چند قلم از داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت است؟

افزایش پوشش درمان ناباروری در بیمه سلامت در دستور کار قرار گرفته است تا افراد بیشتری از این خدمات بهره‌مند شوند؛ این در حالی است که بیمه سلامت پوشش ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را برای این افراد در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود چهار میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دولت با حمایت از هزینه‌های ناباروری، فرصت خوبی را برای درمان زوجین نابارور فراهم کرده است، این در حالی است که چنین فرصتی به وضعیت اقتصادی کشور و اختصاص بودجه از سوی دولت و حمایت سازمان‌های بیمه بستگی دارد؛ امیدواریم این پوشش‌ها امسال نیز ادامه یابد و زوجین نابارور بتوانند با حمایت از این بودجه‌ها، اقدام به باروری کنند.

رضا سعیدی، رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: بیش از ۶۰ قلم داروی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت است.

وی در خصوص پوشش خدمات درمان ناباروری، افزود: در بیمه سلامت ایران افزایش پوشش درمان ناباروری صورت گرفت تا تعداد افراد بیشتری از این خدمات استفاده کنند، به طوری که عنوان شد شرط در نظر گرفتن بیمه برای تمام افراد خانواده دارای مادر باردار حذف شود، به عبارتی یک مادر باردار می‌تواند به صورت انفرادی در خانواده از بیمه سلامت بهره‌مند شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه حدود چهار میلیون زوج نابارور در کشور زندگی می‌کنند که نیازمند خدمات درمان هستند، تصریح کرد: پوششی که بیمه سلامت برای این افراد در نظر گرفته، ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری به صورت تعرفه دولتی و عمومی غیر دولتی در مراکز غیر طرف قرار داد انجام می‌شود، افراد دارای بیمه می‌توانند به صورت مستقیم از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند؛ در غیر این صورت می‌توانند مدارک خود را برای دریافت هزینه ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه مراکز درمان ناباروری می‌توانند درخواست عقد قرارداد با بیمه سلامت را مطرح کنند، اضافه کرد: ۶۳ قلم دارو، ۵۶ نوع از آزمایش‌ها و هشت نوع از اقدامات مربوط به تصویربرداری برای درمان ناباروری با تعرفه دولتی تحت پوشش بیمه سلامت است، بیماران در صورت مراجعه به مراکز غیر طرف قرارداد با بیمه سلامت باید هزینه‌ها را پرداخت کنند.

سعیدی با تاکید بر استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیک در تجویز داروها و آزمایش‌ها، گفت: امیدواریم که در آینده بتوان تعرفه‌های بخش خصوصی را نیز پوشش داد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۰ مرکز درمان ناباروری طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند که در سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار نفر خدمات مربوط به درمان ناباروری را در این مراکز دریافت کردند، ضمن اینکه برای خدمات سرپایی بیمه سلامت در سال گذشته به طور تقریبی ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه داشته است و نزدیک به ۱۶۷ هزار نفر نیز هزینه‌های مربوط به زایمان را از بیمه سلامت دریافت کردند.

لزوم افزایش اعتبارات درمان ناباروری در سال جاری

پیش‌تر نیز محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به لزوم افزایش دو برابری اعتبارات درمان ناباروری در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در این زمینه ۲,۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ از قانون جوانی جمعیت هزینه شده است، البته این رقم در اعتباری که به سازمان اختصاص دادند نزدیک ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و ما از سایر منابع این رقم را به ۲,۷۰۰ میلیارد تومان رساندیم.

وی افزود: تصور این است که به طور قطع نیاز اعتبارات درمان ناباروری در سال جاری بیشتر و باید اعتبار قانون حداقل دو برابر شود که به رقم ۱,۷۷۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری رسیده است و امیدواریم بتوان این امر مهم را مدیریت کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون زوج نابارور در کشور داریم، گفت: با این حساب و در نظر گرفتن هزینه‌های بخش خصوصی حداقل باید ۲۰ همت (هزار میلیارد تومان) بودجه در این زمینه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در واقع قیمت تمام شده بخش خصوصی بالاتر است و ما نیز در حد تعرفه خصوصی نمی‌توانیم پرداخت کنیم، طبق قانون در بخش دولتی ۹۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنیم اما در سایر بخش‌ها ما ۹۰ درصد هزینه تعرفه عمومی غیر دولتی را پرداخت می‌کنیم که بازهم اختلاف و پرداخت از جیب مردم اتفاق می‌افتد.

کد خبر 666438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.