نقش فضاهای سبز شهری در کاهش وابستگی مردم به داروهای ضدافسردگی

گزارش‌ها حاکی از آن است که افرادی با بیشترین مدت زمان حضور در فضاهای سبز نسبت به سایر افراد، نیاز کمتری به مصرف داروهای ضدافسردگی دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود فضاهای سبز از جنبه‌های مختلف می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش انتشار کربن و به حداقل رسیدن سطح آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی اشاره کرد که هر یک به سهم خود می‌تواند رفاه را برای مردم به ارمغان آورد. به‌تازگی، گروهی از محققان در بررسی نقش فضاهای سبز بر کیفیت زندگی شهروندان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه یک فرد حضور فعال‌تر و منظم‌تری در فضاهای سبز داشته باشد، نیاز کمتری به مصرف داروهای ضدافسردگی دارد، ضمن این‌که حضور در چنین مکان‌هایی او را به انجام فعالیت‌های جسمی نیز سوق می‌دهد.

این محققان بر این باور هستند که چنان‌چه افراد افسرده طی هر هفته سه یا چهار بار در فضاهای سبز حضور پیدا کنند، مصرف داروهای ضدافسردگی در آن‌ها نسبت به قبل، به حدود یک سوم خواهد رسید و این در حالی است که گذراندن اوقات فراغت به طور منظم در فضاهای سبز، امکان تنفس هوای پاک را برای شهروندان فراهم می‌آورد و از این طریق نیز به کاهش نرخ ابتلای آن‌ها به بیماری‌های تنفسی نظیر آسم کمک می‌کند.

نقش فضاهای سبز شهری در کاهش وابستگی مردم به داروهای ضدافسردگی

البته براساس استدلال‌های ارائه شده از سوی محققان، حضور در فضاهای سبز تنها به پارک‌ها محدود نمی‌شود بلکه گذراندن اوقات فراغت در نزدیکی دریاها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و حتی باغ‌وحش‌ها نیز اثرات مثبت مشابهی بر سلامت جسمی و روانی شهروندان به‌جا می‌گذارد و نیاز به مصرف داروهای روان‌گردان را در آن‌ها به حداقل می‌رساند.

ضرورت وجود فضاهای سبز در شهرها

سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت پیدا خواهند کرد و در واقع از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر ساکن شهرهایی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود. این در حالی است که توسعه شهری در بسیاری از نقاط دنیا دسترسی به فضاهای سبز را به حداقل رسانده و همین امر، سلامت جسمی و روانی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده است.

هلسینکی که به عنوان شادترین شهر جهان شناخته شده، محصور در فضاهای سبز شهری است به طوری که اغلب ساکنان آن با پیمودن کمترین مسیر ممکن از طریق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به فضاهای سبز دسترسی دارند و محققان بخش اعظم شادی مردم را به وجود گسترده فضاهای سبز در آن نسبت داده‌اند.

نقش فضاهای سبز شهری در کاهش وابستگی مردم به داروهای ضدافسردگی

کد خبر 666950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.