستانی می‌شوند.

هند، مکزیک، روسیه، چین، سوریه، بنگلادش، پاکستان، اوکراین، فیلیپین و افغانستان کشورهایی هستند که بیشترین تعداد مهاجر پناهنده را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 668249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.