از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاسبان کیان» نوشت: «می‌دانستیم که در محل درگیری و تیراندازی رخ داده است اما، ما رفتیم» این یک جمله که درباره وقایع روز کشته شدن کیان پیرفلک به خوبی نشان می‌دهد کاسبی با خون این کودک مظلوم در دستور کار قرار گرفته است. شبی که در تیراندازی‌های شهر ایذه، ضد انقلاب و براندازان تصور می‌کردند که تنها مأموران نیروی انتظامی شهید شدند و برای این فتح الفتوح خود به شادی و پایکوبی پرداختند، کیان پیرفلک مظلوم نیز آسمانی شده بود. به فاصله تنها چند ساعت از هلهله و شادی ضد انقلاب در به شهادت رساندن مأموران انتظامی مشخص شد کیان کشته شده است و در چنین موقعیتی وقت آن رسیده بود که ماجرا به نحو دیگری روایت شود و قاتلان شب، صبح روز بعد از ماجرا به خونخواهان کیان تبدیل شوند. در این میان و با رواج شایعات مختلف، عده‌ای درباره کیان اظهارات عجیب و بی مبنایی را مطرح می‌کنند. در روز خاکسپاری کودک ایذه‌ای، مادر کیان مدعی شد که کیان از قرآن متنفر بود! در حالی که کمی بعد فیلمی از کیان در حالی که قرآن می‌خواند منتشر شد!

این اظهارات به همین‌جا ختم نشد و عموی کیان در اظهاراتی خواهان آن می‌شود که باید هرچه زودتر قاتل کیان دستگیر شود. اما این بار وکیل مدافع قاتل کیان، کسی نبود جز مادر کیان! چرا؟ شاید دلیل این چرایی را بتوان از ملاقات‌های مادر کیان فهمید. آن زمان که با برخی افراد ضدانقلاب مرتبط شد و با ارائه روایت‌های تخیلی تلاش کرد از ماجرا واقعیتی مطابق با خواست ضد انقلاب بسازد. آن هم با کمک فردی به نام حسین رونقی که ماجرای به اصطلاح اعتصاب او به‌قدری مسخره شد که حتی بعد از مدتی ضد انقلاب نیز تصمیم گرفت درباره آن حرف نزند.

ماجرای کیان این بار به بهانه سالگرد تولد او ادامه یافت. پویا مولایی پسرعموی مادر کیان با خودروی خود و به شکل عمدی به سمت مأموران حمله‌ور می‌شود شود و در این حمله پدر ۵ فرزند را شهید کرد. با این حال، ضد انقلاب روایتی جعل گونه از این اتفاق را منتشر کرد. بی‌بی‌سی در گزارشی عجیب مدعی شد مأمور نیروی انتظامی بوده است که به خودرو برخورد کرده است! و با این اقدام مرزهای روزنامه‌نگاری را جابه‌جا کرد. از سوی دیگر، این رسانه‌ها مدعی شدند پسرعموی مادر کیان مأموران را زیر گرفته است اما، مردم حق را به پسرعموی کیان می‌دهند که جلوی پلیس بایستد و در ادعایی دیگر اعلام کردند که پسرعموی مادر کیان اصلاً مأموران را ندیده است و به این دلیل به آنها برخورد کرده است!

کار به جایی رسید که حتی خواهر پویا مولایی ادعا کرد مأموران برادرم را به رگبار بسته‌اند آن هم هنگامی که برادرم تسلیم شده بود و نشانه آن را نیز اصابت نکردن گلوله به خودروی برادرش دانست، در حالی که تصاویر خودرو ادعای خواهر پویا را نقض می‌کند. کیان پیرفلک اکنون میان ما نیست. اما خون او بی‌رحمانه اسباب کاسبی کسانی شده است که برای کاسبی خود کشتن پدری با پنج فرزند را هم مباح می‌دانند.

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه رسالت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نسخه نجات شور دریا» نوشت: سال گذشته حال دریاچه ارومیه خوب نبود و باقی ماندن پنج درصد از این پهنه آبی، این احتمال را تقویت کرد که باقی‌مانده آب هم تبخیر و دریاچه کاملاً خشک می‌شود. به همین علت تلاش شد برای ارومیه‌ای که پیرامونش ده‌ها مشکل به هم پیچ‌وتاب خورده‌اند، نسخه و راهکاری شفابخش تجویز شود که افتتاح سامانه ۳۶ کیلومتری تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه ازجمله این راهکارهاست. پروژه‌ای که به اذعان محرابیان، وزیر نیرو، تأثیر صددرصدی ندارد و لازم است «تمام اقدامات بیست‌وشش‌گانه ستاد احیا به انجام و سامان برسد و مهم‌تر از آن، این‌که الگوی مصرف آب و الگوی کشت در حوضه آبی دریاچه ارومیه تغییر یابد.»

به هر ترتیب، اکنون حال دریاچه اندکی رو به بهبود است و تراز آبی این پهنه زیست‌محیطی از اوضاع وخیم قبلی خارج شده، دستکم از اظهارات مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی چنین برمی‌آید که وضعیت دریاچه با گذشته متفاوت است. مهرنگ دوستی‌رضایی از افزایش ۳۹ سانتی‌متری سطح تراز آب خبر می‌دهد. به گفته رضایی، حجم آب ۸۰۰ میلیون مترمکعب و سطح تراز هم نسبت به ابتدای سال آبی جاری ۳۹ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و در هشت‌ماه گذشته ارتفاع دریاچه ارومیه از ۱۲۷۰ متر و ۱۴ سانتیمتر به ۱۲۷۰ متر و ۴۲ سانتی‌متر رسیده است.

بااین‌حال برای نجات دریاچه باید مسائل زیادی کنار هم قرار بگیرند و خطاهای گذشته اصلاح شود. پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، یکی از اقدامات سازه‌ای مرتبط با احیا است که به‌تنهایی نمی‌تواند ضامن احیای دریاچه باشد. البته برخی از کارشناسان بر این باورند که راه احیای نگین شمال غرب کشور از این مسیر نمی‌گذرد.

مطابق نظرگاه آنان، «مهم‌ترین اقدام نجات‌بخش، مدیریت مصرف است. کشاورزی بی‌ضابطه در منطقه توسعه‌یافته است و برگرداندن شرایط به ۲۰ تا ۳۰ سال قبل، کار سختی است. حوضه آبریز دریاچه ارومیه با توجه به توسعه باغات، سبد سوراخ شده‌ای است که نه‌تنها آب زاب نجاتش نمی‌دهد بلکه حتی اگر آب ارس را هم به آن برسانید، دوباره صرف کشاورزی ناپایدار خواهد شد.»

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه فرهیختگان در صفحه او امروز خود با تیتر «دانش‌بنیان‌ها ۱۷۷ همت در یک سال وام گرفتند» نوشت: اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان یکی از استراتژی‌های کشورها بوده و در این میان چشم امید به نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف توجه به این شرکت‌ها است. در ایران نیز حدود ۱۳ سال از تصویب «قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» می‌گذرد. نگاهی به عملکرد این شرکت‌ها و بررسی چالش‌های عملکردی آنها می‌تواند گره‌ها و موانع فعالیت آنها را تا حدودی به سیاست‌گذار بازنمایی کند. اما موضوع دانش‌بنیان‌ها درحال‌حاضر از خطوط کلی لایحه برنامه هفتم توسعه نیز هست. موضوع این است که چگونه می‌توان با اتخاذ سیاست‌های مناسب برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به اهداف کلانی همچون «افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری‌سازی» دست پیدا کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر یکی از مشکلات و موانع این حوزه که تأمین مالی و نقدینگی بوده، تا حدودی از سوی نظام بانکی مرتفع شده، به‌طوری‌که طی دو سال اخیر تسهیلات پرداختی سیستم بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان ۵.۳ برابر شده است و در سال جاری نیز طی دوماهه نخست به ۷۳۸ شرکت دانش‌بنیان در قالب ۲۳۷۳ فقره تسهیلات، معادل ۱۹ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که رشد ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. گرچه ارقام پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با کل تسهیلات بانکی رقم زیادی نیست، اما باید توجه داشت سهم این شرکت‌ها نیز هنوز از اقتصاد ایران ناچیز بوده و بسیاری از شرکت‌ها نوپا بوده و به مرحله تولید انبوه محصول و کسب درآمد قابل توجه نرسیده‌اند.

از مجموع ۸۳۳۳ شرکت دانش‌بنیان تأیید شده تا پایان دوماهه نخست سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۳۸۵ شرکت معادل نزدیک به ۵۱ درصد از آنها در تهران مستقر هستند. اصفهان با ۹.۳ درصد، خراسان رضوی با ۵.۵ و البرز با ۴.۷ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. درمجموع این پنج استان بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان تأیید شده را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از نکات قابل تأمل در پراکنش جغرافیایی شرکت‌های دانش‌بنیان، سهم ناچیز استان‌های با اقتصاد نفت‌پایه همچون خوزستان با سهم ۱.۵ درصد (۱۲۷ شرکت)، هرمزگان با سهم ۰.۶ درصدی (۵۶ شرکت) و بوشهر با سهم ۰.۵ درصدی (۴۶ شرکت) است. به عبارتی اگر محل تجمع شرکت‌های دانش‌بنیان با تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در استان‌ها تطابق داشته باشد، همچون تهران که با تمرکز فعالیت‌های اقتصادی، محل بیشترین تجمع شرکت‌های دانش‌بینان بوده، تصور اولیه این است که باید در استان‌های نفت‌خیز و دارای بیشترین استقرار پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها نیز محل بیشترین تجمع شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه خراسان در صفحه اول امروز خود با تیتر «خسارت پنهان ۴۵ هزار میلیاردی دفن غیراستاندارد پسماندها» نوشت: گزارش پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، حاکی از آن است که مناسب نبودن شیوه تفکیک پسماندها، علمی نبودن شیوه امحای آن، تصفیه نشدن شیرابه‌ها و دیگر معایبی که در سیستم مدیریت پسماند کشور ما وجود دارد، سالانه ۴۴۸ هزار میلیارد ریال به محیط‌زیست خسارت می‌زند.

مهدی خادم‌ثامنی، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست، در گفت‌وگو با ایلنا، به این گزارش علمی استناد کرده و گفته است: «درست است که هیچ‌گاه نمی‌توان رقم دقیقی از میزان خسارت‌های محیط‌زیستی ناشی از مدیریت نشدن پسماند و شیرابه در کشور به دست آورد و برای انجام آن باید ارزش اقتصادی یک متر مکعب هوا، خاک و منابع آبی در هر منطقه را برآورد کنیم اما میزان این آسیب، قابل تخمین زدن است و بر همین اساس آسیب هرکدام از محل‌های انباشت پسماند در نقاط مختلف کشور بر عرصه‌های طبیعی و منابع آبی و خاکی محاسبه شده است.»

تقصیر ما، تقصیر مسئولان

در هر حال، چه کمی کمتر و چه کمی بیشتر از ۴۵ هزار میلیارد تومان، ماهیت این خسارت پنهان سنگین قابل کتمان نیست و حتماً باید دنبال مقصران و مسببان تحمیل آن بود و نتیجه این جست‌وجو هم کاملاً مشخص است: ما مردم و شما مسئولان. ما مقصریم از این رو که میزان تولید زباله‌هایمان و تفکیک نکردن آن، روز به روز نفس محیط زیست را تنگ‌تر می‌کند و مدیران مقصرند از این رو که در استفاده از روش‌های استاندارد دفن و انباشت زباله‌های تولیدی ما، عملکرد ضعیفی دارند. ما سالانه حدود ۲۱ میلیون تن پسماند عادی (به غیر از پسماندهای صنعتی و کشاورزی) تولید می‌کنیم که ۷۰ درصدش پسماندهای تر و بقیه پسماندهای خشک است. خروجی عملکرد مسئولان هم این بوده که همچنان اکثر مراکز دفن پسماند در کشور، غیراستاندارد است.

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موج جدید کاهش قیمت‌ها به بازار موبایل و لوازم خانگی رسید» نوشت: شکسته شدن مقاومت دلار آزاد و کاهش نرخ ارز به بازارهای جدیدی سرایت کرده، به‌طوری‌که بازار مواد غذایی، گوشی‌های تلفن همراه، کامپیوتر و لوازم خانگی هم کاهشی شده است.

براساس گزارش‌های میدانی، روند قیمت‌ها در بازار آزاد ارز همچنان نزولی است. نرخ دلار طی روزهای اخیر کاهشی بوده و حتی به کف کانال ۴۷ هزار تومان و در آستانه رسیدن به ۴۶ هزار تومان قرار گرفت؛ نرخی که در سه ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

نکته مهم این است که فضای بازار کاملاً نزولی است و اگر بالایی هم می‌زند، مقطعی تلقی می‌شود. به جز کسانی که در اثر جوسازی دلالان ارزی و به اصطلاح مال‌دارهای فریب‌خورده در سمت خرید می‌نشینند؛ خریداران کاملاً عقب نشسته‌اند و منتظر ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.

به گزارش نود اقتصادی، نرخ دلار بازار آزاد که پس از طی یک روند نزولی ۳۸ روزه تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته محدوده حمایتی مهم خود را از دست داده بود، در جریان معاملات روز یکشنبه به یکباره سقوط کرد و بیش از دوهزار و ۳۰۰ تومان کاهش یافت. این روند باعث شد تا نرخ ارز آمریکایی به کانال ۴۶ هزار تومان وارد شود و تمامی محدوده‌های حمایتی معتبر آن از دست برود. نگاهی به نمودار تکنیکال دلار نشان می‌دهد، این ارز تا محدوده ۴۴ هزار تومانی با حمایت خاصی روبه‌رو نخواهد بود و از این‌رو می‌توان ورود سریع دلار به این محدوده را انتظار داشت.

قیمت‌ها در بازار طلا هم به موازات بازار ارز کاهشی بود، به‌طوری‌که سکه بهار آزادی طرح جدید پس از مدت‌ها دوباره به کانال ۲۷ میلیون تومان بازگشت. در پی کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته، بازار لوازم خانگی نیز متأثر از این مسئله با کاهش قیمت شدید در محصولات مختلف مواجه شده است.

یکی از فروشندگان بازار «امین‌حضور» در همین رابطه دیروز به ایرنا گفت: تلویزیون ۱۸ میلیون تومانی دوو که با دو درصد مالیات باید بفروشیم، اکنون در قیمت ۱۵.۵ میلیون تومانی خریدار ندارد. تلویزیون ۶۵ اینچ دوو هم که حدود یک ماه پیش ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت، اکنون ۲۹ میلیون تومان مشتری ندارد یا محصول سایدبای‌ساید دوو که در همان زمان ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، امروز در ۷۷ میلیون تومان نیز بدون مشتری مانده است.

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عقلانیت گردش به شرق» نوشت: تقسیم‌بندی روابط بین‌الملل به «غربی» و «شرقی» اساس روابط در دکترین بین‌الملل محسوب می‌شود و در ابتدای انقلاب ناظر به این تقسیم‌بندی شعار «نه شرقی و نه غربی» به عنوان اصلی‌ترین راهبرد سیاست خارجی در دستور کار قرار گرفت. اما پرسشی که این روزها بسامد بالایی پیدا کرده است اینکه آیا امروز در سیاست خارجی‌مان همچنان در همان مسیری که ابتدای انقلاب پیش گرفته بودیم، حرکت می‌کنیم یا منافع و مصالح امروز ایجاب می‌کند، مواضع دیگری اتخاذ کنیم؟

 

سیاست خارجی هر کشوری تابعی از ساختار نظام بین‌الملل است. از این‌رو، زمانی که ساختار دوقطبی باشد و کشوری همچون جمهوری اسلامی در یک تنهایی ژئوپلیتیکی و تنهایی راهبردی با رویکرد مقاومت قرار داشته باشد، طبیعتاً «سیاست نه شرقی نه غربی» موضوعیت خواهد پیدا خواهد کرد. در خصوص همین مباحث و انگاره‌ها، در کتابم «نظام دوقطبی و جنگ ایران و عراق» بر همین ساختار دو قطبی و تأثیری که بر محدودیت ایران در عرصه بین‌الملل داشته‌، تأکید کرده‌ام. شاهد این مدعا، فشار و تنگناهایی است که کشورهای اروپای شرقی، اتحاد شوروی، آمریکا و اروپای غربی بر ایران وارد می‌کردند. در آن مقطع زمانی، از این وضعیت جهانی تحت عنوان «سلطه متوازن» سخن به میان می‌آمد.

زمانی که قدرت‌های بزرگ در وضعیت «سلطه متوازن» قرار می‌گیرند، یک «بازیگر انقلابی» قطعاً در فضای محدودیت قرار خواهد گرفت. اینجا است که ایران با اتکای به خود و با استراتژی خودیاری می‌کوشد تا الگوی رفتار و کنش خود را شکل داده و معنا ببخشد.

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شروع کابوس آمریکایی» نوشت: خبرنگار تحقیقی مشهور آمریکایی که افشاگری‌های اخیر او درباره نقش مستقیم آمریکا در حادثه انفجار نورداستریم خبرساز شد، در گفت‌وگوی تازه خود با تاکید بر اینکه آمریکا اعتبارش را از دست داده، گفت اکثر مردم جهان از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند.

سیمور هرش، خبرنگار محقق آمریکایی و از برندگان جایزه پولیتزر، روز یکشنبه در مصاحبه با جورج گالووی، سیاستمدار و مجری انگلیسی اظهار کرد: «درصد کشورها بویژه در حوزه‌های آفریقا، آسیای مرکزی و جنوب آسیا که رویکردشان را از حمایت از آمریکا به حمایت از روسیه تغییر داده‌اند، واقعاً چشمگیر بوده است. بیشتر از نیمی از مردم جهان در این جنگ نه از آمریکا، بلکه از روسیه حمایت می‌کنند. قبلاً هرگز اینگونه نبود.»

خبرنگار سرشناس همچنین اظهار کرد با توجه به تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه اعمال کرده، «وضعیت در روسیه مثل قبل خوب نیست اما این ایده که آنها اکنون مستاصل هستند، اشتباه است.»

سیمور هرش همچنین گفت: واشنگتن «بخش زیادی از اعتبارش در سراسر جهان را از دست داده» و یک مثال این موضوع نزدیکی دیپلماتیک عربستان به ایران است.

هرش خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم دلیل این اتفاق مساله اوکراین و انزجار از جنگ است. عربستان ضمناً همانطور که من قبلاً گفتم ۲۵ درصد از نفتش را به چین می‌فروشد اما عربستانی‌ها فوراً توافقی را برقرار کردند و ایرانی‌ها نیز فوری به آن پاسخ دادند. آنها کنترل فراوانی در یمن بر قبایل حوثی دارند.»

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «لیتیوم، طلای قرن جدید» نوشت: با کشف معدن لیتیوم ۸.۵ میلیون تنی در استان همدان علاوه بر اینکه حدود هفت درصد از ذخایر معدنی جهان در ایران است، به منزله یک گام بزرگ در معادلات ژئوپلتیکی، انرژی و فلزات در عرصه بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

یک روزنامه صهیونیستی با انتشار گزارشی در این باره نوشت: «دستیابی ملت ایران به لیتیوم از این بابت برای تل‌آویو دلهره‌آور است که به‌زودی وضعیت اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیک ایران به‌شدت افزایش یابد.» این در شرایطی رخ می‌دهد که یک میدان بزرگ لیتیوم حاوی ۸.۵ میلیون تن _دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان پس از شیلی_ در استان همدان واقع در غرب ایران کشف شده و به منزله یک پیروزی در مقابل ایالات متحده آمریکا و متحدانش به‌ویژه «رژیم اسرائیل» است. ضمن اینکه، این امر با صعود ۴۹۰ درصدی شاخص جهانی لیتیوم، می‌تواند منجر به روابط نزدیک‌تر ایران با چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، به ویژه اندونزی شود و روابط میان خاورمیانه و آسیا را تقویت کند». چندی پیش هم اسپوتنیک روسیه در کنایه به غربی‌ها یادآوری کرد ورود تهران به باشگاه تولیدکنندگان لیتیوم، تحریم‌های یک‌جانبه را بی‌ارزش می‌کند و به ایران رونق اقتصادی و یک اهرم چانه‌زنی ویژه می‌دهد.

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ریزش شدید تورم در راه است» نوشت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به مهار تورم و کاهش نرخ آن در ماه‌های آتی خوش‌بین هستند و معتقدند ۱۹ اقدامی که در راستای مهار تورم به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد، از این رو رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه در شاخص تورم مصرف‌کننده در خرداد ریزش شدیدی داشته است، نوید می‌دهد که کاهش شدید تورم در راه است و در ماه‌های آتی نرخ تورم به کانال ۳۰ درصد خواهد رسید و مردم این کاهش را در معیشت‌شان درک خواهند کرد.

امسال قرار است هم تورم مهار شود و هم اینکه رشد اقتصادی داشته باشیم، از این‌رو صاحبنظران معتقدند اگر بخواهیم سیاست‌های انبساطی را در پیش بگیریم، تورم افزایش پیدا می‌کند، اما باید به این نکته توجه کرد که رشد تولید در فضای باثبات به وجود می‌آید. باید قبل از هر چیز کنترل تورم به نقطه مطلوبی برسد. متولیان اقتصاد کلان در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی از برنامه‌های دولت برای مهار نرخ تورم سخن گفتند و ناترازی بودجه دولت، بانک‌ها و نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی را دلیل رشد نرخ تورم عنوان کردند و وعده دادند ضمن کنترل نقدینگی با ۱۹ اقدامی که برای مهار تورم پیش‌بینی کرده‌اند، بازارهای ارز، خودرو و مسکن را ساماندهی کنند.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در این همایش به نشانه‌های کاهش نرخ تورم اشاره می‌کند و می‌گوید: ۱۹ برنامه و تدبیر را برای کنترل تورم به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کردیم. نشانه‌های این تدابیر و برنامه‌ها را امروز در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و خودرو مشاهده می‌کنیم، البته برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست یک دهه گذشته در حوزه اقتصاد و شرطی کردن آن برخی مشکلات را به وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از عوامل اصلی تورم ناترازی بودجه‌ای دولت است.

منظور می‌گوید: «اینکه بازار حاشیه‌ای در فضای مجازی با عمق بسیار پایین بخواهد تعیین نرخ کند، نشانه اقدامات و عملکرد نادرست در حوزه نهادسازی است، اما اگر آرامش و ثبات را به اقتصاد بازگردانیم، نوسانات کنترل خواهد شد. در همین راستا مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شد.»

وی تأکید می‌کند: «مرحله بعدی، بازار مسکن است که با تدابیر و هماهنگی تیم اقتصادی دولت آن هم به ثبات می‌رسد. ما می‌توانیم با ثبات نرخ ارز، لنگرگاه‌های انتظارات تورمی جامعه را کنترل کنیم.

از کاسبان کیان تا لیتیوم، طلای قرن جدید

کد خبر 666823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.