حمایت بیمه سلامت، مرهمی بر درد بیماران خاص و صعب‌العلاج

با گسترش فعالیت بیمه سلامت، می‌توان ادعا کرد که دیگر اقشار ضعیف جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی محروم از بیمه نخواهند بود و در استان اصفهان نیز درصد قابل توجهی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت، به‌طور رایگان بیمه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه قدمت بیمه در ایران به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد، اما امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که این صنعت در کشور داشته است، نقش بیمه در زندگی روزمره بیش از پیش مشخص شده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی تمام فعالیت‌های شرکت‌های بیمه به موجب اصل ۴۴ قانون اساسی زیر نظر دولت قرار گرفت و بعد از آن در دهه شصت بود که چند شرکت بیمه مجوز صدور بیمه‌نامه دریافت کردند.

در اول مهرماه سال ۱۳۹۱، با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور «بیمه سلامت ایران» تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمام مردم در قالب یک سازمان ارائه شود.

با این اقدام جمعیت بیش از ۷۰ میلیونی کشور از یک بیمه پایه‌ای درمان برخوردار می‌شوند و دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمان در کشور نخواهد بود و به این شکل روز اول مهرماه سال ۱۳۹۱ را آغاز فعالیت رسمی سازمان بیمه سلامت می‌دانند.

همان طور که مقام معظم رهبری نیز در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ اعلام داشتند، شاخص کشور در بیمه جایگاه مناسبی دارد و خدمت‌رسانی بیمه‌ها به مردم، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

با گسترش فعالیت بیمه سلامت، می‌توان ادعا کرد که دیگر اقشار ضعیف و محروم جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی محروم از بیمه نخواهند بود و در استان اصفهان نیز درصد قابل توجهی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت، به‌طور رایگان بیمه شده‌اند، در این زمینه به گفت‌وگو با محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان نشسته‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

حمایت بیمه سلامت، مرهمی بر درد بیماران خاص و صعب‌العلاج

۴۵ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند

ایمنا: بیمه سلامت چه تفاوتی با بیمه تأمین اجتماعی دارد؟

صفاری: بیمه سلامت تنها یک بیمه پایه درمانی است و حوزه کاری آن درمان است، اما بیمه تأمین اجتماعی مباحث بازنشستگی، از کار افتادگی و… را دارد و در کنار آن بیمه پایه درمان را نیز دارد. حق بیمه تأمین اجتماعی نیز بیشتر از حق بیمه سلامت است.

در حال حاضر در کشور ما چندین بیمه در حوزه بیمه پایه درمان فعالیت دارند که یکی از آن‌ها بیمه سلامت است. بیمه نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی هم فعال هستند که می‌توان گفت حدود ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت و ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و کمتر یک میلیون نفر نیز تحت پوشش بیمه‌های مسلح هستند. بیمه‌های دیگری نیز وجود دارد که جمعیت‌های کمتری را تحت پوشش دارند.

بیشتر افراد تحت پوشش بیمه سلامت، به طور رایگان بیمه شده‌اند

ایمنا: بیشتر چه افرادی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند؟

صفاری: بیشتر دو قشر هستند که دسته اول کارمند دولت هستند و بیمه پایه درمان آن‌ها با بیمه سلامت و بحث بازنشستگی آن‌ها نیز با صندوق بازنشستگی کشوری است.

قشر بزرگ دیگری که تحت پوشش بیمه سلامت هستند، قشر ضعیف جامعه و محرومان هستند که معمولاً نمی‌توانند حق بیمه پرداخت کنند و در استان اصفهان کل جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها به‌طور رایگان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

حمایت بیمه سلامت، مرهمی بر درد بیماران خاص و صعب‌العلاج

ایمنا: خدمات درمانی که بیمه سلامت ارائه می‌کند به چه صورت است؟

صفاری: تمام بیمه‌های پایه درمان تحت قوانین شورای عالی بیمه سلامت فعالیت می‌کنند، در واقع بیمه پایه درمان تأمین اجتماعی و بیمه پایه درمان نیروهای مسلح و بیمه سلامت هیچ تفاوتی ندارند، شورای عالی بیمه سلامت قوانین را ابلاغ می‌کند و تمام بیمه‌ها باید آن را اجرا کنند.

تفاوت‌هایی وجود دارد که بیمه سلامت تنها بیمه پایه درمان است و هیچ خدمات اضافه‌تری ندارد. بیمه نیروهای مسلح علاوه بر اینکه بیمه پایه درمان است، برخی اوقات خدمات بیمه تکمیلی نیز ارائه می‌کند.

درمان تأمین اجتماعی علاوه بر اینکه بیمه پایه درمان را ارائه می‌کند، برای بیمه‌شدگان خودش یک سری مراکز ملکی دارد که به بیمه‌شدگان به‌صورت رایگان خدمات ارائه می‌شود.

تمام بیماران خاص تحت حمایت بیمه سلامت قرار می‌گیرند

ایمنا: طرح حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج چه شرایطی دارد؟

صفاری: از سال ۱۴۰۱ و در دوره کنونی مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج اجرا شد. در قانون متولی این طرح، صندوق صعب‌العلاج بیمه سلامت است، تمام منابع تحت نظارت بیمه سلامت بوده و به عنوان صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج ایجاد شده است و تفاوتی ندارد که فرد بیمه شده چه صندوقی باشد، ممکن است بیمه تأمین اجتماعی داشته باشد، اما خدمت بیماری خاص را از این صندوق دریافت کند.

حمایت بیمه سلامت، مرهمی بر درد بیماران خاص و صعب‌العلاج

ایمنا: چه تعداد از بیماران خاص تحت پوشش این طرح قرار دارند؟

صفاری: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته اجرا شد، از ابتدای آبان‌ماه تاکنون، در کل استان اصفهان خدماتی که برای بیماران خاص انجام شده است، بیشتر از ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه در پی داشته است که از منابع صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تهیه شده است، آماری که تا امروز داریم، بیش از ۵۶ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

لیست بیماری‌های خاص به‌روز می‌شود

ایمنا: بیماران خاص و صعب‌العلاج چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟

صفاری: این افراد می‌توانند به سامانه شهروندی بیمه سلامت مراجعه کنند و با کد ملی و شماره موبایل وارد شوند و اگر بیماری خاص دارند، شامل افراد تحت پوشش این صندوق شوند.

۱۰۷ بیماری خاص نیز در یک فهرست مشخص شده است و شایع‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها، انواع سرطان‌ها است. ام اس، سکته مغزی، پارکینسون، انواع صرع، عوارض دیابت و … نیز جزو این فهرست بوده و می‌توان گفت که هیچ بیماری صعب‌العلاجی از قلم نیفتاده است.

همچنین این فهرست به‌روز می‌شود و ساز و کار به‌روز شدن آن اندیشیده شده است، کارگروه‌های استانی می‌توانند بیماری را به کارگروه کشوری پیشنهاد دهند و در شورای سیاست‌گذاری این فهرست به‌روز شود. کما اینکه عناوین این ۱۰۷ بیماری نیز در سال جدید به‌روز شده است، برای مثال تا پیش از این تنها عوارض چشمی دیابت تحت پوشش بود، اما بعد از آن تمام عوارض دیابت تحت پوشش قرار گرفت.

حمایت بیمه سلامت، مرهمی بر درد بیماران خاص و صعب‌العلاج

ایمنا: افرادی که تحت پوشش بیمه‌های دیگر هستند چطور از خدمات این صندوق استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر مشکلی که در فرایند اجرای صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج داریم، این است که بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به این دلیل که در سامانه‌های خودشان به آن‌ها ارائه می‌شود، با مشکل مواجه می‌شوند چرا که سامانه‌های تأمین اجتماعی به روز نشده است، در واقع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به صورت سیستمی از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج استفاده نمی‌کنند.

این افراد مجبور هستند فاکتورهای هزینه‌ای را بیاورند و هزینه را در ازای دریافت خدمات درمانی پرداخت کنند، بعد از آن با ارائه فاکتور هزینه را از بیمه سلامت دریافت می‌کنند.

لازم است که سازمان تأمین اجتماعی همکاری کند. در بیشتر کشورهای پیشرفته بیمه‌های پایه درمان تمام مردم یکسان است تا وقتی قوانین اجرا می‌شود، عادلانه برای همه اجرا شود. قانون تجمیع بیمه‌ها را داریم، اما هنوز اجرا نشده که نبود این قانون در همین موضوع زمینه‌ساز چالش شده است.

کد خبر 667267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.