اقدامات شهرهای دوستدار سالمند+شعار روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان ۲۰۲۳

روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان ۲۰۲۳، با شعار «ختم ماجرا: توجه به خشونت مبتنی بر جنسیت در سیاست‌ها، قوانین و واکنش‌های مبتنی بر شواهد سالمندی» برگزار می‌شود؛ بعضی از شهرهای دوستدار سالمند، اقدامات جالبی را از رایگان کردن حمل‌‎ونقل عمومی تا اجرای برنامه‌های ضدتنهایی برای این قشر پیاده‌سازی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سالمندان در سراسر دنیا مورد آزارهای گوناگون عاطفی، مالی و جسمی قرار دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بین چهار تا شش درصد این افراد از انواع مختلف سوءاستفاده و آزار رنج می‌برند اما بخش عمده‌ای از آن‌ها سکوت اختیار می‌کنند. از آن‌جا که تعداد افراد مسن در جهان رو به افزایش است و به‌طور تقریبی همه کشورهای جهان انتظار رشد قابل‌توجهی در تعداد سالمندان خود را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ دارند، سالمندآزاری نیز در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. این امر یک موضوع جدی و یک بحران اخلاقی است، چراکه سالمندان در کل طول سال باید مورد حمایت قرار گیرند.

روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان ۲۰۲۳

روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان در سال جاری با شعار : «ختم ماجرا: توجه به خشونت مبتنی بر جنسیت (GBV) در سیاست‌ها، قوانین و واکنش‌های مبتنی بر شواهد سالمندی» برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت این روز با استناد به نتایج مربوط به چهارمین بررسی و ارزیابی برنامه اقدامات بین‌المللی مادرید در مورد پیری (MIPAA)، به‌روزرسانی‌هایی را در مورد ختم این ماجرا ارائه می‌کند و با توجه به این امر که چگونه یک سند الزام‎آور قانونی می‌تواند استانداردهایی را برای پیشگیری و مبارزه با آزار سالمندان فراهم آورد، به تعیین «سیاست‌ها» و «قوانین جهانی» در این زمینه می‌پردازد.

جدیدترین اطلاعات در مورد اجرای پنج اولویت دهه جاری برای مقابله با آزار افراد مسن از طریق شکاف‌های مبتنی بر شواهد، نظرسنجی‌های مبتنی بر جمعیت و راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه نیز در این روز ارائه می‌شود.

روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان کوششی در برابر آزارها و بی‌توجهی‌هایی است که بسیاری از این افراد به‌طور روزمره محکوم به تجربه آن هستند و تضمین می‌کند که وضعیت اسفبار آن‌ها نادیده گرفته نمی‌شود. این روز کمک می‌کند با افزایش آگاهی و ارائه منابع و اطلاعات برای کمک به نبرد با معضل سالمندآزاری، گام‌های مؤثری به سوی جهانی برداشته شود که سالمندان در آن خوشحال هستند و مورد آزار قرار نمی‌گیرند.

روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان + تلاش‌ شهرهای دوستدار سالمند

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ۶۶/۱۲۷ خود، روز پانزدهم ژوئن را به‌طور ویژه برای این منظور برگزید تا در آن کل جهان مخالفت خود را با هر نوع سوءاستفاده از نسل قدیم اعلام کند، زیرا به‌رغم پذیرفته شدن این حقیقت که افراد مسن جوامع، مورد بی‌مهری فراوانی قرار دارند و باید به‌طور جدی به این مسئله رسیدگی کرد، سالمندآزاری یکی از انواع خشونت است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و در برنامه‌های اقدام ملی به اندازه بسیاری از دیگر مسائل کلیدی اجتماعی به آن پرداخته نمی‌شود.

افراد مسن جوامع حق کامل دارند تا با آن‌ها با عزت و احترام رفتار شود، یک زندگی عاری از هرگونه سوءاستفاده، آزار، استثمار یا بی‌توجهی داشته باشند، غذای مغذی، داروهای مناسب، کمک‌های بهداشتی و ایمنی لازم را دریافت کنند و تا حد امکان در معرض بی‌خانمانی، بیماری، گرسنگی و فقر قرار نگیرند. هدف روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان نیز فراهم کردن فرصتی برای جوامع در سراسر جهان است تا با افزایش آگاهی در مورد فرآیندهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی که آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، درک بهتری از آزارهایی به‌دست دهد که سالمندان از آن رنج می‌برند و به مقابله با این دشواری‌ها بپردازد.

بعضی از کشورهای سراسر جهان با توجه ویژه نسبت به این امر گام‌هایی مفید برای تبدیل شدن به جوامع دوستدار سالمند برداشته‌اند تا با فراهم آوردن رفاه و آرامش برای این قشر محترم و ارزشمند جوامع، زمینه‌های وارد آمدن هرگونه آسیب و فشار را بر آن‌ها مسدود کنند.

روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان + تلاش‌ شهرهای دوستدار سالمند

نمونه‌هایی از اقدامات شهرهای دوستدار سالمند

برنامه ضدتنهایی برلین برای سالمندان شهر، یکی از اقدامات جوامع دوستدار سالمند است که به‌منظور فراهم آوردن زمینه‌های آرامش برای این افراد پیاده‌سازی شده است. این برنامه که روی افراد بالای ۷۰ سال متمرکز است، این کار با فراهم آوردن امکان بازدید خانگی از سالمندان شهر مانع انزوای اجتماعی آن‌ها می‌شود. بازدیدها توسط یک فرد آموزش‌دیده و با رضایت خود سالمندان انجام می‌گیرد تا احساس تنهایی سالمندان را مورد توجه قرار دهد و با مشارکت‌دادن آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی این احساس را از بین ببرد.

رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی برای سالمندان در لیسبون پرتغال از دیگر اقداماتی است که جوامع دوستدار سالمند برای بهبود رفاه سالخوردگان خود به‌کار گرفته‌اند که مطابق با آن افراد بالای ۶۵ سال در این شهر می‌توانند به‌طور رایگان با تمام وسایل نقلیه عمومی در شهر تردد کنند.

آموزش راهنماهای دیجیتال برای خدمت به سالمندان نیز از اقدامات شهر دوستدار سالمند سوئد به‌منظور کمک به این اقشار جامعه در مسیر ورود به دنیای دیجیتال است که مطابق با آن افرادی توسط شهرداری سوئد استخدام شده‌اند تا با سرکشی به خانه سالمندان، مشکلات آن‌ها را در زمینه امور دیجیتال برطرف و با ارائه آموزش‌های لازم و تسهیل ورود آن‌ها به فضای دیجیتال از انزوای اجتماعی آن‌ها ممانعت کنند. افراد استخدام‌شده کمک می‌کنند سالمندان مشکلات خود را با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند برطرف کنند و در ارتباط با دنیای مجازی تجربه بهتری داشته باشند. این افراد تا زمان فراگیری علم استفاده از ابزارهای دیجیتالی، در کنار سالمندان می‌مانند و با کاهش احساس اضطراب ناشی از انزوای دیجیتالی آن‌ها، زندگی روزمره این اقشار را آسان‌تر می‌کنند.

برگزاری تورهای رایگان برای سالمندان نیز از جمله اقدامات انجام‌گرفته برای بهبود رفاه سالمندان شهر است که توسط شهرداری مادرید اسپانیا انجام گرفته است تا روحیه و نشاط را در این قشر محترم جامعه افزایش دهد. مطابق با این طرح سالمندان می‌توانند در شب‌های جشن، به‌طور رایگان سوار تاکسی‌های شهر شوند و با تجربه یک سفر شگفت‌انگیز مجانی برای تماشای چراغانی‌های خیابان، در شادی‌های شهر شرکت کنند. این اقدام مادرید که با همکاری داوطلبانه رانندگان تاکسی انجام می‌گیرد، در کنار رفع مشکل ساکنان مسن شهر در زمینه جابه‌جایی شهری، به میزان چشمگیری از انزوای اجتماعی آن‌ها می‌کاهد.

روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان + تلاش‌ شهرهای دوستدار سالمند

کد خبر 667263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.