۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
قطار مبارزه با مواد مخدر در چک

جمهوری چک با هدف افزایش آگاهی جوانان در زمینه سوءاستفاده مواد به راه‌اندازی یک قطار مبارزه با مواد مخدر اقدام کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمهوری چک از یک قطار نقره‌ای مدرن در ایستگاه راه‌آهن مرکزی خود رونمایی کرد که هدف آن به‌جای حمل مسافران بیشتر بین مقاصد مختلف، ایجاد دانش و آگاهی در مورد موضوع سوءمصرف مواد مخدر است. این قطار که به طور رسمی «قطار انقلاب» نامیده می‌شود، در اصل یک سازمان آموزشی غیردولتی متحرک است که نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله را به‌عنوان تأثیرپذیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد در برابر جذابیت‌های دروغین سوءمصرف مواد مخدر و الکل مورد خطاب قرار می‌دهد.

قطار انقلاب برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به حرکت درآمد و فضای داخلی یکی از واگن‌های آن به‌طور اختصاصی به‌عنوان یک مرکز تعاملی چندرسانه‌ای طراحی شد. در حال حاضر یکی از بخش‌های آن به‌عنوان سالن نمایش فیلم بازسازی شده است و فیلم‌هایی را پخش می‌کند که در آن داستان‌هایی از علل، پیشرفت و پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر روایت می‌شود. محیط تعاملی قطار باعث می‌شود بازدیدکنندگان در قالب شرکت‌کنندگان فعال داستان به کنش کشیده شوند. سپس در بخش بعدی که به اتاق مناظره تبدیل شده است، داستان را با کارشناسان مورد بحث قرار دهند. بخش بعدی قطار در راستای واقعی‌تر کردن چشم‌انداز به نشان دادن محیط‌های مختلف مرتبط با مصرف مواد اختصاص یافته است و شامل یک خانه تیره و متروکه، یک سلول زندان، یک محل تصادف اتومبیل و یک مرکز درمان مواد مخدر می‌شود.

قطار انقلاب از پراگ به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر و پایتخت جمهوری چک به‌راه می‌افتد و از شهرهای مختلف سراسر کشور عبور می‌کند تا آموزش‌های لازم را تمام به جوامع محلی برساند. قطار یادشده تاکنون از کشورهای همسایه شامل اسلواکی، لهستان و آلمان نیز عبور کرده و با استقبال ساکنان جوامع آن‌ها نیز همراه بوده است.

شورای شهر پراگ پروژه قطار انقلاب را یک پروژه بزرگ می‌داند که به‌طورقطع تعداد زیادی از جوانان را از مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار منصرف و به‌سمت ورزش و مزایای آن به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه قوی متمایل می‌کند.

کد خبر 667192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.